NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
15k mil gäller om man köper på Volvo ÅF och använder Volvia.

Själv skulle jag åtminstone försöka snacka med försäkringsbolaget. 9000 mil är kort tid för en koppling.
av whoppi
Låter konstigt att kopplingen bara "räcker" 9000 mil. Men självklart beror det mycket på körsätt.
Bor man backigt till och måste ligga o slira i tid och otid så är det ju möjligt.

Jag skulle nog också höra med försäkringsbolaget hur de ser på det, tror i och för sig att kopplig räknas som slitagedel och inte täcks av maskingskada.
Användarvisningsbild
av hollan
jag bytte koppling på en v50 på 6000mil och när tanten hämtade ut bilen och körde där ifrån så blev jag överraskad att den gammla hade hållt så länge som 6000mil det jag vill ha sagt är att en koppling kan hålla allt från 200mil till 35000mil helt beronde på hur den andvänds
en sliten koppling tar inte maskinskadan men ett rasat urtrampningslager tar dom
av HaagXx
Försäkringsbolagen anser att kopplingen är en slitage del och det går inte på maskinskadeförsäkringen. Min koppling måste bytas så pratade med försäkringsbolaget nu.
av euroman
Låter väldigt dåligt tycker jag, På min gammla 9-5 bytte jag vid 26000mil då var det mest pga att jag bytte urtrampslager.

Men det är nog väldigt beroende på hur man kör också som sagt :)
av Gourmand
Man kan få en koppling att slitas ut på några få tusen mil, med felaktig körteknik och man kan få den hålla upp till 30.000 mil med rätt. Det kan ju mycket väl vara så att föregående ägare, suttit och slirat på kopplingen medvetet eller omedvetet under merparten av de första 6000 milen. Om så inte är fallet (vilket är svårt att veta för andra ägaren), så är det definitivt materialfel.
av Frm
En fråga ang. kopplingen.

Efter lite inspirerande körning i min s40 t5 så brukar kopplingspedalen bli lite tyngre att trycka ner.
Inte svårare att få i växlarn och slirar inget.

Någon annan som upplevt samma sak, eller är min koppling på väg att vara slut?

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]