NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PaS83
Emiljonsson7 skrev:
CarMan skrev:
s80 skrev:Problemet löst!

Köpte spacers 3mm och efter detta så blev det kalas.
I min värld är symtomen löst, problemet kvarstår.
jag kallar det för att laga symtom, inte laga felet.
Ja det är eg inte bra at köra med spacers då du får fel ET-mått. Värst är det just fram eftersom svängcentrum på hjulet inte hamnar i mitten på däcket. Du får också felaktig belastning i hjullager. Dock är inte 3mm hela världen (det finns ju de som säter på 20 mm spacers :) ) men på sikt så är det ingen ideal lösning. Fast jag förstår att du inte har lust att köpa nya fälgar/däck då det är en stor kostnad.

Vad säger att han får ett felaktigt ET mått med 3 mm spacers?
Det framgår ju inte vilket ET mått fälgarna har...
Användarvisningsbild
av ThomasT
Emiljonsson7 skrev:
CarMan skrev:
s80 skrev:Problemet löst!

Köpte spacers 3mm och efter detta så blev det kalas.
I min värld är symtomen löst, problemet kvarstår.
jag kallar det för att laga symtom, inte laga felet.
Ja det är eg inte bra at köra med spacers då du får fel ET-mått. Värst är det just fram eftersom svängcentrum på hjulet inte hamnar i mitten på däcket. Du får också felaktig belastning i hjullager. Dock är inte 3mm hela världen (det finns ju de som säter på 20 mm spacers :) ) men på sikt så är det ingen ideal lösning. Fast jag förstår att du inte har lust att köpa nya fälgar/däck då det är en stor kostnad.
Det spelar ingen som helst roll om man har en spacer på 3mm. Du får gärna förklara med vad du menar med att "svängcentrum på hjulet inte hamnar i mitten på däcket"?

MEN som CarMan skriver så är det en rikigt ful-lösning på problemet.

.
av greenbay
Du har alltså micklat med bromsarna, och efter det kan du inte få på hjulet????
Du kanske skall kolla så allt verkligen sitter på rätt plats?, bromsar är bra att ha...!
/greenbay
Användarvisningsbild
av s80
"Greenbay" nu får du ta det lite lugnt i denna tråden...

Jag bytte bromsbelägg och eftersom det är nya klossar så hamnar bygeln längre ut mot fälgen och det var det som skrapade mot fälgen lite granna.

Och självklart sitter det som det skall, dvs klossarna,oket,bromsbygeln

Och att jag inte får på hjulet vem har sagt det???? greenbay möjligtvis
av greenbay
Och alltså har du inte ORIGINAL fälgar, eller?
Som CarMan skrev här ovan, men det kommenterade du inte, alltså förutsatte jag att du har ORIGINAL fälgar, och då skall man F_N inte ut och köra om man eventuellt har monterat ihop något på fel sätt.
Jag tänker då inte hjälpa dig: s80 med några frågor i framtiden om du skall ha den attityden.
/greenbay
Användarvisningsbild
av s80
Fälgarna är ej original, fick med dom när jag köpte bilen

Verkar ju uppenbarligen att fälgarna inte är anpassade för v50, men det är ok nu så jag kör med dom med tanke på att dom är rätt nya å fräscha.
av Lövet
Kan ni släppa sargen originalfetischister? Det går alldeles utmärkt att köra med fälgar av annan modell än Volvo original så länge ET håller sig inom ramarna alternativt med spacer. Vad är det för hjälp förresten du kommit med greenbay? Jag ser inget i den här tråden som är användbart i alla fall.
av greenbay
Nå, vi har ju drabbat ihop innan, Andreas.
Nu var det ju så, att s80 klagar på att fälgarna tar i , men han talar inte om, på en direkt fråga från Carman, att han inte har originalfälgar.
Med detta i tanken BÖR man kolla igen att allt sitter på rätt plats, innan man åker omkring i bilen. Det skulle ju kunna vara ett tecken på att bromsarna inte sitter där dom ska.
Att sedan informera om att man går och köper spacerplattor för att lösa problemet lät rent vårdslöst i mina öron/ögon.
Därav min fråga om allt verkligen sitter på rätt plats, rätt eller fel av mig.?
/greenbay
av Lövet
ET på fälgarna har ju inget att göra med huruvida bromsarna sitter fast eller inte. Inte heller spacers. En 3mm spacer är ingen fara att åka runt med och är extremt vanligt när man använder eftermarknadsfälgar. Att kalla det vårdslöst är bara fånigt, då vet man inte hur spacers fungerar.

Carman har antagligen rätt i att något skiljer från innan/efter montering av nya beläggen, antagligen satt fälgarna väldigt tight tidigare mot oket.
Användarvisningsbild
av CarMan
Du svarar ju inte på hans fråga.
Om vi antar att det är orginalfälgar så ska man ju absolut inte laga felt med en spacerplatta, är ju som nämt traflifarligt (vi andra i trafiken kan ju råka illa ut)

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]