NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flink
#335593
jaj skrev:
V50F skrev:Hej! :)
Tänkte byta olja och filter själv på bilen, det är en V50 1.8F 2008.
Hur är det med service lampan egentligen? tänds den var 1000 mil eller är det varje 2000 mil ?
Köpte bilen i sommras och har inte fått erfarenheten än. På verkstaden sa dom att det var oljebyte var 1000 mil.
Och en service intervall varje 2000 mil.

Olje byte var 1.000 mil om dukör på E85. Bensin var 2.000mil

Ja och nej... Har du helförsäkring och är intresserad av att maskinskadeförsäkringen skall gälla, eller ev. förlängd garanti/goodwill så är det 1000 mil eller 1 år OAVSETT vilket bränsle du kör på. Det kan vara svårt att bevisa att du bara kört på bensin.
MEN skiter du i det så är det ok att byta var 2000 mil om du hinner köra så mycket under ett år.

Lampan kommer dock tändas efter 1000mil eller 1 år vilket som inträffar först.

Oljan är dyr om du använder den högsta kvallitén. Men du kan även använda en billigare 5-30, även 0-40 eller var det 10-40 helsyntet. Många verkstäder använder samma olja till de flesta bilar.
Det knäppa är att rekommendationerna i instruktionsboken är väldigt flummiga. Först rekommenderar Volvo/Ford en billig halvsyntet och under "extrema" förhållanden en svindyr "överdimensionerad" olja. Många verkstäder jag har pratat med tycker att det är väldigt konstigt. Och även volvo tycker att det går bra med en billigare "mellanolja" med fullgod kvallitet som kostar hälften av vad Volvo vill ha.
Men lämnar du in den hos Volvo så kommer dom att sälja den dyraste oljan både för att ha ryggen fri och även för att få bättre vinst.
av jaj
#335603
Oljekvalitet till 1,8F fins i Instruktionsboken och är mycket tydlig specad.
WSS-M2C913-B SAE 5W-30 dekal fins också i motorrumet med samma information.

Detta är en av de dyrare oljorna, men vist finns det oljor med lägre kvalitet som KANSKE funkar tillräckligt bra.
Motorn är provad och utvecklad med den kvaliten varför ta risken med en sämre olja?
Kollade på Biltema för 2 veckorsen de hadde ingen olja som uppflyde dessa höga krav.

Om du kör på E85 och har miljöbilsparkerin så är det till att spara kvitto för att kunna bevisa att du kört minst 70% allternativbränsle. Det är mycket lätt att se på oljan om bilen gått på E85 eller Bensin så det borde inte vara några problem vid ett eventuell garantiärende, men du bör spara kvitto på olja och filter...

När du frågar om priset på en verkstad så glöm inte att kolla vilken olja de tänker pytsa i!
av indigo
#335680
jaj skrev:Hej.
1,8F motorn skal ha olja enligt fordspec (kolla i instruktionsboken) denna oljan brukar vara bland de dyraste ...
Mekonomen har extrapris på godkänd olja tror det är 448kr för 4 liter.
Men det behövs 4,3liter minst. oljefiltret ett orginal kostar över 100kr.

Nybilsgarantin är snåla 2år på Volvo men många saker har förlängd garanti, värt att kolla när något går sönder efter garantitiden.
Kanske det men till ordinarie pris så kostar 4l 795kr och 1l 207kr vilket ger 1kkr bara för olja på mekonomen :shock:. Med filter och plug så är det då inget alternativ för mig att göra det själv.
av jaj
#335828
indigo skrev:
jaj skrev:Hej.
1,8F motorn skal ha olja enligt fordspec (kolla i instruktionsboken) denna oljan brukar vara bland de dyraste ...
Mekonomen har extrapris på godkänd olja tror det är 448kr för 4 liter.
Men det behövs 4,3liter minst. oljefiltret ett orginal kostar över 100kr.

Nybilsgarantin är snåla 2år på Volvo men många saker har förlängd garanti, värt att kolla när något går sönder efter garantitiden.
Kanske det men till ordinarie pris så kostar 4l 795kr och 1l 207kr vilket ger 1kkr bara för olja på mekonomen :shock:. Med filter och plug så är det då inget alternativ för mig att göra det själv.
Håller med dig
Ingen större förtänst att byta själv, verkstaden köper oljan på fat och får naturligtvis ett mycket lägre pris.

Det extra oljebytet som krävs vid körning på E85 är nog en överaskning för många? men vad gör man inte för miljön?
Användarvisningsbild
av V50F
#336033
Snackade med bilia i dag om hur mycket 1000mila service kostade, 1400kr.
Ska man göra det själv för 1103kr eller 1400kr. Det känns som att man lika gärna kan lämna in den.
av jaj
#336242
V50F skrev:Snackade med bilia i dag om hur mycket 1000mila service kostade, 1400kr.
Ska man göra det själv för 1103kr eller 1400kr. Det känns som att man lika gärna kan lämna in den.
En "orginal" service förlänger assistans försäkringen också ... kan ju vara bra att ha.
Tror den kostar 450Kr? för ett år
av mattiasg
#336259
vidare brukar det ju vara bra att ha stämplar i serviceboken när du ska sälja vidare bilen.
ett ganska vasst argument...
Användarvisningsbild
av ThomasT
#336274
V50F skrev:Snackade med bilia i dag om hur mycket 1000mila service kostade, 1400kr.
Ska man göra det själv för 1103kr eller 1400kr. Det känns som att man lika gärna kan lämna in den.
Jag gjorde 1000mila service förra veckan på UpplandsMotor, de tog 1127kr om jag inte minns fel. Så Bilia verkar dyra.


.
Användarvisningsbild
av V50åkare
#386792
Hej.

Läste detta om släcka servicelampa på en v50
Steg 1 vrid nyckel till läge 1
steg 2 tryck in tripmätar knappen och vrid på tändning efter ett tag så blinkar informationslampan ( I ) på instument panelen släpp knappen vrid av tändning och starta bilen.
Stämmer detta eller för jag får det inte att fungera.
Ska jag vrida tillbaka nyckeln helt eller bara till läge 1 efter släppt upp trippmätarknappen?
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....