NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
#447595
Gourmand skrev:
ling skrev:Det måste betraktas som ett vettigt köp. :)
Etanol kommer sannolikt att för lång tid vara ett av de alternativ som kommer att finnas för att ersätta bensin. :roll:
Du är nog rätt ensam om att tro på att de törstiga spritbilarna hör framtiden till. Inte ens våra
mest envisa och okunniga politiker talar längre om etanolen som ett alternativ. De moderna och effektiva snåldieslarna är sannolikt det som hör den nära framtiden till, i väntan på t.ex syntetdisesel och biogasbränslen.
Vet inte vilken värld du kommer ifrån men de flesta poliker vill fasa ut bensin och diesel. Även den borgliga Alliansen men har tyvärr svårt att ta de obekväma besluten. En vacker dag tar fossilbränslena dessutom slut. Energimässigt drar en bil med E85 i tanken mindre än motsvarande bensin, så begreppet "törstig" är bara missvisande. Skulle vi få motorer optimerade för etanol blir förbrukningen riktigt låg. Politiker intar allt för ofta en populistisk inställning och nu när okunniga motorjournalister spridigt lögner om etanol har många tyvärr tystnat. Etanol är ett bra alternativ liksom biogas. Kanske kombinerat med eldrift, som tex Volt (el och E85). Snåldiesel är och kommer aldrig att bli ett alternativ om man tänker på miljö och hälsa. Mest ett hån att diesel kallas miljöbil.
av MattiasD
#447617
FiddeUBC skrev:Varför satsa på första generationens bränsle när andra generationen redan finns här!
http://www.preem.se/templates/page____10106.aspx

Det har aldrig gått bra för Etanolbränslet i Sverige och kommer inte göra det heller. För den delen är det en skam att frakta skiten runt halva jordklotet för att elda upp det här.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 521034.ece
"...koldioxidutsläppet med cirka 14-22%..." Inte illa :wink: och problememet med dieselns emissioner är oförändrad.

Den mesta etanolen vi använder produceras i Norrköping så här fraktas inget runt halva jordklotet och det finns inget som hindrar att bygga en anläggning ytterligare. Nu fraktas ju oljan kors och tvärs över jorden också med katatrofala följder om en olycka skulle ske. Men visst bör vi på sikt satsa mer på egen produktion av biobränslen. Men allt sker inte över en natt. Tyvärr är fossilprisen fortfarande för billiga och det bromsar utvecklingen.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#447631
Nej men till låginblandning, den E85 du kör på kommer INTE från Norrköping utan från SEKAB eller gjorde, de har varit nära konkurs många gånger nu. SEKAB importerar etanolen från Brasilien.

4. Hur används etanolen från Lantmännen Agroetanol?
Lantmännen Agroetanols etanol säljs i huvudsak till oljebolagen i Sverige för låginblandning i bensin

Källa: http://www.agroetanol.se/aetanol.nsf/To ... arget=Main
av MattiasD
#447638
FiddeUBC skrev:Nej men till låginblandning, den E85 du kör på kommer INTE från Norrköping utan från SEKAB eller gjorde, de har varit nära konkurs många gånger nu. SEKAB importerar etanolen från Brasilien.

4. Hur används etanolen från Lantmännen Agroetanol?
Lantmännen Agroetanols etanol säljs i huvudsak till oljebolagen i Sverige för låginblandning i bensin

Källa: http://www.agroetanol.se/aetanol.nsf/To ... arget=Main
Jag vet, men vi förbrukar mer etanol som låginblanding i BF95 än vad det är i E85.

Trots att etanolen i E85 importeras från brasilien är klimatnyttan 79% enligt forskare i Lund. Bra mycket bättre än 12-22 % som dieseln från Preem ger (som dessutom ger ökade andra utsläpp). Trots att den produceras i landet.

Nåja, tråden handlar om V50 1.8F så vidare bränslediskussion kanske ska fortsätta i trådarna som finns i Allmän.
Användarvisningsbild
av SvenB
#447777
FiddeUBC skrev:Min erfarenhet av etanol är redan glasklar... Finns annat att titta på längre fram, BIO DME tex.
Men det är väl bra att man forskar i att ersätta den skitiga dieseln med annat. Ingen har sagt att etanol ensamt kan ersätta bensin och diesel. Renare diesel måste till för långväga transportsektorn, där fungerar varken biogas eller el. Inte ens etanol.

Och Gurra82, jag är mycket nöjd med min flexifuel. Den drar 0,95 lit E 85/mil. Det är "farligt" att skriva det på detta forum, man blir lätt sågad jämnsmed fotknölarna av etanolhatarna, med eller utan egen erfarenhet. Kopplar man på en större släpvagn ( totalvikt 1.300 kg) blir den dock lite slö.
av krille09
#447847
Rent ekonomiskt är V50 1,8f är ett bra köp. Hittar du en 2008:a så är värdeminskningen tagen till stora delar. Miljöförmåner + kombi + volvo är lättsålt som begangnat sen.

Skulle vara försiktig med att köpa 2,4 motorn eller de större diesel alternativen då skatten på de senare är stor.

Bäst att välja en 1,8f eller snåldiesel beroende på vad man gillar och storleken på plånboken.
av jaj
#448460
Hej. Ja ett bra köp.
Slö ja (?) den toppar 200Km/h :oops:
Lättkörd, motorn går mycket vibrationsfritt på låga varv behöver sälan växla ner. :lol:
Enda tråkiga är oljebyte var 1000mil om du kör på etanol (2000mil med bensin)
Mycket nöjd körde min 06:a 10.000 mil rkomenderar den.
Kul att kunna välja billigaste bränsle också ...

P.S.
Köpte en ny V50 med svagare motor (1,6D S/S) nöjd med den också men vist är den slö toppar bara 190Km/h och behöver växlas mycket mer. :-(O)
av Gourmand
#448571
jaj skrev:Hej. Ja ett bra köp.
Slö ja (?) den toppar 200Km/h :oops:
Lättkörd, motorn går mycket vibrationsfritt på låga varv behöver sälan växla ner. :lol:
Enda tråkiga är oljebyte var 1000mil om du kör på etanol (2000mil med bensin)
Mycket nöjd körde min 06:a 10.000 mil rkomenderar den.
Kul att kunna välja billigaste bränsle också ...

P.S.
Köpte en ny V50 med svagare motor (1,6D S/S) nöjd med den också men vist är den slö toppar bara 190Km/h och behöver växlas mycket mer. :-(O)
Sanningen är väl att 1,6 D Drive är oerhört mycket starkare än spritmotorn. Att kraften finns vid de varvtal man till 90% använder är ju oerhört mycket viktigare än att det skiljer 10 km/tim vid toppfart. Jämför t.ex accelerationsförmågan mellan 60-120 km/tim, så får man tydligt besked om vilken bil som är slö.mellan dessa två versioner av V50. Att förbrukningen är närapå hälften så hög på snåldieselversionen gör ju inte det hela sämre. Där har man väl sannolikt anledningen till att etanolbilsförsäljningen av nya bilar närmast upphört i relation till de moderna snåldieslarna.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]