NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TheFlyingDutchman
Etanol-bilarna har blivit bättre, där måste jag hålla med om!
Men vilka nya bilar/motorer har inga barnsjukdomar?
Har sett många många framförallt 1,8F där man fick byta olja, filter och tändstift och adaptionköra några mil. HANDHAVANDE FEL !!!
av greenbay
TheFlyingDutchman skrev:Har sett många många framförallt 1,8F där man fick byta olja, filter och tändstift och adaptionköra några mil. HANDHAVANDE FEL !!!
Och då blir man ju nyfiken på vad det är som så många kunder gjort fel på?
/greenbay
Användarvisningsbild
av TheFlyingDutchman
Bilen behöver ca 10 minuters/nån mil körning för att hinna ställa om efter tankning.
Om man inte gör det så är chansen väldigt stor att man inte kan starta bilen, oljan blir utspädd och tändstift blir blöta. Det räcker med att skruva loss oljelocket så känner man en stark bensindoft. När man tappar ur oljan så är det som vatten :)
av greenbay
Och det står i instruktionsboken att man måste köra ett antal kilometer efter tankning?
/greenbay
Användarvisningsbild
av SvenB
greenbay skrev:Och det står i instruktionsboken att man måste köra ett antal kilometer efter tankning?
/greenbay
Ja. Så här står det instruktionsboken: "VIKTIGT Efter ändring av bränsleblandning i tanken ska en adaption göras genom att köra med jämn hastighet under c:a 15 minuter"
av greenbay
OK, det står verkligen i boken. Men det var synd att det inte stod på vanlig svenska?
"Efter tankning av ny bränslekvalitet bör bilen köras jämn hastghet i ca 15 minuter, så att motorns styrsystem hinner ställa in sig."
Jag förstår texten i boken, men inte f-n gör alla leasingförare det, uppenbarligen
/greenbay
av PePeV50
Hej! Jag Har en V50 2,0 -07-08 (facelift) Bensinare den går mycket bra, det är bra drag i den, bättre vrid än 2,4 140hk ett vettig alternativ. Ett minus det finns ej så många ute på marknaden, vet ej varför? Det såldes nog väldigt många flexifuel, men den är otroligt tråkig att köra. En annan sak är att om den är utrustad med High Performance ljud system så är den otroligt skön att sköra och lyssna på musik ( jag är mycket kräsen på ljud i bil, antingen låter det bra annars så behöver man inte lyssna)
Användarvisningsbild
av TheFlyingDutchman
greenbay skrev:Jag förstår texten i boken, men inte f-n gör alla leasingförare det, uppenbarligen
/greenbay
Det är många som inte läser instruktionsböckerna längre, det är nog säkert nåt man gör när man sitter alldeles för länge och väntar i en bil :oops:
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?