NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nalleman64
@Bosa - Ja jag tycker skillnaden mellan D3/D4 och D5 är ganska tydlig. Tycker också det är helt klart värt att ta den något högre förbrukningen i D5. Jag har hittills aldrig lyckats komma över 0,65 i snittförbrukning vilket jag tycker är klart godkänt för en så pass kraftfull motor i kombination med automat i mitt fall. :D
Användarvisningsbild
av StringerBell
Nu har jag inte kört D4:an men hade jag haft en bättre finansiell situation än den nuvarande hade jag bytt direkt på följande "fakta":

400nm vs. 350 (även om real life tester visar mer)
6 växl aut vs. 5 växl
Förbrukning 0.58 vs, 0.7

Men som sagt, hade den inte känts bra att köra hade det varit en annan sak.
Användarvisningsbild
av Bosa
c30d3: Känns bättre med Polestar, allra helst vad gäller garantier och försäkringar och med tanke på att köpa ny bil idag kommer innebära verkstadstid så vill jag inte riskera något med ett tredjepartstrim. :)

StringerBell: För automaten skiljer det i vrid ja men för manuella har både D5 och D4 400nm så för min del som är inne på manuell är det ingen skillnad på vrid mellan D4 och D5. Är även samma manuella låda i D5 som i D4, M66D. :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Gammal tråd men... Har någon bytt mjukvara i sina dieslar?

Ja ska hämta min RICA softloader på onsdag hos Ferrita i Köping. 201hk och 451Nm ska det bli i sambons C30 D3. Motorn ska tydligen gå riktigt fint med denna optimering enligt RICA själva.
Användarvisningsbild
av Zanders
Perra83 skrev:Gammal tråd men... Har någon bytt mjukvara i sina dieslar?

Ja ska hämta min RICA softloader på onsdag hos Ferrita i Köping. 201hk och 451Nm ska det bli i sambons C30 D3. Motorn ska tydligen gå riktigt fint med denna optimering enligt RICA själva.
Uppdatera gärna sedan hur det blev, är själv inne på samma sak. har du automat?
Användarvisningsbild
av Perra83
Zanders skrev:
Perra83 skrev:Gammal tråd men... Har någon bytt mjukvara i sina dieslar?

Uppdatera gärna sedan hur det blev, är själv inne på samma sak. har du automat?
Manuell, återkommer med hur bilen går.
Användarvisningsbild
av StringerBell
djcad skrev:för MY10 är D5 en Euro5 (2005PM)
Även MY09 och MY08 - ialla fall bilar tillverkade efter 2008.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]