NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Jag hade liknande problem på min T5 -04, om bilen stod mer än 5-6 timmar så ville den inte starta på första försöket, ibland gick den igång och rosslade några sekunder för att sedan dö, men den startade alltid på andra försöket.

Det löste sig efter en mjukvaruupdatering. Om du inte redan har gjort alla mjukvaruppdateringar kan det alltså finnas en enkel lösning.
Användarvisningsbild
av Fredde
Fick byta bränslepump+styrenhet, men som tur va fick jag det på garantin! :)
av tobjo
Ska lämna in bilen nu på torsdag, hoppas verkligen dom kan lösa problemet direkt, känns inte som jag kan lita på bilen just nu.

Är det nån som vet vad det kostar att byta bränslepump och styrenhet om det är det som är problemet? Låter dyrt.... :(
av tobjo
Nu har jag fått tillbaka bilen efter över en vecka på verkstad.
Dom började med en mjukvaruuppdatering av styrenheten till bränsleinsprutningen med resultatet att bilen var stendöd och inte startade alls.
Då konstaterade mekanikern att det inte kom nått bränsle alls och beställde en ny styrenhet. Tyvärr tog det 1 vecka för Volvo att få den till Norrköping. :-(

Idag kom den tillslut fram och monterades och bilen startade klockrent direkt.

Tyvärr tog min nybilsgaranti slut för några månader sedan och notan skulle slutat på 4275 men Rejmes här i Norrköping där jag köpt bilen tog 80% av kostnaden själva efter lite gnäll från mig, så det slutade på 855kr.
av Frigge
tobjo skrev:Nu har jag fått tillbaka bilen efter över en vecka på verkstad.
Dom började med en mjukvaruuppdatering av styrenheten till bränsleinsprutningen med resultatet att bilen var stendöd och inte startade alls.
Då konstaterade mekanikern att det inte kom nått bränsle alls och beställde en ny styrenhet. Tyvärr tog det 1 vecka för Volvo att få den till Norrköping. :-(

Idag kom den tillslut fram och monterades och bilen startade klockrent direkt.

Tyvärr tog min nybilsgaranti slut för några månader sedan och notan skulle slutat på 4275 men Rejmes här i Norrköping där jag köpt bilen tog 80% av kostnaden själva efter lite gnäll från mig, så det slutade på 855kr.
Där har du värdet av att vara kund hos en Auktoriserad Volvoverkstad.
Hade du inte varit det hade du blivit utan Goodwill helt.

/Fredrik
av Peter Lindgren
Hej!
S40N -04, 2,4-l motorn.
Har haft samma symptom som andra har beskrivit här ovan, först sporadiskt och sedan konstant. Har haft den på Volvoverkstaden sen i måndags: De beställde en ny bränslepump men fick "fel"; Volvo har tydligen bytt leverantör av bränslepumpar (bytt "originaldel") för dessa modeller, men Volvoverkstaden fick alltså den gamla. De beställde en ny av den rätta varianten, monterade den men felet kvarstod. Nu har de beställt en ny styrenhet som de förhoppningsvis får på måndag. Det var tydligen en liten väntetid, eftersom det har varit större felutfall än väntat på dessa komponenter. Vi behöver inte betala något, vilket är det bästa i hela historien, trots att fabriksgarantin gick ut i maj! Verkligen bra!
av Tarjei
Jeg hadde samme problemet med min S40 2.4..En dag ville den ikke starte..inget brenstoff til dyserne..ikke en drope.. :( jeg måtte også på verksted med den. Men jeg fikk aldri vite orsaken til problemet. Men skjønner det var samme problem som med deres biler. Gikk på nybilgarantien :D
OM RYSSEN KOMMER

Hoppsan, en av Ukrainas F-16 verkar ha skjutit ner[…]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för[…]

Hej. Jag har nyligen köpt en xc60 Polestar av[…]

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]