NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ptrj
#694239
dieselputte skrev:Lyktorna är nog fanimej det enda som är vettigt konstruerat på Volvo S 40 och V50. Nackdelen är ju att de är mycket lätt att stjäla. Har Xenon i min V50 2.0D och de har hållit sen 2005. Bilen har gått 9400mil nu, så jag ska beställa ett par lampor i reserv. En del påstår att man får en gulaktig ton som förvarning innan Xenon lampan går sönder. Kan då inte se nåt sådant när jag parkerar mot en vägg, lyser fortfarande i klar vit ton. Finns bra video på Youtube som visar byte,
Ljuset går mot blått/lila när den är nära döden. I alla fall vad jag har fått erfara. Gulaktig ton låter mer som en trött halogen. Men det kan säkert vara skillnad i olika lampor.
av CMD
#694245
Klart du ska ha xenon, halogen är en uråldrig teknik som inte duger till fordonsbelysning längre! 8)

Du funderar över livslängden, enkelt räknat så har en halogenlampa en beräknad brinntid på ca 400h medan en xenon har en beräknad brinntid på ca 4000h. En hygglig halogenlampa kostar ju ca 150-200kr medan du köper xenonlampan för ca 500 kr om du köper den parvis från xenonkungen som någon hade länkat till här uppe! Alltså får du betydlig mer ljus på vägen för mindre pengar på själva lampan.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#694246
Spoiler »
Jag fyllde på i en gammal tråd med anledningen av rådet att byta båda xenonerna för att få jämnt ljus. Jag har haft oförutsägbara utgifter den här månaden så det räcker, så min slocknade xenon gjorde mig sur. Den har hållit i över 10000 mil och närmare fem år, men jag har haft halogener som hållit lika länge. Plus att xenon i V50 innebär automatisk nivåreglering som pajade förra året och kostade mig 6000:- Så min entusiasm för xenon är begränsad, även om jag aldrig skulle komma på tanken att byta till halogen.
av CrossFireX
#694258
Om man går till en verkstad för att byta xenonlampor, får man skylla sig själv ;) Du kan få båda lamporna för under 1000 kr och då är det Osram eller Philips (deras standardlampa). Det bästa från Osram och Philips (när det gäller xenon) just nu är Osram Xenarc Silverstar och Philips X-Treme Vision. Men de kostar runt 900 kr PER LAMPA.

Jag skulle aldrig någonsin valt halogen framför xenon. Först och främst, du kan inte ångra dig sedan (utan att betala tusentals kronor) eller sätta fuskxenon i halogenlyktor. Brukar förresten slå på alla lampor när jag möter sådana människor. 55W xenon i helljus och 35W i halvljus (original) gör ont kan jag lova dig och är precis lika jobbigt som när folk med icke klart glas och xenon, kör förbi. 6000k xenon i en Volvo 740 är NO GO! Och för det andra, det ger så otroligt mycket ljus! Får halogen att se ut som stearinljus ;)

Ett tips bara så dina xenonlampor håller längre: Kör inte startvredet till läge 2 och vänta (tills lamporna) startar och sedan starta motorn. Sätt istället på positionljus eller starta motorn direkt. Detta är onödigt och ger kortare livslänga eftersom då startar lampan, sen slocknar den igen när du startar motorn, sen startar den igen. Den mår inte bra av det...
av CMD
#694260
CrossFireX skrev: Ett tips bara så dina xenonlampor håller längre: Kör inte startvredet till läge 2 och vänta (tills lamporna) startar och sedan starta motorn. Sätt istället på positionljus eller starta motorn direkt. Detta är onödigt och ger kortare livslänga eftersom då startar lampan, sen slocknar den igen när du startar motorn, sen startar den igen. Den mår inte bra av det...
Gäller ju speciellt på vintern om man har en diesel då glödgningen inte alltid hinner med innan lamporna startat upp! Men de där blir snabbt rutin att alltid slå över till parkering innan man vrider på nyckeln! Gör samma sak oavsett bil/motor/lamptyp! :D
av JohnB
#694266
Om du inte redan bestämt dig så ska du självklart ha xenon. Jag har halogen på min C30 och det är det enda jag inte gillar med bilen. Den har faktiskt riktigt uselt ljus jämfört med xenon och jag har faktiskt seriöst funderat på att bita i det sura äpplet och eftermontera original xenon även om det kommer att kosta en smärre förmögenhet. Däremot är jag inte det minsta missnöjd med halogenljuset på S60:in så det är skillnad mellan olika bilar.

/John
Användarvisningsbild
av StringerBell
#696100
Jag bytte på Volvo-verkstad (en lampa) för 1483:- inklusive arbete 350:- Helt rimligt för mig som ändå aldrig skruvar själv.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]