NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
Har varit några trådar om 2,0D som drar in tjuvluft via bränslefiltret. Kan detta vara orsaken till att bilen rycker?

Jag själv har problem med ryckningar till och från runt 1700-1900 rpm, skall se om detta försvinner nu när EGR ventilen skall bytas nästa vecka. (Har 2.0D -06, 7600 mil )
av dieselputte
Här är en länk där både EGR och luft i bränsleslang diskuteras. I denna tråd finns även länkar till 2 andra trådar.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6s#p352403

en annan tråd

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &hilit=egr

Kan tydligen även vara LMM som blivit smutsig, finns beskrivet hur man rengör i en annan tråd men jag hittar inte den.

Verkar dock som en del blivit av med ryckningar efter byte/rengöring av EGR, får vänta till 30/9 innan jag vet......
av dieselputte
Fick låne bil när jag lämnade in min 2.0D för service idag. Fick låna en splitt ny V50 D2 som gått 150 mil , och javisst den rycker lika mycket den med :lol: Men faan vicken skillnad på motorljudet, hörs ju knappt nåt jft 2,0D......Volvo verkar ha lagt krut på ljudisolering sen 2005? Helt plötslig känns min 2,0D som en 20 år gammal bil :cry:
Körde drygt 3 mil landsväg och nollade medelförbrukning. När jag kom hem stod den på 0,44 , dvs 0,1 l mindre än vad min 2,0D drar. D2 är inte lika pigg som 2,0D men den kändes ändå förvånansvärt bra. Och vilka sköna stolar! Bra lyft, men ryckningarna som finns där efter endast 150 mil irriterar, dåligt tycker jag.
av dieselputte
Richie85 skrev:Takk for linker! Hold oss oppdatert! Venter i spenning :)
Tyvärr vart det inget EGR byte idag. Verkstaden hade inte fått EGR ventilen pga strul med artikelkoden så bytet blir 8 oktober. Återkommer!
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
Vad kan det vara som får dieseln att rycka så mycket? Spridarna? Pumpen?
Vi hämtade ut vår C30 D2 i början av juli, efter 400 mil (mitten av augusti) började den rycka nåt förskräckligt, fick upp ett felmeddelande om att boka tid för motorsystemservice. Partikelfiltret var fullt! De körde en regenerering, men motorn blev fortfarande inte OK, så nu har den stått på Bilia sen slutet av augusti, med några dagars permission då de inte kunde undvara lånebil till oss. Idag fick Assistans komma och hämta bilen då den knappt gick att köra iväg på ettan och nu har vi en Audi A4 1,8 TFSI som hyrbil. :-/
Bilia har beställt hem nya spridare, men det var tre veckors leveranstid. Nu måste det snart bli motorbyte eller så får de fixa fram en helt ny bil! Undrar om spridarna tagit slut pga att det är många D2:or som har fått felaktiga spridare? Detta borde granskas av någon motortidning. Ersättningskraven kommer bli höga! Så här får det inte vara på en ny bil för en kvarts miljon!
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]