NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Har för mig att det är påfyllning av additiv vid 12k mil och byte vid 18k.
Användarvisningsbild
av Bosa
D3 och D4 är samma motor men med olika mjukvaror, 150hk/350nm vs 177hk/400nm. D5 var en 2,4 medans D3/D4 är 2,0, 5-cylindriga allihopa. :)

Volvo fått ner förbrukningen på D3/D4 jämfört med D5 på bekostnad av effekt.
Användarvisningsbild
av Bosa
andreas_lofgren skrev:Har för mig att det är påfyllning av additiv vid 12k mil och byte vid 18k.
Vad jag läst mig till så fylls additiv på vid 6000 mil och vid 12000 mil, gissar på påfyllning även vid 18000 mil, samt att du även kan åka på partikelfilterbyte vid 12000 mil. Bör stämma iom att kamremsbyte vid 24000 mil sammanfaller med ett partikelfilterbyte, den servicen landar på runt 20000:-. :)
av B20F
Additiv fylls på var 6000 mil och partikelfällan byts var 12000 mil.......har precis köpt en V50 DRIVe -09 som gjort 12000 mil servicen...välskött + alla servicar enl bok ...mao inga större servicekost på ett tag
av Lövet
Tokee skrev:Gör D3/D4 samma regenering av partikelfiltret? Eller vad är det för skillnader på filtret mellan D3/D4 och Drive/D2?
Det är olika konstruktioner. Det finns inget additiv i partikelfiltret i D3/D4 utan det är en annan princip.
av Tokee
andreas_lofgren skrev:
Tokee skrev:Gör D3/D4 samma regenering av partikelfiltret? Eller vad är det för skillnader på filtret mellan D3/D4 och Drive/D2?
Det är olika konstruktioner. Det finns inget additiv i partikelfiltret i D3/D4 utan det är en annan princip.
Hur fungerar de båda? Med additiv så är det vätskan som renar och i D3 så är det bara avgasvärmen eller?
På så sätt borde en D3 vara ett bättre alternativ.
Men det står på Volvocars att samtliga dieselmotorer har underhållsfritt partikelfilter, vad menar dom med det? Något nytt från och med nu med samma rening på alla motorerna?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Tokee skrev:
andreas_lofgren skrev:
Hur fungerar de båda? Med additiv så är det vätskan som renar och i D3 så är det bara avgasvärmen eller?
På så sätt borde en D3 vara ett bättre alternativ.
Men det står på Volvocars att samtliga dieselmotorer har underhållsfritt partikelfilter, vad menar dom med det? Något nytt från och med nu med samma rening på alla motorerna?
D5:orna har alltid haft det, vad jag vet. Och motorn i D3/D4 är i princip en D5 med mindre slaglängd.
av Tokee
Jag har kollat upp med en försäljare på Volvo och från årsmodell 2012 har samtliga dieselmotorer i Volvo V50 underhållsfritt partikelfilter. Alltså är det inte längre någon vätska att fylla på eller filter att byta vid 12 000 mil på 1,6 Drive och D2.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]