NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

50% låter värre än 2 dl. Ju mindre och klenare (snålare) motor desto känsligare för "störningar" likt större fälgar. En spec stämmer i stort sett aldrig. De förhållandena finns inte. En ökning från 90 till 110 km/h brukar lätt göra 1 dl extra på förbrukningen bara det.
mange69 skrev:50% låter värre än 2 dl. Ju mindre och klenare (snålare) motor desto känsligare för "störningar" likt större fälgar. En spec stämmer i stort sett aldrig. De förhållandena finns inte. En ökning från 90 till 110 km/h brukar lätt göra 1 dl extra på förbrukningen bara det.
Poängen är väl att jag gick på snacket att den drar såå lite vilket verkar vara helt fel. En V5 D2 som körs normalt (iofs med 17 tums fälgar) kommer alltså förbruka >0,6... Med normalt menar jag 110 på landsväg, acc snabbare är 0-50 på 22 sekunder, AC på, osv. Spec gäller "blandad körning" 0,43 vilket är helt omöjligt som jag ser det. Man hade lika gärna köpt en större, mer flexibel, motor och hamnat på ca samma förbrukning som en D2 då den uppenbarligen drar i stort sett lika mycket vid "normal körning"...
av waiko
Om du jämför med 1,8f som körs på etanol så var spec när jag köpte den ca 1 liter/mil. Men den drar 1,2/mil och då kör jag laglig fart osv 17 tums fälgar med.

Om man då räknar i pengar vad det kostar, så blir det ungefär så här:
etanol kostnad 9,24 kr/liter( preem) * 1,2= 11.08 kr per mil
bensin kostnad 12,70 kr/liter/preem) * 0,9= 11,43
diesel kostnad 11.97 kr/ liter( preem) * 0,55= 6,58

Bensin/etanol förbrukningen är vad min förbrukning ligger på. Enl spec ska d2 dra 0,43, men det brukar aldrig stämma. Så jag plusa på lite extra. Och det är billigare att köra diesel ändå.

Men det kommer alltid finnas dom som föredrar bensin, etanol eller diesel. Eller om ett tag kanske batteri bilar?
Användarvisningsbild
av SvenB
waiko skrev:Om du jämför med 1,8f som körs på etanol så var spec när jag köpte den ca 1 liter/mil. Men den drar 1,2/mil och då kör jag laglig fart osv 17 tums fälgar med.
Det skulle betyda att en V 50 drar nästan 3 dl/mil mer på 17 tumsfälgar än på 15 tumsfälgar. Min 1,8f har dragit på de senaste 700 milen 0,93 lit/mil E 85. 15 tumsfälgar och energispardäck (Michelin)
av dali
shortlund skrev:En V5 D2 som körs normalt (iofs med 17 tums fälgar) kommer alltså förbruka >0,6... Med normalt menar jag 110 på landsväg, acc snabbare är 0-50 på 22 sekunder, AC på, osv. Spec gäller "blandad körning" 0,43 vilket är helt omöjligt som jag ser det. Man hade lika gärna köpt en större, mer flexibel, motor och hamnat på ca samma förbrukning som en D2 då den uppenbarligen drar i stort sett lika mycket vid "normal körning"...
Det är vanskligt att jämföra förbrukning mellan olika förare/körstilar, men jag använder Subarun mestadels till pendling; 12 mil per dag, 8 mil i 115-130 (enligt h-mätare, beroende på årstid och underlag), 3 mil i 95-105 och resten 50-90. På sommaren har jag 17"-fälgar (215/50) och på vintern 16" dubbdäck (205/55).

Vi har alltså jämförbara körsträckor och användningssätt. Med manuell växellåda, fyrhjulsdrift och en dieselmotor på 150hk/350Nm så ligger jag på 0,64 i snitt (uppmätt, inte färddator). Det känns som att en manuell D2 ska dra minst en deciliter mindre än vad min gör, om allt är friskt, snålkörd bör man kunna komma under 0,5 utan några större problem.
av Hyxarn
Mina erfarenheter med Volvodieslar är att förbrukningen sjunker efter 2-3000-milskörning.
Kör iofs en större spis än D2. Har haft 5st V70 D5:or under de senaste 8:a åren.

Hade en V70II D5 205hk manuell. Mest landsväg och en snittförbrukning på 0,63.
Men så fort man kommer upp i hastigheter över 100 ökar förbrukningen ganska rejält tyvärr. Bilarna är optimerade att ligga i hastigheter mellan 80-95 Km/h.

Men att en D2 ska dra så mycket låter lite saftigt.
av waiko
Är det nån som vet om det är kedja eller rem på v50d2my11?
Det är verkligen ris och ros över denna motor, får väl hoppas att man har beställt rätt bil nu? Bör väl vara bättre än 1,8f?
waiko skrev:Är det nån som vet om det är kedja eller rem på v50d2my11?
Det är verkligen ris och ros över denna motor, får väl hoppas att man har beställt rätt bil nu? Bör väl vara bättre än 1,8f?

Om jag inte är helt fel ute så har den kamrem med 24 000 mils bytesintervall. Men jag är inte bombsäker.
andreas_lofgren skrev:Inkörning i all ära, men sänka förbrukningen med 50% kommer den inte att köra, däremot några centiliter sannolikt. Du kan kapa ner förbrukning med närmare 1dl genom att montera 15" istället som bilen är klassad med. Annars gäller ägg under gaspedalen, högt däckstryck, motorvärmare osv för att få ner förbrukningen.

Körcykeln som bilens förbrukning är framräknad från är extremt snäll, bland annat accelerar man från 0-50 km/h på 22 sekunder. Verkligheten ser annorlunda ut och där har du sannolikt den största anledningen till skillnaden i förbrukning.
17" gör inte 1 dl skillnad på förbrukningen. Bilen är klassad med 195-65-15 eller 205-55-16. 205-50-17 gör max 1 cl/mil skillnad om det är samma däcktyp. De lättrullande Energy-däcken är inte tillgängliga som 17" så med bra däck (= hyfsat lättrullande) får man lägga på 2-3 %, max 2 cl/mil totalt med 17".../PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 51

Nu är det bytt tre uppsättningar. Tv&ari[…]

Nytt är nog omöjligt, men finns kanske[…]

Precis. Så gjorde jag med det senaste tillbe[…]

När det gäller rost: -Borsta bort med st[…]