NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Helly
Intressant, loggade precis in för att se om någon annan hade haft detta fenom och det var det.
Om någon har lämnat in bilen på verkstad för detta, gör gärna ett inlägg om vad svaret blev.
av xabio
xabio skrev:Jag vet precis vad dina meddelanden beror på. De meddelanden du nämnder triggas när spänningen går under en viss nivå (jag tror 9 volt). Alltså, eftersom det har vart så kallt så har ditt batteri presterat sämre och därmed gått under 9 volt under uppstart (Crank, när du vrider nyckel för att starta motor) och då har bromsstyrenheten automatiskt triggat meddelandet.
Om det är som du säger, borde man inte få upp ett meddelande om låg batterinivå också i så fall?
Ett sånt meddelande fick jag efter att radion stått på en längre stund, och det var på sommaren.
Det beror helt på vilken spänningsnivå som de olika felmeddelanden triggas. Förmodligen blir batterispänningen låg just vid "crank" (när motorn startas) för då går i stort sett all batterienergi till startmotorn och bromsstyrenheten går under 9V under denna korta stund, men det räcker för att trigga felmeddelandet. Sen när bilen är igång, så är ju spänningen över 9V igen.
av Kluster
Har precis fått samma fenomen att meddelandet "Antisladd serv. erfordras". Efter att jag har kört den i 5 min så stannade jag bilen. Startade den på nytt och då dök meddelandet "Antisladd tillfäll. avstängd" (eller liknande). Efter ytterligare 5 min körning så släcktes detta meddelande och DSTC var PÅ igen.

Det är första gången detta har hänt sen jag hämtade ut bilen ny maj 2008. I och för sig så har det inte varit så här kallt så länge heller...
av slac
Har just fått detta på min xc90 V8 2006... Jag har misstänkt batteriet ett tag eftersom larmet har "utlöst" på ett tyst sätt några gånger, och jag läste att det kan bero på batteriet. Ni som har fått detta, hjälpte det med ett nytt batteri?
Användarvisningsbild
av StringerBell
slac skrev:Har just fått detta på min xc90 V8 2006... Jag har misstänkt batteriet ett tag eftersom larmet har "utlöst" på ett tyst sätt några gånger, och jag läste att det kan bero på batteriet. Ni som har fått detta, hjälpte det med ett nytt batteri?
För min del har det bara uppstått 1-2 ggr per år i samband med extrem kyla + lång tid med bränslevärmaren.
Användarvisningsbild
av eSlave
Hände mig imorse då det varit -15 grader under natten. Felmeddelandet lös när jag Körde 5 min till Statoil och tankade. När jag startade efter det var felmeddelandet borta. Efter lite magknip kollade jag upp det i handboken och där står att man ska starta om bilen - om felmeddelandet är kvar åk till en auktoriserad verkstad.
av Ulf13
Denna varning har tänts 2 ggr på min frus bil en S40N-04. Båda gångerna har jag laddat upp batteriet över natten och då har felkoden försvunnit.
Jag kopplar den till för låg batterispänning och i vårt fall beroende på mycket kortkörning och att batteriet har varit med sedan 2004.
ulf
av berrabus
Ulf13 skrev:Denna varning har tänts 2 ggr på min frus bil en S40N-04. Båda gångerna har jag laddat upp batteriet över natten och då har felkoden försvunnit.
Jag kopplar den till för låg batterispänning och i vårt fall beroende på mycket kortkörning och att batteriet har varit med sedan 2004.
ulf
Jag har fått detta meddelande ett par gånger pga dålig batterspänning.
Tidigt i vintras då det började bli minusgrader var det ett par morgnar som startmotorn gick markant trögare och hade problem att dra runt motorn men den startade iallafall efter ett tag. Felmeddelandet kom då upp tillsammans med andra varningar men inget om låg batterispänning.

Efter byte av batteri har jag aldrig sett detta meddelande igen.
Användarvisningsbild
av rylle
Fick meddelandet vid -11 grader samtidigt som det kändes som om bromsen fryst fast. (Batteriet i topp laddat) Klagade till Volvo och svaret blev:
1. Att bromsarna fryser fast på en bil av årsmodell 2012 får man acceptera (?)
2. Att alla system som har med antisladd, ABS etc bygger på en (!) sensor per hjul
3. Så att om det är något problem med den sensorn, ballar hela systemet ut!!

Så troligen var bromsoket fastfruset och något som t.ex. lite is fick sensorn att balla ur och trigga felmeddelandet.

Märkligt...
av ExCeed
samma problem när det var som kallast i år och det löste sig efter en omstart när bilen rullat lite. Har haft liknanade problem med att torkarna inte går att köra eller att radion inte startar upp. Detta beror i mitt fall på att batteriet är lite dåligt då jag får felmeddelande om låg spänningsnivå lite då och då när jag haft bilen avstängd (läge I) men lyssnat på radio i en 10-15 minuter.

Hade bilen på service för nån vecka sedan och inga probleem med felkoderna
Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]

Körde hem husvagnen förra söndagen,[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Det är problem med dessa nästan moderna […]