NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanss
Vad är det som är olagligt med att trimma bilen? Spelar väl ingen roll vad man gör bara man får den besiktigad och godkänd?..
Finns inga andra konsekvenser än att du måste besikta om bilen med original programvara. Och chansen att det blir så är minimal eftersom Polisen inte kan kolla upp sånt, Bilprovningen upptäcker det inte och Volvo letar inte efter sånt på en service.
hanss skrev:Vad är det som är olagligt med att trimma bilen?
Ungefär lika olagligt som allt annat som avviker från helbilsgodkännandet, plus att man åker omkring i ett försäkringsbedrägeri på fyra hjul. Jag hoppas ett mjukvarutrim upptäcks vid ett eventuellt motorhaveri. Jag är inte intresserad av att via premier betala andras trim-orsakade haverier.
hanss skrev:Spelar väl ingen roll vad man gör bara man får den besiktigad och godkänd?..
Ja, om man anser att ett brott bara är ett brott om det upptäcks.
av hanss
StringerBell skrev:
hanss skrev:Vad är det som är olagligt med att trimma bilen?
Ungefär lika olagligt som allt annat som avviker från helbilsgodkännandet, plus att man åker omkring i ett försäkringsbedrägeri på fyra hjul. Jag hoppas ett mjukvarutrim upptäcks vid ett eventuellt motorhaveri. Jag är inte intresserad av att via premier betala andras trim-orsakade haverier.
hanss skrev:Spelar väl ingen roll vad man gör bara man får den besiktigad och godkänd?..
Ja, om man anser att ett brott bara är ett brott om det upptäcks.
Med Besiktning så menar jag självklart att man besiktigar bilen direkt efter trimmning och får den godkänd... döööööh
StringerBell skrev:
Sprid inte desinformation. Sålänge trimningen inte är orsak till en incident så påverkar det inte försäkringen.
Klipper du en älg på landsväg när du håller 90kmh så spelar det föga roll om motorn är original eller trimmad till 1000hästar.
viktore skrev:
StringerBell skrev:
Sprid inte desinformation. Sålänge trimningen inte är orsak till en incident så påverkar det inte försäkringen.
Hur vet du det?
För att det är så. Avvikandet från originalutförande måste anses ha påverkat olyckan.

Detsamma gäller för nybilsgarantin - den gäller fortfarande utmärkt för sådant som inte har ändrats.
En supersnikutrustad är väl aldrig särskilt kul att åka runt i... Men jag hade gärna sett nybilspriserna på båda. 200k känns som lite väl högt pris för en 4 år gammal v50.
169 är mer rimligt för en 3 år gammal tycker jag. Dock är det väl som sagt lagom kul med en såpass ny bil med halogenljus m.m....
V50 säljs för trevliga priser nu med Classic Momentum. Håller med om att det kanske inte är jättebra att köpa en 2 år gammal för nästan samma pengar som ny.
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]