NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ivarmedi
Fick följande svar från Heico:
Kod: Markera allt
Dear Mr. Larsson,

thanks for your inquiry and interest in our products.

We and our importer for Sweden is not offering HEICO power upgrades. We would need the ECU box from your car to get it programmed here.
Känns ju lite bökigt att skicka till Tyskland och tillbaks, men kan kanske vara värt det? Håller för övrigt med om att 7900:- för den där BSR-prylen känns lite i överkant.
av Lövet
Varför skulle 7900kr vara dyrt? Det är för det mesta rent skräp man får av de billigare trimmarna. Fuskbox sätter man inte i en modern bil helt enkelt.

Synd att inte Heico säljer till Sverige för det är riktigt bra grejer.
av stefangbg
ivarmedi skrev:Fick följande svar från Heico:
Kod: Markera allt
Dear Mr. Larsson,

thanks for your inquiry and interest in our products.

We and our importer for Sweden is not offering HEICO power upgrades. We would need the ECU box from your car to get it programmed here.
Känns ju lite bökigt att skicka till Tyskland och tillbaks, men kan kanske vara värt det? Håller för övrigt med om att 7900:- för den där BSR-prylen känns lite i överkant.
Jo men man behöver inte skicka hela bilen utan det är bara mjukvaran. Det hela var gjort på 1/2-1 timme hos RICA. Valde att inte ta med egen mjukvaruprogramerare o då fick jag det för 5900:-. Det är för att jag jobbar i Kungälv.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har fått för mig att det i regel är kopior av de dyrare firmornas program man får från de billigare.

Ja, att man från en dyr trimfirma får en i princip kopia av någon annan dyr firmas är inte heller helt ovanligt.

Trimbranchen sneglar mer än man tror på varandra.

Ta ett trimföretag som är inriktade på saab som exempel. Inga namn nämnda men dom är ett av de företag som tar högst priser (finns väl eg. bara 3st så ett av dem)
Jag har personligen sett dom sätta sig i folks bilar på saabträffar för att läsa ur mjukvaran som kom från ett annat stort företag ;)

/Anders
av stefangbg
Brainy skrev:Jag talade med en bekant som driver trimfirma och han rekommenderade faktiskt inte att man chippade volvos 2.0D. Trots att han hade mjukvaror till den själv som han hade kunnat sälja utan problem.

Var nog ett år sedan vi talade om detta så jag kommer faktiskt inte ihåg vad han använde för argument.
Undra om det kan ha varit att vissa bilar gav emissionsvarningar och andra gick klockrent? Osäker...

Värt att kolla upp om du tänkt chippa den i alla fall.

/Anders

Låter lite konstigt med tanke på att det är samma motor som finns i t.ex BMW och där har dom redan "trimmet" från början...
Användarvisningsbild
av Brainy
Att fransoser hade samma motor vet jag, men att bmw använder samma spis har jag helt missat :shock:

Nu när jag tänker efter så var det nog dessutom främst på fransoserna som det var emmissionsproblem och på Volvosarna hade han bara haft några enstaka med detta problem men avrådde ändå.
Men som sagt ett tag sedan, kan höra nästa gång jag träffar honom.
Användarvisningsbild
av Brainy
Ett vanligt chiptrim till en Volvo 2.0D verkar ge omkring 166hk ett vanligt chiptrim till BMW's senaste X20d-motorer verkar ge omkring 210hk... och dom som satt i bilarna från 05 och några år framåt ger chippade 190hk.

Har väldigt svårt att tänka mig att man från skulle leverera så olika effekt till bilarna om det varit samma motor.

Den som BMW släppte 96 har dock 136hk orginal och ger 168hk med ett chip, hoppas verkligen inte att det är den motorn volvo använder ;)

Hittar dock allt för lite info om 2.0D-motorn när jag googlar.
av Lövet
Brainy skrev:Att fransoser hade samma motor vet jag, men att bmw använder samma spis har jag helt missat :shock:
Det har du nog missat på grund av att det inte stämmer alls 8)

Däremot är 1.6d motorn som sitter i Mini gemensam med fransoserna.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]