NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Haha, där ser man hur snabbt man kan läsa ibland. Läste "körde på" som att "sätta på" en dragkrok.

Helt plötsligt blir det hela ju mycket mera logiskt 8)
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför, är det någon synbar skillnad (utifrån) på en grill till 1,6 D och de andra grillarna?
Användarvisningsbild
av henka35
Borde gå bra för de går ju bra med 3 st stora extraljus som täpper hela grillen. Även under sommardagar så är det inga problem på en 2.0D.
Men om du får en lägre förbrukning vet jag inte....
Användarvisningsbild
av opA
henka35 skrev:Borde gå bra för de går ju bra med 3 st stora extraljus som täpper hela grillen. Även under sommardagar så är det inga problem på en 2.0D.
Smiter fortfarande in luft mellan/under/ovanför extraljusen än om grillen är helt täppt :)
Användarvisningsbild
av henka35
opA skrev:
henka35 skrev:Borde gå bra för de går ju bra med 3 st stora extraljus som täpper hela grillen. Även under sommardagar så är det inga problem på en 2.0D.
Smiter fortfarande in luft mellan/under/ovanför extraljusen än om grillen är helt täppt :)
Automotorsport tejpade ju för hela grillen på en V70 Drive när de körde den till Nordkap i nummer 10 2009.
Det positiva är ju att man inte kyler ner motor varpå dieselvärmaren inte behöver hjälpa till för att hålla uppe motortempen :-)-)
Sedan får man nog tillräckligt med luft under sommaren genom Drive grillen.

//Henrik
av Tobbev
Jo, men skillnaden är att auto motor & sports grej innebar att Huldt körde så extremsnålt det gick. Börjar man pressa bilen lite blir det nog annorlunda. Kylningen kommer sannolikt inte räcka till, men jag kan höra på jobbet på måndag om man har testat 2.0D med Driv-e grill (jag jobbar på den gruppen som datorsimulerar bl.a. kylning av olika motorer med olika grillar, men jag personligen jobbar inte specifikt med termosimuleringar).
Användarvisningsbild
av SvenB
henka35 skrev: Sedan får man nog tillräckligt med luft under sommaren genom Drive grillen.

//Henrik
I så fall tycker jag det är underligt att det finns olika grillar, om det går att använda DRIVe-grillen som "universalgrill".
av Tobbev
Exakt KKR. Vi lägger mycket jobb på att stänga grillar så mycket man kan för varje motoralternativ. Tror det är ca 25% av en bils totala luftmotstånd som ligger i motorrummet, så man vill ju ha så stängd grill som möjligt, t.ex via s.k. grill-shutters.
av Tobbev
JE Jr skrev:Men medelsvensken kanske inte drar husvagn uppför en backe i medvind och 35graders värme, för jag antar att det är något sådant kylningskrav ni sätter?
Ja, eller något liknande. Det kan funka under rätt förutsättningar, men man kan råka ut för problem också. Motorstyrningen är ju anpassad för en viss grill, oavsett om man kör med husvagn eller inte.
DennisCA's Volvo 850 -97

Oj neej, tappade dekorlisten i golvet då jag[…]

Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]