NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cyberlelle
henka35 skrev:Välkommen till Volvo säger jag bara!!! Jag har gett upp med missljuden i och med min nya V50 Drive. De låter lite här och där men den är snål :D
V50in är min fjärde nya volvo på raken och alla har haft missljud från nästan från start till försäljning men värst var ändå min förra V70II 2.0D -08.
Har köpt en ny Ford Fiesta åt sambon som vi fick samtidigt som V50in och den är helt tyst och väl byggd inga missljud där inte. Varför kan inte Volvo bygga bilar som tydligen mamma Ford kan??

//Henrik
Vad är det för missljud du har i din DRIVe? Har själv haft en massa olika missljud, men jag har fått allting fixat även om det tog tid.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det borde vara väldigt kostsamt för Volvo med dessa ofta svårsökta garantireparationer.
Användarvisningsbild
av henka35
cyberlelle skrev:
henka35 skrev:Välkommen till Volvo säger jag bara!!! Jag har gett upp med missljuden i och med min nya V50 Drive. De låter lite här och där men den är snål :D
V50in är min fjärde nya volvo på raken och alla har haft missljud från nästan från start till försäljning men värst var ändå min förra V70II 2.0D -08.
Har köpt en ny Ford Fiesta åt sambon som vi fick samtidigt som V50in och den är helt tyst och väl byggd inga missljud där inte. Varför kan inte Volvo bygga bilar som tydligen mamma Ford kan??

//Henrik
Vad är det för missljud du har i din DRIVe? Har själv haft en massa olika missljud, men jag har fått allting fixat även om det tog tid.
B-stoplen, instrumentbrädan, passagerarstolen och något i baksätet men jag skiter i det och ser om det går till sig.... ??:-/
av cyberlelle
Jag har också haft knarr i a-stolpen, baksätet ochi förarstolen.
Knarret i b-stolpen är ett känt fel och det finns ett service meddelande på det. Många tror att ljudet kommer från a eller b-stolpen, men i själva verket så kommer det från dörren. Det finns nåt smörjmedel som dom lägger på högs upp på dörrlisten. (men det där kan din servicetekniker läsa i service meddelandet).

Problemet med stolarna är ett gammalt känt problem och det finns ett service meddelande på det också. Jag har för mig att dom spänner upp ramen på stolen plus att dom smörjer den.

Jag hade också ett oljud i baksätet, det lyckades inte serviceteknikern lösa så då löste jag det själv. För mig så var det fästena för säkerhetsbältena som gnisslade. Om du lyfter på sittdynan och smörjer i upp fästena där dom är ledade så försvinner förhoppningsvis oljudet..

Jag drogs med dom här oljuden i nästan ett halvår innan allt var löst och dom blev hela tiden värre och värre så jag tycker inte att du ska försöka lära dig att leva med dom.. Åk in till verkstan och kräv att dom fixar det istället..
av Feedan
Nu är felet, eller rättare sagt felen åtgärdade. Hade ett missljud från motorn vid kallstart ett par minuter varje gång. Antingen var det diverse spännrullar etc eller remmen gissade jag.
Efter drygt 36h på verkstaden med bilen så fixades missljudet med ett "servicemeddelande" på att byta remmen.

Problem nummer två är ett skrammelljud bakom instrumentpanelen vid lite skrovlig asfalt och gärna lite högre motorvarvtal.
Återgärdades med att en skruv satt för högt upp och på den vilade hastightsmätaren till och från, som orsakar missljudet bakom hastighetsmätaren.

Förövrigt är bilen väldigt bra skött, ofta polerad osv. En svart metallic, nu efter reparationen finns det diverse små repor som uppkommit då t.ex. mekanikern hängt över bilen för att fixa detta. Syns på några ställen på framskärmarna svagt. Jag är inte nöjd med det direkt och ska höra hur verkstaden ställer sig till det. Det mesta går säkert att polera bort. Men ska det behöva hända?! :shock:
av Feedan
Hum. Skrammelljudet har återuppstått, fast dock i mindre grad. Känns lite trist minst sagt. :???:
Användarvisningsbild
av henka35
Feedan skrev:Hum. Skrammelljudet har återuppstått, fast dock i mindre grad. Känns lite trist minst sagt. :???:
Gör som jag, ge upp!! :-)-) De blir inte bättre än så här med en Volvo :mrgreen:
av Feedan
henka35 skrev:
Feedan skrev:Hum. Skrammelljudet har återuppstått, fast dock i mindre grad. Känns lite trist minst sagt. :???:
Gör som jag, ge upp!! :-)-) De blir inte bättre än så här med en Volvo :mrgreen:
Haha! Njae ännu vill jag inte ge upp. Är överlag annars mycket nöjd med bilen. Motorn kanske är lite trött & älskar att förbruka bränsle... En småbil som C30 med ett prissegment på närmare 300.000 förväntar jag mig som kund vissa skillnader mot en Fiat 500. :D
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Nu har de plockat isär olika delar vid fem olika verkstadsbesök.
Alltid är det något som de hittat som varit löst/felmonterat.
Oljudet runt b-stolpen är dock alltid kvar.

B-stolpen är nedplockad två gånger.
Framdörren två gånger och bakdörren en gång.

Börjar bli lite trött på bilen nu.. :cry:
Användarvisningsbild
av Fellow
Jag har haft större problem med skrammel jag med och fick nog efter ett tag! Köpte mig 40 st butylmattor från blekingebilradio för 999 kr och rev ner allt! Instrumentbräda, dörrsidor och fan kan säga att instrumentbrädan har aldrig varit så skrammelfri. Kan iof bara säga att jag testat i 1 dag än så länge men fan vilken skillnad.
Jag ska ge mig på dörrsidorna en vända till i vår samt lägga några vändor glasfiber på insidan av dörrpanelen för att styva upp den. Samt bagage och taket behövs släppas ner och dämpas från skrammel och flex.
Men skrammlet är då befogat, riktigt mkt knarr och plast som slår mot varann men efter att jag gick loss med dämpmattan på brädan så känns det som att problemet är till 99% borta jämfört med innan!
Kan vara något att tänka på om man till slut får nog.
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]