- ons 11 nov 2009, 10:39
#340486
Angående problemet med 2.0F, var det etanolrelaterat? Jag tolkade att bränslepumpen var en uselkonstruktion och hade inget alls med bränslet att göra.
poseidon skrev:MattiasD, jag har jobbat på GM-SAAB i södertälje i 2 år i samma veva som utvecklingen av 9.3 Biopower skedde. Jag ansvarade för motorblock, kylssytem och motorvärmare.Det vore intressant att få veta varför ni bytte "insugs/avgasventiler säten för dessa, kolvringar, bränslepump, ledningar etc.". Jag är allvarligt intresserad!
Vi bytte insugs/avgasventiler säten för dessa, kolvringar, bränslepump, ledningar etc. Det var fler grejor på 9-5an.
Sen hade man enorma problem med att få 9-3 motorn att komma igenom långtidsproverna då förbränningstemperaturer och den kemiska miljön blir mycket värre när man kör på etanol.
Men jag antar att det inte spelar någon roll vad vi "kunniga" säger eftersom vi säkert hittar på.... Det är säkert någon bondtrimmare på etanol.nu som har mer kunskap än hela Saabs å Volvos utvecklingsavdelningar.
Kommer du förresten inte ihåg sommarens återkallelse av Volvo V70II 2.0f där det var en bränsledetalj som inte pallade? Det var säkert någon ekonom som bestämt att den delen minsann inte behövde bytas till en bättre.....
Sen är det ju som så att de bilar som lämnar fabrik skall ju hålla för att köra i Alperna med Husvagn efter i 30 grader, stanna till för att tanka å sen direkt iväg igen. Värmeproblem? JAAA....
Därför så finns det utrymme för BSR, Polestar å liknande företag att optimera bilen för din körning. Samt att etanolkonvertera, det håller säkert i flera 1000 mil men sen då? Är det Volvos fel då? Kommer du skriva på forumet å klaga på att volvo gör så dåliga bilar?
Angående problemet med 2.0F, var det etanolrelaterat? Jag tolkade att bränslepumpen var en uselkonstruktion och hade inget alls med bränslet att göra.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14