NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
poseidon skrev:MattiasD, jag har jobbat på GM-SAAB i södertälje i 2 år i samma veva som utvecklingen av 9.3 Biopower skedde. Jag ansvarade för motorblock, kylssytem och motorvärmare.

Vi bytte insugs/avgasventiler säten för dessa, kolvringar, bränslepump, ledningar etc. Det var fler grejor på 9-5an.
Sen hade man enorma problem med att få 9-3 motorn att komma igenom långtidsproverna då förbränningstemperaturer och den kemiska miljön blir mycket värre när man kör på etanol.

Men jag antar att det inte spelar någon roll vad vi "kunniga" säger eftersom vi säkert hittar på.... Det är säkert någon bondtrimmare på etanol.nu som har mer kunskap än hela Saabs å Volvos utvecklingsavdelningar.

Kommer du förresten inte ihåg sommarens återkallelse av Volvo V70II 2.0f där det var en bränsledetalj som inte pallade? Det var säkert någon ekonom som bestämt att den delen minsann inte behövde bytas till en bättre.....

Sen är det ju som så att de bilar som lämnar fabrik skall ju hålla för att köra i Alperna med Husvagn efter i 30 grader, stanna till för att tanka å sen direkt iväg igen. Värmeproblem? JAAA....
Därför så finns det utrymme för BSR, Polestar å liknande företag att optimera bilen för din körning. Samt att etanolkonvertera, det håller säkert i flera 1000 mil men sen då? Är det Volvos fel då? Kommer du skriva på forumet å klaga på att volvo gör så dåliga bilar?
Det vore intressant att få veta varför ni bytte "insugs/avgasventiler säten för dessa, kolvringar, bränslepump, ledningar etc.". Jag är allvarligt intresserad!

Angående problemet med 2.0F, var det etanolrelaterat? Jag tolkade att bränslepumpen var en uselkonstruktion och hade inget alls med bränslet att göra.
Användarvisningsbild
av poseidon
De klarar inte den hårdare miljö som etanolförbränning innebär. Temperaturer stiger etc. Som sagt, jag var inte ansvarig för dessa komponenter så jag kan inte allt. Man byter kolvringar till bättre för att annars så smiter etanolen förbi ner i oljetråget, det gör den iofs ändå - därav tätare oljebyten, men inte i lika mycket. Då försämras oljans smörjande egenskaper etc.

Etanol innehåller en extra syreatom (-OH) vilket gör etanol mycket mer korrosiv och aggressiv mot plaster etc.
av Rådlös
Poseidon, det finns mycket att bemöta i dina inlägg, men jag skall hålla mig till ett (1).
Ta och studera den här sidan grundligt: http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf och se vilka ämnen som tål etanol eller inte. Jämför sedan med vilka ämnet som tål bensin eller inte.
Du kan gärna återkomma här inför forumet med ditt resultat.
av MattiasD
Att etanol skulle vara mer aggresivt än bensin är väl en av myterna kring bränslet. Vi dricker etanol, och nu i infuensa tider tvättar händer i etanol. Rådlös datablad visar också att allt som tål bensin också tål etanol.
Användarvisningsbild
av SvenB
En undran: Miljöpartiet har ju i sitt program inför valet 2010 ett förslag om "Konverteringsbidrag" till omställning av bilar för att kunna köra på etanol. Om det nu bara, som vissa påstår här på forumet, är att "pytsa" i E 85 i vilken bensinbil som helst är väl det förslaget ett stolpskott och ganska onödigt.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Tror ni på fullaste allvar att tillverkarna byter ut en massa komponenter bara för att det är kul? De drar sig in i det sista innan de gör en fördyrande åtgärd...

.
av MattiasD
KKR skrev:En undran: Miljöpartiet har ju i sitt program inför valet 2010 ett förslag om "Konverteringsbidrag" till omställning av bilar för att kunna köra på etanol. Om det nu bara, som vissa påstår här på forumet, är att "pytsa" i E 85 i vilken bensinbil som helst är väl det förslaget ett stolpskott och ganska onödigt.
Blandtanka med E20-E50 klarar många bilar utan problem. E85 kräver ofta modifiering i bränslesystemet annars kommer motorn att gå för magert.
Användarvisningsbild
av poseidon
Rådlös skrev:Poseidon, det finns mycket att bemöta i dina inlägg, men jag skall hålla mig till ett (1).
Ta och studera den här sidan grundligt: http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf och se vilka ämnen som tål etanol eller inte. Jämför sedan med vilka ämnet som tål bensin eller inte.
Du kan gärna återkomma här inför forumet med ditt resultat.
Det är säkert så att SAAB/Volvo tittat i Kunze's katalog, köper lite gummislang å sen bygger bilarna utan att testa först. :lol:

Men men, det var ju det jag sa, det spelar ingen roll vad man säger det finns alltid de som tror att man har fel.

Jag vet ju bara att så var fallet på SAAB. Å jag tror inte ett blödande bilföretag skulle kasta pengar i sjön på saker som är onödiga.

Jag sa heller inte att man bytte bort plast/gummi till förmån för annat material bara det att man var tvungen att byta beninvariantens dito mot något annat.

Men men, nu skall jag inte kommentera denna tråd mer för det känns meningslöst.

(undra vad det var mer som var fel i mina påståenden som du inte bemötte.)
av MattiasD
ThomasT skrev:Tror ni på fullaste allvar att tillverkarna byter ut en massa komponenter bara för att det är kul? De drar sig in i det sista innan de gör en fördyrande åtgärd...

.
Det är lurt. Tillverkarna hävdar en massa modifieringar, men luskar man själv i saken så borde det inte behövas några ändringar mer än att förse motorn med mer bränsle. Allt tal om att etanol är aggresivt håller inte, se datablad som Rådlös länkade till. Allt som tål bensin tål också etanol. Dessutom tvättar jag mina händer i etanol men skulle inte komma på tanken att göra det med bensin. Det finns många som kört 1000-tals mil under många år på etanol med icke flexifuelbilar utan problem. Om tillverkarna ändå gjorde ändringar för etanoldrift, varför inte optimera för etanol och få ner förbrukningen? Varför inte satsa på en förvärming av bränslet så vi slapp den sk "vinterkvaliteten"? Nä, det känns som tillverkarna inte gör nåt alls utan vill att vi ska tro att de gör en massa ansträngningar.
Användarvisningsbild
av ling
Etanol och bensin är lösningsmedel som har olika egenskaper och ger därför specifika effekter i motorer. Korrosionsrisken kan säkert vara större med etanol eftersom det är ett hydrofilt lösningsmedel
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]