NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
andreas_lofgren skrev:
Linqid skrev: I övrigt förstår jag inte riktigt poängen med att jämföra en C30 med en 3-serie. 1-serien är väl mer lämplig i så fall.
Det handlar ju om motoreffektivitet. Faktumet att 320d ED motorn sitter i en betydligt större bil är ju knappast smickrande för Volvo...
Visst, men den naturliga modellen att jämföra med torde ju vara 116d. Men visst, helt klart imponerande arbete utav BMW med sin nya diesel.
av viktore
andreas_lofgren skrev:
Linqid skrev: I övrigt förstår jag inte riktigt poängen med att jämföra en C30 med en 3-serie. 1-serien är väl mer lämplig i så fall.
Det handlar ju om motoreffektivitet. Faktumet att 320d ED motorn sitter i en betydligt större bil är ju knappast smickrande för Volvo...

För det första jämför man med en bil som inte ens är ute för försäljning ännu. 320 ed är en större bil, men så drar den ju också mer än Volvon så jag ser inte vad som skulle vara "osmickrande" för Volvos del.
Speciellt med tanke på att man snåltrimmat en befintlig modell och motor. Rätta mig om jag har fel men nog är BMW motorn en relativt nyutvecklad pjäs. Volvo håller ju förövrigt på med en egen 1.6liters diesel som kommer ersätta nuvarande.
av jumu01
Visst BMW har dom bästa dieslarna ingen tvekan.

Men jämför en C30 1.6 D med en BMW 116 D
Utrusta dessa likvärdigt titta sedan på prisskillnaden, då kan man konstatera att den marginella effekten på motorn som BMW har och vad du för betala för att den, skall vara typ "momentum" utrustad så kommer köpet av BMWn att gräva ett väldigt stort hål i din plånbok!

Då kommer frågan är det värt detta visst om du är entusiast av BMW men annars, tveksamt?
av viktore
jumu01 skrev:
Eller så kan vi, iochmed detta tjatet om 3-serien jämföra med en s40. Tar vi modeller som säljs nu så lyder siffrorna

BMW 316d: 0.45l/100km blandad körning
S40 DRIVe S/S: 0.39l/100km blandad körning

Vi kan nog alla enas om att Volvo lyckats få fram riktigt snåla modeller på riktigt kort tid. Modeller som nu funnits ute ett bra tag på marknaden och fortfarande är i täten vad gäller bränsleförbrukning. Konstigt vore det då om inte andra tillverkare nu har lika snåla eller snålare bilar på gång, DRIVe bilarna är ju somsagt inte precis nysläppta.
av Lövet
viktore skrev: För det första jämför man med en bil som inte ens är ute för försäljning ännu. 320 ed är en större bil, men så drar den ju också mer än Volvon så jag ser inte vad som skulle vara "osmickrande" för Volvos del.
Speciellt med tanke på att man snåltrimmat en befintlig modell och motor. Rätta mig om jag har fel men nog är BMW motorn en relativt nyutvecklad pjäs. Volvo håller ju förövrigt på med en egen 1.6liters diesel som kommer ersätta nuvarande.
320d ED har säljtstart i april, så det är ingen konceptbil direkt. Själva motorn är samma som i 320d (177) som har sålts sedan 2007.
Användarvisningsbild
av ThomasT
viktore skrev:
jumu01 skrev:
Eller så kan vi, iochmed detta tjatet om 3-serien jämföra med en s40. Tar vi modeller som säljs nu så lyder siffrorna

BMW 316d: 0.45l/100km blandad körning
S40 DRIVe S/S: 0.39l/100km blandad körning

Vi kan nog alla enas om att Volvo lyckats få fram riktigt snåla modeller på riktigt kort tid. Modeller som nu funnits ute ett bra tag på marknaden och fortfarande är i täten vad gäller bränsleförbrukning. Konstigt vore det då om inte andra tillverkare nu har lika snåla eller snålare bilar på gång, DRIVe bilarna är ju somsagt inte precis nysläppta.
116d/316d är 2liters motorer så den är väl svårt att få dem lika snåla som en 1.6'a.

MEN det jag tycker är dåligt från volvos sida är att de inte har en miljöklassad "normalmotor", utan man är tvungen att välja en bil med en liten symaskins motor... Som jag skrev tidigare så borde de ha en motor med åtminstonde 140hk/320nm enligt min åsikt.
av jumu01
ThomasT skrev: Som jag skrev tidigare så borde de ha en motor med åtminstonde 140hk/320nm enligt min åsikt.
2.0D 136 hk /320 nm(utrustad med partikelfilter)?
av Linqid
XC90_Executive skrev:En fråga nu när det ändå spårar ur.

Hur många bilar har BMW som är miljöbilsklassade?
För tillfället är det endast 116d, 118d och 316d som når under 120g Co2. Med minsta möjliga marginal ska väl tilläggas...
av JE Jr
Jag tycker det är kul ändå att Volvo i stort sett alltid jämförs här på sidan med BMW, som kanske kan anses vara ledande på motorer. Jag hade varit väldigt mycket mer orolig om man hela tiden hade skrivit "inte ens i klass med... [valfri annan tillverkare]". Jag hör aldrig t.ex. Mercedes nämnas, varför inte? VW koncernen nämns ibland, men väldigt sällan tycker jag. Japaner? Visst, kanske man kan argumentera ang. premiumbilar hit och dit, men ändå?

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]