NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tycker inte att felen var speciellt allvarliga, men tråkiga. En gnisslande fläktrem som är utbytt. Det där att bilen är svårstartad när den körts en kort tid har jag varit med om på många bilar. Antingen så skall bilen vara kall eller köras tämligen varm, minst några minuter. Jag hade en V 70 -99 som var helt omöjlig. Om jag bara startade den för att köra in eller ut ur garaget och stängde av den genast, så var den näst intill omöjlig. Det var bara att trampa gasen i botten och mala på med startmotorn. Till slut startade den och lade omgivningen i gråsvart rök.
av Gourmand
MattiasD skrev:Här pågår dieseltjatet. Tyvärr är inte diesel lösningen på alla problem. För er som missat, fossila bränlsen försöker man fasa ut och iställer satsa på förnyelsebara bränlsen som Etanol.

Det finns så otroligt många 1.8F i trafik och har volvo något problem med denna motor måste de fixa det. Tills vidare kan du alltid köra på etanol? Jag förstår inte varför man ska byta hela tiden? Jag har kört min 2.5FT utan problem i 1800 mil och på bara etanol.
Off topic ! Vem är det som försöker "fasa ut" dieslarna ? Inte är det kunderna iaf. Dieselbilsförsäljningen ökar kraftigt, med etanolbilar är det tvärtom. Detta är väl knappast något tecken på utfasning av de snåla, effektiva och moderna dieslbilarna. I övrigt handlar väl tråden om frågeställarens dielmma om huruvida han ska behålla eller byta sin nuvarande etanol-V50 mot något annat.
av RCE
Gourmand skrev: Off topic ! Vem är det som försöker "fasa ut" dieslarna ? Inte är det kunderna iaf. Dieselbilsförsäljningen ökar kraftigt, med etanolbilar är det tvärtom.
Om du tror att Volvos Flexifuelförsäljning minskar så är du nog ute på djupt vatten. Enligt media ligger flexifuel väldigt högt upp i försäljningsstatistiken hos många ÅF, sen tror iofs jag att det har en hel del med priset och alla Volvos kampanjer att göra.

Till Topic:

Vi har en V50 MY09 som funkar väldigt bra så det handlar nog mkt om tur oavsett vilken modell du väljer, alla modeller har sina problem. Jag tycker du ska göra det som känns bäst för dig. Om du redan nu känner dig missnöjd med bilen och att den inte är att lita på tycker jag absolut ska byta in den innan möjligheten försvinner.

Det du bör fundera över är prisskillnaden, hur mkt du kör på ett år och servicekostnader. Kör du tex. runt 1000mil på ett år så blir det ju 1års service oavsett val. Kör du mkt på ett år kommer antagligen en diesel att löna sig trots högre inköpspris och ett par stora dyra servicetillfällen.
Senast redigerad av 1 RCE, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Gourmand skrev: I övrigt handlar väl tråden om frågeställarens dielmma om huruvida han ska behålla eller byta sin nuvarande etanol-V50 mot något annat.
Du har helt rätt. Men det var en tidigare i tråden som tyckte att TS skulle lämna tillbaka sin etanol-V50 och titta djupare i plånboken för att köpa en diesel, jag tror att det var det som MattiasD menade var dumt.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av poseidon
RCE skrev:
Gourmand skrev: Off topic ! Vem är det som försöker "fasa ut" dieslarna ? Inte är det kunderna iaf. Dieselbilsförsäljningen ökar kraftigt, med etanolbilar är det tvärtom.
Om du tror att Volvos Flexifuelförsäljning minskar så är du nog ute på djupt vatten. Enligt media ligger flexifuel väldigt högt upp i försäljningsstatistiken hos många ÅF, sen tror iofs jag att det har en hel del med priset och alla Volvos kampanjer att göra.

Enligt Bilsweden.se så minskar iaf V70 med E85 från januari 2009 till januari 2010 från 499 till 364 sålda bilar, V50 minskar från 234 till 177. Det är för "besvärligt" att se alla E85 bilar om det minskar på samma sätt. Den som orkar kan ju jämföra.

Men detta är ju rejält OT.
av RCE
poseidon skrev:
RCE skrev:

Enligt Bilsweden.se så minskar iaf V70 med E85 från januari 2009 till januari 2010 från 499 till 364 sålda bilar, V50 minskar från 234 till 177. Det är för "besvärligt" att se alla E85 bilar om det minskar på samma sätt. Den som orkar kan ju jämföra.

