NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doby
#396408
Min drar 0.65 på vintern och 0.62 på sommaren. Mkt stadskörning för min del. På landsväg så är den snålare. Ligger säkert under 0.6 om man håller sig på max 110. Regenereringen känns bara av i stadskörning då den kan hacka lite.

Bra tryck i motorn, omkörningar går mkt smidigt.
av plamek
#396424
Innan man visste hur det fungerade med regenereringen så var det lite bekymmersamt, trodde det var något intermittent fel på motorstyrningen. Och nej, ingen kontrollampa eller annat. Säkert helt i linje med Volvos filosofi om "onödigt informationsflöde", jmf tempmätare på V70 (dvs spara in någon krona)...
av perhall
#396432
plamek skrev:Innan man visste hur det fungerade med regenereringen så var det lite bekymmersamt, trodde det var något intermittent fel på motorstyrningen. Och nej, ingen kontrollampa eller annat. Säkert helt i linje med Volvos filosofi om "onödigt informationsflöde", jmf tempmätare på V70 (dvs spara in någon krona)...
Ja, eller dags för service utan info om km kvar, dags att beställa/dragit över tiden etc. som andra märken haft sen 80- och 90-talen.../PH
av andreaslinder
#396445
Många tycker olika och det är väl tur att vi är olika, så jag får väl bilda min egna uppfattning av bilen när jag får den och sen ska ni få veta vad jag tycker ;)
Det verkar som alla har samma uppfattning av att den drar mer än Volvo´s siffror men såna siffror stämmer väl aldrig och om det är lite ork i motorn ska den väl dra lite mer en t,ex 1,6d ?
av dieselputte
#396462
Har haft min V50, 2.0 D -06 i 3 år nu och har kört drygt 4200 mil. Har aldrig legat under 0.57 snittförbrukning blandad körning på färddatorn sommartid, ligger oftast på 0,58.

Vintertid 0,60-0,62, men verklig förbrukning inkl dieselvärmaren har som mest hamnat på 0,75 mätt fulltankning delat med körsträcka.
När jag köpte bilen hade den gått 2600 mil och jag märkte inte att den hackade vid regenerering av partikelfilter förrän efter 5000 mil, nu går den rätt ryckigt vid stadskörning i samband med regenerering, men man vet ju att det bara är tillfälligt. Gjorde 6000 mila servicen hösten 2009 och det blev inte bättre av nytt additiv.

Hade tidigare V70-D5 -03 och den gick faktiskt snålare vid landsvägskörning, har gjort sträckan Hudiksvall-Umeå med bägge bilarna och V70 hamnade på 0,52 och V50 på 0,54, men det kan ju vara en regenerering som ökat V50 snittet tillfälligt. Hur som helst, Volvo's angivna snitt för V50 2,0 D tex 0,49 på landsväg är långt ifrån möjligt att nå med min bil. Notera att om man jämför bilskatt per mil så blir det ju dyrare att köra en gammal D5-03

Tycker ändå att 2,0D motorn är ett hyfsat motoralternativ, vrid som nästan är lika bra som gamla D5, klart V70 är bra mycket bättre komfort. Kommer dock att lämna Volvo för gott vid nästa bilbyte.
av jumu01
#396493
frippe87 skrev:Nu har jag aldrig kört en 2.0D men om man tittar på vad andra skriver, tycker o tänker, så verkar det bara vara du som känner av när den regenerering, Bilen kanske bör ses över? Jag har bara hört gott om den motorn jag.
Jag tror nog inte det för som du ser är det flera som upplever samma sak!

Doby skrev:Min drar 0.65 på vintern och 0.62 på sommaren. Mkt stadskörning för min del. På landsväg så är den snålare. Ligger säkert under 0.6 om man håller sig på max 110. Regenereringen känns bara av i stadskörning då den kan hacka lite.

Bra tryck i motorn, omkörningar går mkt smidigt.
dieselputte skrev: När jag köpte bilen hade den gått 2600 mil och jag märkte inte att den hackade vid regenerering av partikelfilter förrän efter 5000 mil, nu går den rätt ryckigt vid stadskörning i samband med regenerering, men man vet ju att det bara är tillfälligt. Gjorde 6000 mila servicen hösten 2009 och det blev inte bättre av nytt additiv.
av Doby
#396511
Vad är problemet? Regenereringen är ju bara en rengöring av partikelfiltret och håller på i ca 20 min. Inga problem att köra, blir bara en aning hackigt i gasresponsen.

Hade inte 06an en 5växlad låda? Kan förklara att den drog mer än D5an...

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]