NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pippolei
Visst jag har inte nån D5:a men en T5:a, och jag håller med om att automat lådan är bedrövlig för att vara en så pass modern bil (jag har iofs en MY05).
Men jag skulle aldrig gå tillbaka till manuell eftersom det är så pass mycket skönare att slippa sitta och koppla och rista i växel-spaken HELA tiden.

Manuell växling med automaten är däremot fördelaktigt vid snabba omkörningar.

Är du ute efter en tystare bil ska du definitivt tänka MY08 och framåt, om inte så får du ju en mer välutrustad bil för pengarna eller iaf en äldre bil med lite mindre mil på mätaren.
av VXC70
kollat kvd? dom skriver ju ner alla fel iaf, fast har man nån rätt att få garanti på saker som man märker är fel på? eller de är väll de som är vitsen att ingen garanti billigare köp?
VXC70 skrev:kollat kvd? dom skriver ju ner alla fel iaf, fast har man nån rätt att få garanti på saker som man märker är fel på? eller de är väll de som är vitsen att ingen garanti billigare köp?
Inget skit om kvd nu, MEN många av bilarna (9 av 10 jag varit intresserad) ser ju / är totalt sönderkörda av nonchalanta it-nördar i Sthlm som bara ser bilar som slit o släng o något firman kan stå för tills dom kursat! No offense.. Men känner man minst 3 personer ( mekaniker, lackerare, rekonditionerare) som är sugna på lite vid sidan om jobb så kan man kanske göra ett fynd där!

Angående växellåds-valet är jag också en av dom som inte skulle rekommendera Volvos automatlådor, dels drar dom cirka 10% mer cirka ( JA omoderna momentomvandlar lådor som Volvo kör med gör det) vid blandad körning. Och så blir det mkt mer Co2 utsläpp också, vilket ökar skattetrycket på bilen. Jag hade enbart funderat på automat om det fanns DSG lådor, som man kan säga är 2 manuella lådor ihopbyggda till 1 automatisk låda, lite förenklat, med betydligt bättre prestanda 8)

Angående manuella lådan så är den ju riktigt fin den som sitter i T5, tror det är samma i D5, med korta distinkta slag. Tragiskt att Volvo satt in en sämre i v60 / xc60, kanske är för att få folk att välja dyrare automat alternativet :roll: Fast automat är ju en bekvämlighet, enligt många. Men att få den där precisa effekten när man behöver det kan man ju glömma, man måste planera in 2sek innan hela tiden :lol:
av majkz
Okey, kan hålla med om att automat är bekvämt. Men är det så som ni säger, så börjar det faktiskt luta mer åt det manuella hållet :)

Är de någon som kan säga hur komforten i v50n är? är den skön att köra långt i? bra utrymmen osv?
av Magnus2
StringerBell skrev:Kvalitén verkar variera rätt mycket på V50. Många har haft problem med knarr och knirk även på bilarna från -08 de fixat en del barnsjukdomar. Rent utseendemässigt tycker jag faceliften gör mycket.

Det är högst personligt och subjektivt men jag tycker att kombinationen automat-låda och D5:an inte är helt optimerad. Den är programmerad på ett sätt att det är väldigt lätt att få en osofistikerad turboknuff, speciellt när man skall iväg snabbt men utan panik. Det är svårt att dosera på ett avvägt och förutsägbart sätt. Man märker detta också när rullar man skall ge "ny" gas, och trycker till lite. Då blir det hästspark helt i onödan. Så stadstrafik drar både mycket soppa och ger en ryckig karaktär innan man lärt sig den. Sportigheten tas något bort av fördröjningen vid kick-down. Ibland när man skall ut snabbt och trycker till, "tänker" lådan onödigt länge, och sedan kommer allt på en enda gång.

Dessutom varvar den ur för mycket vid normalt gaspådrag, likt de flesta andra Volvo från de här årsmodellerna. Den går helt i onödan upp till 2000+ även vid högst moderat gas.

Fast nu har jag bara fokuserat på det negativa. Om det inte varit för de ovanstående osofistikerade beteende (fr.a. stadstrafik) är den närmast perfekt. Snygg, lagom stor, prisvärd jämfört med tyskarna.

Det är så jag upplever motor och drivlina, men långt ifrån alla håller med mig.

hej!
Innan jag på service fick en ny mjukvara på min V50 D5:a, upplevde jag vxl som du beskriver den. Men efter ny mjukvara tycker jag lådan arbetar fin fint :D

/ Magnus
av LasseRe
Tycker också att automaten blev mjukare sen de uppgraderade programvaran. Trivs mycket bra med D5 aut -08 som nu gått 7000 mil och den har varit absolut felfri hela tiden. Men provkör själv med olika motorer och växellådor, eftersom bilen får ganska olika temperament med de olika kombinationerna.
Användarvisningsbild
av gaasedal
Hey:-)

Vil bare lige sige at jeg er ny ejer af en V50 D5 - MY08, og er mycket mycket nøjd med den!!! :-) Min er med manuel växellåda, og jeg har aldrig prøvet at køre en bil der er så behagelig og lækker at skifte gear i! ... og tilmed ligger forbruget på ca 0.45 - 0.5 liter/mil:-)
Fantastisk bil og fantastisk motor! :-):-)
av majkz
Vill tacka för allas svar! Volvon är nu ÄNTLIGEN KÖPT!!!!!!!! :D

Blev en D5a, manuell - 09.
Kan knappt hålla mig tills jag får hem den i nästa vecka. Den var så otroligt skön att köra idag så jag hade kunnat bosätta mig i den ;)
Användarvisningsbild
av opA
majkz skrev:Vill tacka för allas svar! Volvon är nu ÄNTLIGEN KÖPT!!!!!!!! :D

Blev en D5a, manuell - 09.
Kan knappt hålla mig tills jag får hem den i nästa vecka. Den var så otroligt skön att köra idag så jag hade kunnat bosätta mig i den ;)
Nu är det så att "It didnt happened" om vi inte får se bilder på skönheten ! ;) :mrgreen: :-)-)

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]