NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dymotag
Vissa volvo bilar och ford har samma motor. Skit snack kan du tycka i ochh med att du blir förbannad att du kör en bil som det är mycket ford i och att du är i ett förnekelse stadium. S40 t5 är en på tok för stor motor för den lilla bilen. Min kompis har en sådan.Länkarmar m.m. klarar inte trycket fårn en sådan motor. Bilen är inte gjord för det. Sen har sådan billigare bilar sämre rostskydd än vad storebror har. En annan sak som är dum med din bil är att bränslefiltret sitter inne i tankenoch när det är dags att bytas får man riva ner hela tanken p.g.a. att dom har ingen lucka i karossen till varken din modell elller v50. Det finns enanledning varför en t.ex. v70 är 100,000kr dyrare. Tror du inte dom moste dra ner på kvaliten då? I så fall lever du i en fantasivärld.
Användarvisningsbild
av wendtan
Din okunskap visar sig mer och mer. Jag ägde en V50 T5 under 3 år och 8000 mil, Länkarmarna är inget problem på V50/S40N T5 över huvudtaget. Jag hade noll problem under mina 8000 mil och det finns flertalet T5 ägare på forumet och ingen har mig veterligen fått byta länkarmar.

Bränslefiltret sitter under huven på de 4 cyl dieselarna iaf, har inte hört talas om att det skulle sitta i tanken på de 5 cyl motorerna.

V50 kostar mindre än V70 för att det är en mindre bil, inte för att de dragit ner på kvaliten.

Om du prisjämför en V50 2,0d med en V70 2,0D så är prisskillnaden ca 50 kkr och inte 100 kkr.
av Lövet
dymotag skrev:Vissa volvo bilar och ford har samma motor. Skit snack kan du tycka i ochh med att du blir förbannad att du kör en bil som det är mycket ford i och att du är i ett förnekelse stadium. S40 t5 är en på tok för stor motor för den lilla bilen. Min kompis har en sådan.Länkarmar m.m. klarar inte trycket fårn en sådan motor. Bilen är inte gjord för det. Sen har sådan billigare bilar sämre rostskydd än vad storebror har. En annan sak som är dum med din bil är att bränslefiltret sitter inne i tankenoch när det är dags att bytas får man riva ner hela tanken p.g.a. att dom har ingen lucka i karossen till varken din modell elller v50. Det finns enanledning varför en t.ex. v70 är 100,000kr dyrare. Tror du inte dom moste dra ner på kvaliten då? I så fall lever du i en fantasivärld.
Fantastiskt att du kan avgöra om en motor är för stor för bilen och inte Volvo själva. Imponerande. Har jag en magisk S40 då eftersom mina länkarmar mår alldeles utmärkt trots 11.000 mil? Vad är m.m. som ska rasa i min bil förresten? Eller jag kanske bara förnekar alltihop, i själva verket är bilen fallfärdig - det är bara jag som inte fattat det?

V70II är fortfarande 100.000kr dyrare trots att den numera består till stor del av Ford delar. Hur får du ihop det?

Du har heller inte svarat på om min Volvo är en Skoda bara för att samma komponenter finns där också?
Användarvisningsbild
av sand3rs
sewe skrev:
sand3rs skrev: Det finns ingen fråga i närheten av ditt inlägg! Ett frågetecken (?) brukar avslöja det annars...

Vad är igentligen meningen med tråden?
Alltså nu måste jag lägga mig i, måste man ställa en fråga på forumet för att en tråd ska anses meningsfull?

Ett forum anser jag är en plattform där man kan diskutera fram och tillbaka och inte bara frågar så fort nånting är fel.
Om du läser TS inlägg så ser du att han börjar med "Bara en fråga v50 senare modeller....". Läs rätt.

Väldigt intressant att TS är expert på motorer och att s40 är för liten för en t5a...
av dymotag
Det är ju klart att ford utnyttjar varunamnet volvo för att få in mer pengar. V70II är fortfarande som en vanlig v70. Det är bara lite design dom har ändrat så det är inte så konstigt. Att länkarmarna på din bil är hela vet jag ej om dom är bytta tidigare , hur du kör m.m. Jag har haft 249, 740, 940, 850, v70 och jag märker själv att det blir sämre kvalitet. Som ett exempel på v50 all mekanism skenor kuggar m.m är gjorda i plast kallar ni det kvalitet. Bränslepumpen sitter i tanken och kosdtar 10000:- Jag känner folk på reservdelar och verkstad. Tror ni dom snackar skit. Vad vinner dom på det? Jag tror mer på dom än er. Om ni byter kupefilter eller bränsle filter på en s40 eller v40 senare modell kan ni själv börja undra vad dom håller på med...
Användarvisningsbild
av wendtan
Min V50 T5 köptes ny 06. Så nej, de var inte utbytta. Vad är plast på V50 som är metall på din V70? Du vet att bakluckan på V70N är i plast? Är det nu helt plötsligt bränslepumpen som sitter i tanken och inte bränslefiltret?
Varför köper du inte en 240 igen om det nu är utgångspunkten för optimal kvalitét?
av Lövet
dymotag skrev:V70II är fortfarande som en vanlig v70. Det är bara lite design dom har ändrat så det är inte så konstigt. Att länkarmarna på din bil är hela vet jag ej om dom är bytta tidigare , hur du kör m.m. Jag har haft 249, 740, 940, 850, v70 och jag märker själv att det blir sämre kvalitet.
Du, det är lika mycket Ford delar i en V70II som det är i en S40/V50! Men eftersom det är en V70 så blir den "mer" Volvo ändå enligt dig? ?:-/

Mina länkarmar är inte bytta. För övrigt så är det S60/V70 som har historiskt sett haft stora länkarmsproblem. Inte S40/V50.

Hur jag kör? Så här ungefär. Märkligt nog håller bilen ihop ändå, den alldeles för stora motorn och konstant trasiga länkarmarna till trots. :mrgreen:

Bild
Användarvisningsbild
av henka35
Jag tycker inte vi ens ska nämna kvaliten på V70II jämfört med S40/V50.
Av egen erfarenhet så är Y28:or den betydligt sämre än P1:orna hittis i alla fall.

Men att kvaliten försämras gäller inte bara Volvo. För vad är det som går sönder? Jo komponenter som ändå tillverkas av hårt pressade underleverantörer. De säljer ju till alla bilmärken så man kan räkna med komponenthaverier på samtliga märken.

//Henrik

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]

Jo, men valmöjligheten finns. Om det är […]

Felkod B5

Försökte gå in på l&aum[…]