NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
En följdfråga... hur stor skillnad är det mellan OLIKA helsyntet av t.ex. 0W-30 av SAMMA högkvalitativa märke (Mobil, Castrol etc)? Jag kan inte alla beteckningar, utan utgått från att så länge det är helsyntet, samma kvalitetsmärke och rätt viskositet så är det i princip utbytbart? Eller kan det vara stora skillnader mellan två helsyntet med samma visko? T.ex. är det viktigt med de bilmodeller som nämns på förpackningen?)
Användarvisningsbild
av ThomasT
StringerBell skrev:En följdfråga... hur stor skillnad är det mellan OLIKA helsyntet av t.ex. 0W-30 av SAMMA högkvalitativa märke (Mobil, Castrol etc)? Jag kan inte alla beteckningar, utan utgått från att så länge det är helsyntet, samma kvalitetsmärke och rätt viskositet så är det i princip utbytbart? Eller kan det vara stora skillnader mellan två helsyntet med samma visko? T.ex. är det viktigt med de bilmodeller som nämns på förpackningen?)
Det är väl inte jätte stora skillnader på standard oljor, men visst är det skillnader. Och för garantin skull och för att vara på den säkra sidan ska du köra minst med den kvalitet som står angivet i instruktionsboken.

.
Användarvisningsbild
av StringerBell
ThomasT skrev:
StringerBell skrev:En följdfråga... hur stor skillnad är det mellan OLIKA helsyntet av t.ex. 0W-30 av SAMMA högkvalitativa märke (Mobil, Castrol etc)? Jag kan inte alla beteckningar, utan utgått från att så länge det är helsyntet, samma kvalitetsmärke och rätt viskositet så är det i princip utbytbart? Eller kan det vara stora skillnader mellan två helsyntet med samma visko? T.ex. är det viktigt med de bilmodeller som nämns på förpackningen?)
Det är väl inte jätte stora skillnader på standard oljor, men visst är det skillnader. Och för garantin skull och för att vara på den säkra sidan ska du köra minst med den kvalitet som står angivet i instruktionsboken.

.
Vad menar du med kvalitet? Castrol är Castrol, helsyntet är ju helsyntet, och 0w-30 är 0w-30. Vad som kommer till är ju att det nämns enskilda bilmärken som skulle passa extra väl. Hur viktigt är sådant?
av LasseRe
Till D5 ska man använda följande olja enligt Volvos manual:
Oljekvalitet: ACEA A5/B5
Viskositet: SAE 0W–30
Användarvisningsbild
av CarMan
Det som skiljer på de olika oljorna & som inte går att läsa av i beteckningen är vad det är för tillsatser i oljan & hur bra de olika tillsatserna är på just sin sak & hur länga tillsatserna klarar av att göra sitt jobb m.m

helsyntet betyder bara i princip att man "tillverkar" oljan på kamiskväg & har kontroll på vad den exakt består av, män även här går det ju åt rå olja som bas, men kan har kontroll på vad den innehåller.

viskociteten berkriver bara oljans tjocklek vid olika tempraturer.

exakt hur det funkar med klassningen kan jag inte, men högre tal & "högre" bokstav är "bättre" & då givetvis dyrare.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag fick lysande servicelampa tusen mil för tidigt, 5000 istället för 6000 i oktober. Kan de bero på de 500ml Castrol helsyntet 0W-30 (allså rätt viskositet) jag hällde i i somras? Det står trots allt på förpackningen att det skall passa alla moderna motorer osv. Jag vet att volvo har en egen castrol. Jag förstår att det bästa är att använda just den, men kan min tidiga service bero på att jag inte använde exakt rätt olja? Jag kör för övrigt mycket lugnt, och säkert 80% landsväg. Jag kan inte förstå varför servicebehovet kom så tidigt.
Användarvisningsbild
av opA
StringerBell skrev:Jag fick lysande servicelampa tusen mil för tidigt, 5000 istället för 6000 i oktober. Kan de bero på de 500ml Castrol helsyntet 0W-30 (allså rätt viskositet) jag hällde i i somras?
Det som tänder servicelampan kan jag, som nästan inte kan något om bilmotorer i sig, lova dig inte beror på vad för slags motorolja du häller i.

Hur ska motorn veta det ? :P

Minns jag inte fel så tänds servicelampan efter antingen mil eller när det gått ett år sen senaste servicen :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det finns alltså inget i systemen som känner av kvalitén/statusen på själva oljan, utan den går bara på kring-fakta som mil, tid, körssätt (mest långresor/mest kortresor etc)?

Jag kollade på den olja jag fyllde på i somras och det var Castrol Edge (fullsyntet) SAE 0W-30, ACEA A3/B3/B4. Inte helt samma som rekommenderat av Volvo alltså.
av LasseRe
Jag tror inte A3/B3/B4 oljan är lämpad för att köra 3000 mil med. Jag skulle byta ganska snart, för att undvika onödigt slitage.
Användarvisningsbild
av Severin
StringerBell skrev:Det finns alltså inget i systemen som känner av kvalitén/statusen på själva oljan, utan den går bara på kring-fakta som mil, tid, körssätt (mest långresor/mest kortresor etc)?
Den känner av mil,tid(12mån) och antal motortimmar, tänder lampan på det som kommer först av dom 3
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]