- tis 16 feb 2010, 00:29
#379507
viktore skrev:Jag håller med - begreppet lättrycksturbo var relevant på 90-talet men knappast längre. Oavsett om en 2,3-litersmotor ger 180 eller 280 hk vill man ha en kombination av brett register och sportighet. Och det är lätt att styra med rätt programmering. Var 940 S 2,3 en LTT? Ja, med 135 hk. Turbon med 165? Gränsfall. V70R med 300 hk? Nej. LTT som begrepp stod ju för en viss vridmomentskurva snarare än just lågt tryck i turbon... /PHchrissofsweden skrev:Tack för dom svaren :) Jag har redan släppt tanken på dumpventil.Glöm begreppet lättrycksturbo. Det finns ingen given parameter att använda för att fastställa vad som är "lättrycks" och inte.
Att byta luftfilter står högt upp på listan :) Typ Simota eller liknande.
Men varför sätter man in en lättrycksturbo? Det känns ju lite off.. T4:an hade ju en "fulltrycks"-turbo ??:-/
/Christian
Vi kan väl vara överrens om att gamla 850 T5 betraktas som en "fulltrycksturbo"?
Isåfall kan jag tala om att v50 t5 begär nästan precis samma laddtryck som 850 T5, cirka 0.7bar. Vad som skiljer är att det är en avsevärt nyare motor och annat turboaggregat. Därigenom har man fått bättre register på låga varv och ingen ketchupeffekt.
T5 turbon är inte speciellt stor men det går ändå att kräma ut runt 300hk med E85 och bättre andningsvägar(avgas+filter). Det fina i kråksången är däremot att Focus RS turbon passar i princip bolt-on på T5 motorn.. och den turbon klarar över 400hk 8)
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24