NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
viktore skrev:
chrissofsweden skrev:Tack för dom svaren :) Jag har redan släppt tanken på dumpventil.

Att byta luftfilter står högt upp på listan :) Typ Simota eller liknande.

Men varför sätter man in en lättrycksturbo? Det känns ju lite off.. T4:an hade ju en "fulltrycks"-turbo ??:-/

/Christian
Glöm begreppet lättrycksturbo. Det finns ingen given parameter att använda för att fastställa vad som är "lättrycks" och inte.
Vi kan väl vara överrens om att gamla 850 T5 betraktas som en "fulltrycksturbo"?
Isåfall kan jag tala om att v50 t5 begär nästan precis samma laddtryck som 850 T5, cirka 0.7bar. Vad som skiljer är att det är en avsevärt nyare motor och annat turboaggregat. Därigenom har man fått bättre register på låga varv och ingen ketchupeffekt.

T5 turbon är inte speciellt stor men det går ändå att kräma ut runt 300hk med E85 och bättre andningsvägar(avgas+filter). Det fina i kråksången är däremot att Focus RS turbon passar i princip bolt-on på T5 motorn.. och den turbon klarar över 400hk 8)
Jag håller med - begreppet lättrycksturbo var relevant på 90-talet men knappast längre. Oavsett om en 2,3-litersmotor ger 180 eller 280 hk vill man ha en kombination av brett register och sportighet. Och det är lätt att styra med rätt programmering. Var 940 S 2,3 en LTT? Ja, med 135 hk. Turbon med 165? Gränsfall. V70R med 300 hk? Nej. LTT som begrepp stod ju för en viss vridmomentskurva snarare än just lågt tryck i turbon... /PH
av turbodream
chrissofsweden skrev:Är Simotas luftfilter något att satsa på eller är det bättre att köra BSR Opti Flow? Vart kan man hitta det där underbart snygga kromböjen som jag har sett att vissa har efter filtret?
Undrar detsamma. Det är ju trots allt skillnad i pris på dessa 2 simota eller bsr. Tror jag hittat Simotas burk med öppet filter för 1500:- medans Bsr ska ha 2400:- för en plåt och öppet filter.
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
Ja, rent personligt så känns ju Simotas lika vettigt och kanske mer prisvettigt (?)..

Jag sitter och läser på garaget där man diskuterar öppet luftfilter (BSR) mot en CCI-box (Simota?) Där verkar de flesta för CCI-box som tar luften utifrån. Dock skrev någon att detta inte ger samma härliga ljud om som det öppna luftfiltret från BSR ?:-/ Är detta sant?

Någon som kan bekräfta vad som är bäst? Som sagt kan jag tycka att luften utifrån måste vara friskare än den som BSR tar inifrån motorrummet..

/Christian
Användarvisningsbild
av hixen
Ett tips är att kolla på ett AEM Dry Flow, som renar bättre än inoljade filter som tex Bsr, JE osv. Men ett öppet renar oavsett alltid sämre än ett orginal, då orginal är tillverkade i papper. Tror sidan som hade dom heter http://www.creatix.se , och avskärmningsplåten kan du ju köpa löst: http://sv.bsr.se/products/490706/ , och komma undan både billigare och med ett avsevärt mkt bättre filter än bsr optiflow, och ej riskerar en felaktig inoljning. Detta med CCi-Box funderade jag även på när jag handlade, men avböjde i sista sekund pga inoljat filter (absolut inte farligt, men just tekniken med att oljan ska fånga upp det som filtret ej klarar av att ta lockade inte mig, då det finns filter som renar bättre än så utan olja)
Hoppas det går bra för dig! Ronnie
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
hixen skrev:Ett tips är att kolla på ett AEM Dry Flow, som renar bättre än inoljade filter som tex Bsr, JE osv. Men ett öppet renar oavsett alltid sämre än ett orginal, då orginal är tillverkade i papper. Tror sidan som hade dom heter http://www.creatix.se , och avskärmningsplåten kan du ju köpa löst: http://sv.bsr.se/products/490706/ , och komma undan både billigare och med ett avsevärt mkt bättre filter än bsr optiflow, och ej riskerar en felaktig inoljning. Detta med CCi-Box funderade jag även på när jag handlade, men avböjde i sista sekund pga inoljat filter (absolut inte farligt, men just tekniken med att oljan ska fånga upp det som filtret ej klarar av att ta lockade inte mig, då det finns filter som renar bättre än så utan olja)
Hoppas det går bra för dig! Ronnie
Det låter lockande! Men varför måste man ha lådan från BSR? Kan man inte bara ta av locket och ansluta med silikonslangar?

