NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V50 som modell är en relativt prisvärd bil med premiumambitioner - oavsett motoralternativ. Har du fastnat för just V50 är sedan valet av motor högst individuellt. Vissa anser att en 1.6 räcker fint medan andra kräver toppversionerna D5 och T5.

En regel som sällan har undantag lyder: Ju dyrare bil, desto dyrare bil. :)

Men - eftersom du funderar på en bil som levererar lite mer än bara transport från A till B ska du välja en motor du själv trivs med. Annars kan du ju lika gärna slå till på en Dacia Sandero.

Jag tror inte det går att "räkna hem" något av motoralternativen - om du inte kör ohemult långt eller har andra extraordinära förhållanden (svindyr parkering som kan bli gratis med miljöbil, företagsindividuella tjänstebilsbestämmelser etc etc).

Aggressiva kampanjer, ofta på 1.8F, gör bilen än mer prisvärd. Såg att Bilia säljer V50 1.8F Momentum för 195400, inkl tre års fri service. Sannerligen ett bra pris för en trevligt utrustad kärra.
andreas_lofgren skrev:Ska det vara en tjänstebil? Om nej, lägg ner planerna på en 1,8F direkt! Du kanske sparar någon hundring eller två per månad mot en diesel men 1,8F är bland det sämsta som hittat ned i en Volvo i modern tid. Motorn är slö, törstig och har fult motorljud. Utväxlingen gör att landsvägskörning över 70 km/h blir en plåga.

Titta gärna på begagnatpriserna på 1,8F också när du gör din kalkyl. Det är inget jättedrag efter den i andra hand direkt...
Håller helt med! 1.8F är en ruggigt trist motor. Personligen tycker jag att 2.0D är en toppen motor för V50. D5 och T5 är givetvis roligast, men dyrast att köra.
Är det samma motor och utväxling som i nya focusen? Sådan har jag härdat ut några hundra mil i.

Det gäller inte tjänstebil.
Det känns som att vinsten 1.6D gentemot en 2.0D är för liten för att inte köpa 2.0D.

Anledningen till att jag undrade om 1.8F var att jag fick ett väldigt bra erbjudande på en som inte ens gått 100mil. Men ni har nu övertygat mig och jag har lagt den motorn bakom mig. Känns som det är 2.0D alternativt någon av turbobensinarna som är intressant för mig.

Hann tyvärr inte provköra någon 2.0D idag, ska ringa och försöka boka en tid tills på lördag.
Tror du gör helt rätt. Att åka runt i en trist bil bara för att spara pengar brukar man tröttna rätt så snabbt på.
andreas_lofgren skrev:Tror du gör helt rätt. Att åka runt i en trist bil bara för att spara pengar brukar man tröttna rätt så snabbt på.
What he said.
Har inte ägt någon 1.8F men kört min brors förra bil en V50 1.8F -07 och det var verkligen ingen körglädje. Tristare motor får man leta efter. Hade en 1.8F -09 som lånebil över en dag och tja, har redan sagt vad jag tycker.

Nu har jag en V50 2.0D (tidigare hade jag en V50 2.4i = drog mycket soppa) och jag är otroligt nöjd med den! Så jag rekommenderar alla dagar i veckan en 2.0D! :)
Hade jag bytt bil idag så hade det blivit en 1,6 Drive istället för 1,8F...

Övrigt så är jag hyfsat nöjd med min MY09! Går mjukt och tyst. Slöare och törstigare än S40N med samma motor trotts att den inte ska vara det, men det funkar. På slät asfalt är den ruskigt tyst bortsett från att motorn surrar lite vid högre hastigheter / varv.
Varför ingen 6vxl låda???

Jag tror att 1,8F hade vunnit mycket på en Turbo och 6vxl låda. Med Turbon så kan man utnyttja det högre oktantalet i etanolen och med en extra växel så får man ner varven på landsvägen. Det blir en mycket roligare bil helt enkelt.
Jag har idag provkört både 2.0D och 1.6D (DRIVe).

DRIVe'n var en stor besvikelse. Soppaförbrukningen landade enligt färddatorn på 0.51l/mil och då körde jag bara den korta vägen från Bilia till en landsväg och höll där 70-90km/h.

Snittförbrukningen på 2.0D'n landade på 0.59l/mil och då körde jag ren stadstrafik i 25min och 15min växlande motorväg/landsväg, knappt under 100km/h en gång och på motorvägen så låg farthållaren närmare 130km/h.
Jag ger mig den på att jag fått ner 2.0D'n lägre med samma körning som jag gjorde i DRIVe'n.

Största intrycket av DRIVe'n är väl att den kan duga om man kör mestadels motorväg, för ligga i en konstant hastighet med farthållaren klarar den bra. Men blir det dags för omkörningar på landsväg, då duger den inte alls. I lägre hastigheter så fick man bara sitta och slita i växelspaken precis hela tiden då den inte verkade ha något bottenvrid alls.

2.0D'n ligger hästvägar efter saaben i prestanda men jag tror den ändå är något jag kan nöja mig med. Jag var mycket nöjd med bilen i övrigt och tyckte att det allra mesta som jag kritiserat v50 för tidigare var borta.

Dock så tyckte jag priset kändes lite i överkant.
Offerten jag fick var en V50 2.0D -10, momentumpaket, blåmetallic och interiörpaket. Var iofs lite aluinlägg i panelen, vindavvisande rutor m.m. som låg utanför momentum men dom har jag fått för mig är med i kinetic?

I alla fall så ville dom för detta ha 273 481kr, men kunde tänka sig att gå ner till 257400kr. dvs knappt 6% rabatt, jag hade räknat med betydligt mer, med lite tur kanske det dubbla.
Vad tycker ni om priset? Ska jag höra mig för hos något annat biliaställe? Säljaren påstod att hans gräns för att gå plus minus noll låg över 250 000kr så vinterdäck t.ex. skulle innebära att han gick med förlust. Han frågade även om jag ville betala kontant eller ta det på avbetalning. Jag svarade att finansiering bara var intressant om han sänkte priset tack vare det men det kunde han inte heller göra. Men nog tfår väl fortfarande bilfirmorna betalt av finansbolagen när de säljer bilar på finans?

Jag hade räknat med att klara mig en bit under 250 000kr, jag kanske måste tänka om?

Elstyrd förarstol med minne har jag tänkt lägga till det där.

R-design vore mumma det med men då blir priset på tok för dyrt. 2.0D'n som jag fick provköra var en sådan och den var riktigt fin, enda nackdelen var ratten som jag inte gillade alls. Över "greppet" 10 över 2 så var det alldeles för brett och överdelen så gillade jag inte aluminuminlägget på insidan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej Jag håller på att måla skado[…]

Hjulinställning

Fick för många år sedan nedslag p[…]

Såg nu att du köpt från batterila[…]

Högt oljud ej från motor

Jag har funderat på hjullager. Dock när[…]