NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Johnny Wishbone
#110189
Monterade för ett par dagar sedan in rattknapparna(volume) i min s40n-04.
Inga problem alls, bara att bända bort "attrappen".
Tänk på att kabeln sitter fast i "attrappen" (gjorde det på min iallafall) så var varsam när "attrappen" släpper så inte kabeln skadas.
Sen är det bara att trycka dit kabeln i knappsatsen och montera den i ratten.
Mycket smidigare kan det inte gå.
Funkade rakt av.:D
Volvo kallar knappsatsen för Elkopplare :???:
Partnr. är 30710724 och kostade mig 444kr hos Volvo i västerås.

:!: BRA ATT VETA :!:
Denna knappsats ger felkod hos volvo för att den har telefonknappar.
av jensam
#118645
om man tittar i instruktionen för hur man får dit knappsatsen för farthållaren så står det att man måste montera isär ratten för att kunna bända bort atrappen. är det samma sak för ljudknapparna? eller går det bara att bryta bort dem som de är (utan att ta bort luftkudden) som 'johnny wishbone' sa?

knappsatsen jag beställde har inga knappar för telefonen, så det borde inte vara några felkoder (eller?).
Användarvisningsbild
av #27
#118650
jensam skrev:om man tittar i instruktionen för hur man får dit knappsatsen för farthållaren så står det att man måste montera isär ratten för att kunna bända bort atrappen. är det samma sak för ljudknapparna? eller går det bara att bryta bort dem som de är (utan att ta bort luftkudden) som 'johnny wishbone' sa?

knappsatsen jag beställde har inga knappar för telefonen, så det borde inte vara några felkoder (eller?).
Du får nog plocka bort airbagen för att få bort atrappen...
Användarvisningsbild
av Johnny Wishbone
#120248
Jag behövde inte göra det
Den behöver inte brytas bort med våld
av jensam
#120907
min atrapp sitter som berget, och man vågar ju inte bryta hur mycket som helst heller.

airbagen får jag inte loss, hur mycket jag än försöker hitta låsfjädrarna där bakom ratten :(

jag vet inte vad jag ska göra! är det nån som har ett bra tips på hur man får bort airbagen? jag har använt den minsta och längsta mejsel jag har, men kan ändå inte "känna" nån låsfjäder där inne...

jag har försökt följa instruktionen på vccs:

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
av jensam
#123344
En liten uppdatering:

Airbagen gick till slut att få loss! :lol:

Felet jag gjorde var att jag var lite för rädd för att ta i när jag skulle bryta med mejseln för att få loss airbagen. Man måste ta i ganska hårt. Sen gick allt enligt Volvos bruksanvisning lätt. Kablarna var framdragna (en kontakt med tre bruna kablar). Bara att koppla in och allt funkade!
av jensam
#187221
det är inte den, men den verkar ändå visa samma sak. den jag använde hette "farthållare" och visade hur man satte dit den vänstra knappsatsen, men det är ju samma förfarande. lycka till!
av matsv50
#187544
Fick min del idag, tog bort attrappen, kopplade i den nya delen, klart. Ingen borttagning av batteriet behövdes eller dyl. Enkelt, billigt och lätt.
av xabio
#240972
Alltså: man behöver inte plocka isär nånting? Bara peta bort attrappen och sätta dit knappsatsen?
Stendöd volvo 460

:party:

Det är en W5W och du behöver bara ta bor[…]

Vilket trådlyft! Jag har exakt samma fenome[…]

Fick turbogrillen i dag, så har moddat den l[…]