NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
FiddeUBC skrev:Ehhh nää....
Utveckla gärna vad du menar är du snäll. Går inte våra åsikter isär eller menar du att bensin generellt är mindre lättantändligt än vad diesel är?
Diesel måste värmas upp för att kunna antändas, likt fotogen och eldningsolja osv. Detta gör dessa mindre brandfarliga än bensin. Är det där våra åsikter går isär?
av HåkanW
CarMan skrev:jag tror defenetivt at ni orakat en skada på den o-ring i dn anslutningen ni har haft borta på den akruelle spridaren. låter osanorligt att felet av en slump skulle ha komit i samband med at ni varit där o petat. Käns självklart att ni haft sönder nått. Ta bort gummi slangen o kolla, kanske saknas oringen helt?
Slangen på bilden har vi inte rört, vi kopplade loss två snabb kopplingar, en sitter efter bränsle filtret och vid returnen till tanken. Om det sitter en o-ring på slangen som är på bilden så kanske den har blivigt skadad av bensinen...
När jag tittar på bilden jag tagit ser det ut som en tunn o-ring sticker ut, syn villa?

Kan du bekräfta att det sitter en o-ring på retur slangen som är på bilden ovan?

Off topic. Om man har en liten läcka, några droppar bensin per min, så låter det rimligt att den kan avdunsta innan den hinner antändas. Att bensin är mer lätt antändligt är det nog ingen som motsätter sig.
På mitt motor block kunde jag suga upp överflödig disel, om det var bensin som läckt så tror jag det skulle avdunstat direkt. Om en droppe runnit ner på avgas rören eller något annant varmt så fanns det en hel del disel som kunde antändas.

tack
Håkan
av HåkanW
poseidon skrev:Det ser ut som om slangen har haft en slangklämma. Texten "HNBR" är inte rak - synvilla?
Har har inte suttit någon slang klämma, totallt är det 7 st fästen som denna. Vill förtydliga att jag inte har pillat på denna slang. När jag kommer hem i kväll ska jag dock lossa på denna och se om det sitter en o-ring här.
wendtan: Bensin är jävligt farligt på vintern när det är kallt ute o man står o tankar. Diesel är som du säger lättantändligt när det blir uppvärmt. Om motorn är varm och det rinner diesel på den så blir det alltså jävligt farligt om det kommer en gnista. Är motorn kall så är det inte lika brandfarligt.

Detta fick jag lära mig tidigt när vi mekkade med lastbilar o bytte bränslefilter o luftade osv.
Det är ett jäkla högt arbetstryck i moderna dieslar (1000bar och uppåt) från dessa spridare så va inte där å pilla om du inte är 110% säker på vad du sysslar med. Att lufta dieslar på spridarna som vi gjorde förr det är alltså livsfarligt numera. Rör och dyligt monteras endast en ggn och kasseras vid demontering och nya skall alltid återmonteras.
Bensinen tar inte död på oringarna den skär dock sönder högtryckspumpen . Man får alltid ett slitage på pumpen med bensin oavsett hur liten tid den gått med fel bränsle.
Att det är lite solkigt runt spridarna är vanligt, det brukar sitta stendamm fastklibbat vid bränsle returer.
av HåkanW
Updatering till er som hjälp till.

Hittade läckan där bränslet går in till spridaren. Har ringat in det på attached bild. När jag gämförde med dom övriga tre spridarna så såg det ut som den inte var inskruvad ordentligt. Kunde se sista gängan sticka ut och så var det inte på dom övriga tre. Lossade på bränsle slangen och tog loss hyllasan som sitter inskruvad. Hittade en stål packning som såg ut som den fått repor, måste ha varit så sedan ny, mysko. Polerade up packningen och satte tillbacka allt.
Luftade systemet och bilen startade utan problem... och läckan fixad! Har bara kört 70km men ta i trä, än så länge allt ok.

Hade inte läst Dieselkungen's inlägg och det låter som jag har haft tur... och kanske inget man ska göra själv.

Passade på och byta bränsle filter, filtret var helt svart. Antingen har dom aldrig bytt under service eller så har bensinen löst upp avlagringar som har satt sig. Bilen har bra gått 38 000 miles, 61,000 km, så det kaske inte har varit dax.
Bytte öven olja, var svart som tjära, så det lutar åt att min service mack har blåst mig på det... gjorde en service i slutet på sommaren och jag har knappt kört med bilen sedan dess.
Den är Engelsk reggad och servad i England, är inte direct förvånad om dom aldrig bytt, dom är riktiga fuskisar även om dom är Volvo återförsäljare.

Tack för inläggen
Håkan

Bild
av Gino
Jag har oxå vätska uppe på mitt motorblock.

Hur gjorde du för att fixa det ?
Svårt å lufta systemet ? Måste man köra det ?
Går det inte bara att stuva åt slangen hårdare ?
av HåkanW
Min kunskap om motorer är noll, kan bara säga hur jag gjorde. När jag läst vissa trådar här så låter det som jag haft en massa tur...

Mitt läckage var vid inloppet, inringat med blått, och berodde på en dålig metall packning.
Har du localiserat läckan till 100%?

När jag satte ihop systemet använde mig av en vacuum pump, kopplade in denna i returen som sitter vid bränsle filtret (en röd snabb koppling) och pumpade fram så mycket disel jag kunde. Kopplade ihop snabb kopplingen. Kunde se att det var skapligt med disel i ledningarna, men också rätt mycket luft. Lossade på en skruv som sitter på locket på bränsle pumpen (antar denna är för avluftning) startade motorn. Kollade på dom genomskinliga bränsle ledningarna alla bubblor försvann pronto, skruvade åt avlufnings ventilen. (Kan ju va så att systemet själv tömmer ledningarna på luft, jag har ju har inte provat utan att vrida på ventilen.)

/Håkan

Har lagt till bild jag tog innan jag fixade läckan där man kan se gängan titta fram.
Bild
Användarvisningsbild
av CarMan
Om man lossar på ett stålrör så måste det byts ! Detta gäller alla comonraildislar!
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]