Men detta är ju rejält OT.
Ok fel av mig och bra källa dock känns det lite tidigt att dra några slutsatser eftersom det bara var baserat på en månad och man inte vet vad som egentligen ligger bakom denna trend. När vi var på Bilia för ett par veckor sedan var det tokmycket folk som skulle ut & flexa och antagligen var det försäljningspriset som lockade mer än något annat. Känns lite som om Volvo använder sina flexikampanjer för att locka över en ny kundgrupp som tidigare inte valt Volvo pga priset.
av MattiasD
Gourmand skrev:
MattiasD skrev:Här pågår dieseltjatet. Tyvärr är inte diesel lösningen på alla problem. För er som missat, fossila bränlsen försöker man fasa ut och iställer satsa på förnyelsebara bränlsen som Etanol.

Det finns så otroligt många 1.8F i trafik och har volvo något problem med denna motor måste de fixa det. Tills vidare kan du alltid köra på etanol? Jag förstår inte varför man ska byta hela tiden? Jag har kört min 2.5FT utan problem i 1800 mil och på bara etanol.
Off topic ! Vem är det som försöker "fasa ut" dieslarna ? Inte är det kunderna iaf. Dieselbilsförsäljningen ökar kraftigt, med etanolbilar är det tvärtom. Detta är väl knappast något tecken på utfasning av de snåla, effektiva och moderna dieslbilarna. I övrigt handlar väl tråden om frågeställarens dielmma om huruvida han ska behålla eller byta sin nuvarande etanol-V50 mot något annat.
På alla områden försöker man styra om från fossila bränslen till förnyelsebart. Se bara på uppvärmening av villor. EU har också satt upp krav på hur mycket förnyelsebart bränsle transportsektorn minst ska använda. Det är ett försök att fasa ut och göra oss mindre beroende av fossilbränslena. En Audi 2.0 TFSI Etanol eller en Passat TSI Gas är också snåla och effektiva utan att vara miljövidriga, och DET är modernt.

Jag vet, trådskapare nosade själv på diesel, men min reaktion beror kanske mer på utvecklingen i andra trådar. Där diesel gärna får nämnas fast det är utanför ämnen men etanol får absolut inte nämnas för då brakar det loss, fast det är inom ämnen. Jag tänker närmast på tråden Nya motorer.
av dali
pine, om du köper en ny Volvo så är det tyvärr relativt stor sannolikhet att du får lämna in den på verkstad ett par gånger under första åren för att fixa småfel. Det är sällan allvarligare problem, men visst är det irriterande att behöva böka med lånebil (om du har en bra ÅF) eller hyrbil (om det är en mindre bra). Jag har kört 3 (nästan) nya Volvo och ingen var helt felfri, några bogseringar till verkstad och ett antal mindre fel hann jag vara med om.

Jag är medlem på Truedelta.com där man bl a kan se "lemon odds"; hur stor sannolikheten är att en biltillverkares modeller kommer att strula (man har gjort minst 3 verkstadsbesök senaste året) och när det gäller S60/V70/XC70 så strular ca 14%. C30 är mycket bättre, under 1%, tyvärr finns inte S40/V50 med i just den statistiken.

Jag tror dock inte att du behöver oroa dig för att felmängden ska öka eller att de ska bli dyrare/allvarligare, en Volvo är som bäst efter 2-3 år när småfelen har fixats. Brukar rekommendera bekanta att köpa lätt begagnade Volvo eftersom de fungerar bättre än nya ... till lägre pris dessutom.
Användarvisningsbild
av Bosa
TS undrar om han ska lämna tillbaka sin bil och betala 3000 och istället eventuellt köpa en 1,6D/2,0D.
Nu kan jag bara utgå från mig själv men jag personligen hade nog lämnat tillbaka bilen och köpt en annan, ett bilägande där jag som köpare tvivlar på bilen jag köpt så pass mycket att jag startar en tråd om huruvida jag ska lämna tillbaka den eller inte tyder på missnöje och att känslan att kunna lita på grejorna fått sig en törn.

Så gå på din magkänsla, ett bilköp ska kännas rätt för att man ska kunna njuta av det. Ut och prova bägge dieslarna som du tar upp. Varför inte kika på en vanlig bensinare också när du ändå är i farten, beroende på körsträcka så kanske diesel inte är något för dig rent kostnadsmässigt om nu det spelar in. Å andra sidan har de relativt låg skatt jämfört med tidigare dieslar. Känn även efter om det är just flexi som du känner dig skeptisk mot eller om det bara är själva grejen att du fick in med den på verkstad. Som jag förstått det så är det just flexifuel du känner dig skeptisk mot.

Andrahandsvärdet kanske spelar in, gissningsvis så finns det en risk för att den ganska stora försäljningen av 1,8F och att förmånerna för miljöbilar blir sämre har en negativ effekt på flexibilarna men det är som sagt svårt att sia om. Kan ju bli samma sak för dieslarna. :)

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]