NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danneh
Nu står bilen på motorvärmare, för kallt för att dieseln skulle gå igång.

Javisst, det måste vara så att kodningen kräver starkare strömstyrkor än "fjärren".
av danneh
Vad är detta?
Bytte batteri i den nyckel som vi använder minst, helt plötsligt fungerar båda nycklarna?!

Någon som har en bra eller dålig teori? :???:
Användarvisningsbild
av CarMan
batteriet är till fjärrlåstet, o har inget all att göra med tändningslåset. (bara en tillfällighet att den börja funka)

Troligast är att du har ett trasig tändningslås (nyckelinkast)
Användarvisningsbild
av Bridgemeal
CarMan skrev:batteriet är till fjärrlåstet, o har inget all att göra med tändningslåset. (bara en tillfällighet att den börja funka)

Troligast är att du har ett trasig tändningslås (nyckelinkast)
Men, (rätta mig gärna om jag har fel) batteriet måste väl vara till att skicka signaler till startspärren också?

Så om batteriet är slött blir signalen det också och ett friskt batteri skickar denna bättre? Eller?
Användarvisningsbild
av CarMan
Nej, behövs inget batteri för att koda av startspärren.
Startspärrar har vi u haft sen 1997 i bilar (alla märken) utan att ha batterier i nyckelarna (hur laddar du din eltandborste? med kabel du kopplar fysiskt till det interna batteriet eller på annat sätt?)
av sportmomentum
Har samma problem. V50 1,8F Sportmomentum MY 07. Håller i starten 10 sekunder, då kan den starta om man har tur. Sedan kan den vara felfri en månad, och sedan samma skit igen :cry:
av Skabbis
Jag hade samma fel på min en 06 2,0 disel.
Hade fungerat perfekt för att sen va död, det hela slutade med bärgare till verkstad o ett besök på en vecka, provade med tändningslåset med det va faktiskt ok visade sig sen var någon databox som va knas till ena framljuset o det störde i sin tur tändningslåset.. Tror det var så, i vilket fall gick hela kalaset på ca 8000:- med bärgareo allt..
av danneh
Igårkväll bytte jag tändlåset.
Det var väl inga svårigheter, bara trångt att komma åt skruvarna på baksidan men det gick till slut.
Vilken skillnad i känsla på det nya tändlåset och det gamla, känns att det är slitet.
Det nya går lätt att vrida runt med nyckeln, inget skrapljud eller vad jag ska kalla det.
Det gamla tändlåset gick betydligt trögare och lät betydligt mer. (skrap/släpljud)

Bilen fungerar, hoppas nu bara att det var detta felet, det visar sig med tiden. :)

Skabbis: Verkar som moderna bilar är lika känsliga som en PC, händer något med ett program eller del kan en helt annan del vara orsaken.

Punkteringen kanske egentligen beror på för lågt oljetryck!! ??:-/
Användarvisningsbild
av CarMan
Skilnaden i känsla beror inte på att du köppt ett nytt tändlås. det nya har en annan inbyggd känsla. det gammla har känts trögre sen det var nytt (är alltså 2 helt olika produkter)
av danneh
Aaaha
Men det låter fräschare iaf och då känns det bättre. :)
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]