- ons 28 okt 2009, 13:00
#335593
Ja och nej... Har du helförsäkring och är intresserad av att maskinskadeförsäkringen skall gälla, eller ev. förlängd garanti/goodwill så är det 1000 mil eller 1 år OAVSETT vilket bränsle du kör på. Det kan vara svårt att bevisa att du bara kört på bensin.
MEN skiter du i det så är det ok att byta var 2000 mil om du hinner köra så mycket under ett år.
Lampan kommer dock tändas efter 1000mil eller 1 år vilket som inträffar först.
Oljan är dyr om du använder den högsta kvallitén. Men du kan även använda en billigare 5-30, även 0-40 eller var det 10-40 helsyntet. Många verkstäder använder samma olja till de flesta bilar.
Det knäppa är att rekommendationerna i instruktionsboken är väldigt flummiga. Först rekommenderar Volvo/Ford en billig halvsyntet och under "extrema" förhållanden en svindyr "överdimensionerad" olja. Många verkstäder jag har pratat med tycker att det är väldigt konstigt. Och även volvo tycker att det går bra med en billigare "mellanolja" med fullgod kvallitet som kostar hälften av vad Volvo vill ha.
Men lämnar du in den hos Volvo så kommer dom att sälja den dyraste oljan både för att ha ryggen fri och även för att få bättre vinst.
jaj skrev:V50F skrev:Hej! :)
Tänkte byta olja och filter själv på bilen, det är en V50 1.8F 2008.
Hur är det med service lampan egentligen? tänds den var 1000 mil eller är det varje 2000 mil ?
Köpte bilen i sommras och har inte fått erfarenheten än. På verkstaden sa dom att det var oljebyte var 1000 mil.
Och en service intervall varje 2000 mil.
Olje byte var 1.000 mil om dukör på E85. Bensin var 2.000mil
Ja och nej... Har du helförsäkring och är intresserad av att maskinskadeförsäkringen skall gälla, eller ev. förlängd garanti/goodwill så är det 1000 mil eller 1 år OAVSETT vilket bränsle du kör på. Det kan vara svårt att bevisa att du bara kört på bensin.
MEN skiter du i det så är det ok att byta var 2000 mil om du hinner köra så mycket under ett år.
Lampan kommer dock tändas efter 1000mil eller 1 år vilket som inträffar först.
Oljan är dyr om du använder den högsta kvallitén. Men du kan även använda en billigare 5-30, även 0-40 eller var det 10-40 helsyntet. Många verkstäder använder samma olja till de flesta bilar.
Det knäppa är att rekommendationerna i instruktionsboken är väldigt flummiga. Först rekommenderar Volvo/Ford en billig halvsyntet och under "extrema" förhållanden en svindyr "överdimensionerad" olja. Många verkstäder jag har pratat med tycker att det är väldigt konstigt. Och även volvo tycker att det går bra med en billigare "mellanolja" med fullgod kvallitet som kostar hälften av vad Volvo vill ha.
Men lämnar du in den hos Volvo så kommer dom att sälja den dyraste oljan både för att ha ryggen fri och även för att få bättre vinst.
262 C Bertone edition