Du har en poäng i det du skriver. Billigare har jag dock svårt att tro.. men kanske bättre vilket räcker för mig :-)-)

Jag satt och försökte plocka ihop ett kit.. men jag blev lite osäker på vad exakt jag behöver.. förslag? Detta är dock något att spinna vidare på!!

/Christian
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
Jag mailade deras kundservice för att se vad som verkligen ingick till den där lådan (fästmatriel). Sen frågade jag om deras vinkel; om den enbart var 90 grader eller om den fyllde någon annan funktion.

Så beroende på deras svar så skulle man kunna beställa lådan från BSR, filter från Creatix och silikonslangar från do88.se.

795:- AEM Dryflow 5" sportluftfilter
199:- Sillikonvinkel 90grader
1271:- BSR-låda

2265:- Totalt (slangklämmor tar jag från jobbet)

Känns lite som att lådan är vad som drar iväg det hela.. jag har inte hunnit kolla hur det ser ut original och utfall man kanske skulle kunna modda det själv. Möjligheten borde ju finnas. Finns risken att det ser B ut så kommer självklart lådan att inhandlas. Skriver imorn efter att jag checkat upp luftfilterlådan och förhoppningsvis fått svar från BSR! :-)-)

Idéer?

/Christian

PS Ett bra ställe att få saker lackade är ett fordonsgymnasium. Det blir alltid billigt! Dock bör man inte lämna in viktiga detaljer som kräver stor noggrannhet. Men skulle man bocka en låda själv och skicka dit så tror jag garanterat resultatet skulle duga! Gjorde ett par marschallhållare förut som jag lämnade dit. Helt okej resultat!
Användarvisningsbild
av hixen
Lådan är ju heltklart att rekommendera på din bil, då det sitter framför motorn, och ju bättre avskärmning desstu kallare luft in i motorn :)
Kör själv med AEM Dry Flow, nu i cirka 4 mån, kanon nöjd. Har ej tvättat det än, men om man ser till filmer på youtube hur man ska göra känns det mer gediget med lite tvålvatten än massa rengöringsmedel och oljor som garanterat gör sitt med filtret i längden.
Monteringssatsen är det som visas på bilden, några stabiliseringsstag till lådan, ett par brickor osv. inga konstigheter. Enligt mig är detta iaf det bästa (även om det kanske blir något dyrare med frakt osv) men som sagt, sen är det upp till var och en :) lycka till!
Användarvisningsbild
av hixen
Mycket möjligt, beror ju helt på hur van man är. Installationskostnaden på 1500:- känns sjukt dyrt, för då är man över 4000kr med allt, och tro mig.. Det är det inte värt. Orginal luftburk räcker mer än väl egentligen.. Men ljudet från insuget är trevligt.
Kanske du ska ligga lågt, och se om det kmr ut nån begagnad burk, alternativt köpa en CCi-box, och komma undan billigare? (och som jag sa tidigare, lika bra, men en smaksak) http://www.hova.com/volvo-s40n-v50-c30- ... c-282.aspx , vettigt pris, och garanterat det som ger mest kalluft till motorn.
Användarvisningsbild
av Fellow
Går ju att montera ett öppet filter UTAN avskärmning. Fixa lite längre röranslutningar och få ner filtret på nivå med intercoolern/dimljuset så får ni frisk luft:)

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]