NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kymex
Tack för alla svar. Även om den sätts ihop i Skövde så drar jag öronen åt mig. Vi har en Peugeot-05 i familjen, visserligen en bensinare men den har inte gjort mig lycklig med allt krångel. Jag kommer gå på en 2,4i istället som jag har i min S40.
Användarvisningsbild
av Doffen
Kymex skrev:Tack för alla svar. Även om den sätts ihop i Skövde så drar jag öronen åt mig. Vi har en Peugeot-05 i familjen, visserligen en bensinare men den har inte gjort mig lycklig med allt krångel. Jag kommer gå på en 2,4i istället som jag har i min S40.
For å være ærlig så blir du å angre.. Men vet ikke vordan det er i Sverige med Dieselbiler kontra Bensinbiler, tenke på at dieselbilen har omentrent halvparten i forbruk.
PSA motoren er en knall motor, jeg har en 1.6 D og har ikke vært noe mye krøll me den på de første 65 000 km.
Så tenk deg om noen ganger til:)
av greenbay
Kymex skrev:Även om den sätts ihop i Skövde så drar jag öronen åt mig. Vi har en Peugeot-05 i familjen, visserligen en bensinare men den har inte gjort mig lycklig med allt krångel. Jag kommer gå på en 2,4i istället som jag har i min S40.
NEJNEJNEJNEJ!!!!! :-O)

Du kan inte basera val av motor till din volvo på att en bensinmotor i en peugot har krånglat för er...

Ta en diesel motor!
1.6DRIVe för maximal bränsleekonomi, eller 2.0D om du vill ha bra drag.
Kolla in 2:a handsvärdet på femmorna, och hur nöjda ägarna är med förbrukningen.
Femmorna är skottsäkra, men de nämnda dieslarna är inte långt efter, eller är de det???
/greenbay
Användarvisningsbild
av henka35
greenbay skrev:
Kymex skrev:Även om den sätts ihop i Skövde så drar jag öronen åt mig. Vi har en Peugeot-05 i familjen, visserligen en bensinare men den har inte gjort mig lycklig med allt krångel. Jag kommer gå på en 2,4i istället som jag har i min S40.
NEJNEJNEJNEJ!!!!! :-O)

Du kan inte basera val av motor till din volvo på att en bensinmotor i en peugot har krånglat för er...

Ta en diesel motor!
1.6DRIVe för maximal bränsleekonomi, eller 2.0D om du vill ha bra drag.
Kolla in 2:a handsvärdet på femmorna, och hur nöjda ägarna är med förbrukningen.
Femmorna är skottsäkra, men de nämnda dieslarna är inte långt efter, eller är de det???
/greenbay
Finns inte en enda dag i veckan då jag väljen en 2.4i 170hk före en 2.0D i en V50. Ut och provkör. Kan bara säga att 2.0D går mycket snålt och har ett enormt vridmoment!!! Motor drar mycker bra redan vid 1200 rpm och upp till 3000 rpm.
Man kan ligga på 5:an i 60 km/h och det finns vridmoment direkt när man beställer med högerfoten.
Eller vad sägs om min senaste tjänstebilstripp på 160 mil med ett snitt på 0,52 :-)-)
av robbancarlsson
Kan bara hålla med ovanstående! Har haft en S40N med 2,4i motorn och har nu en C30 2,0d. Finns inte en chans att jag skulle byta tillbaka till bensinaren. (Enda anledningen skulle i så fall vara det sköna ljudet från femman)
Nä, jag röstar också för dieselmotorn. Och jag tror inte att den skulle vara sämre på något vis bara för att det är PSA som har utvecklat den. Som det står längre upp i tråden så använder ju även BMW sig av dessa motorer..
Användarvisningsbild
av opA
Äger en 2.4i och skulle gärna byta den mot en 2.0D eller en D5:a för fasiken vad den slukar soppa... utöver det är jag väl nöjd med den.. men som sagt är förbrukningen en nackdel.
av menbj0
Jag funderar själv på vilken motor jag skulle välja idag men det är inte lätt:
1.6 DRIVe - antagligen för klen (men jag har inte provkört)
2.0 D - den drar ca 2 dl. mindre än än min 2.4i när jag försökte köra samma runda under liknande förutsätningarna. Jag hade väntat mig större skillnad. Den känns något starkare men vibrerar för mycket för min smak. Tråkigt ljud jmf med 5:an
T5 - mitt drömval. Borde inte dra mycket mer än 2.4i men jag vet inte

Innan du slår till på en diesel, räkna in den mycket dyrare skatten och servicen. Det är STOR skillnad.

Jag kollade precis in försälningsstatistiken för C30 för maj månad.

Av totalt ca 200 sålda C30 under månaden är 50 diesel coh 150 bensin/Felxifuel. Av 150 bensin/Fexifuel så är ca 140 1.8F! Det innebär att det i praktiken säljs 10 st 1.6, 2.0, 2.4i och T5 tillsammans. Bensinarna är alltså stendöda!

Av 50 diesel är ca 40 DRIVe. Resterande 10 fördelas på 1.6D, 2.0D samt D5. Min gissning är att majoriteten av de 10 är av 2.0D.

Sammantagen innebär detta att det i stort sett endast säljs 1.8F och 1.6 DRIVe.

Jag hoppas mycket på den 1.6 GTDI som ska komma. Innan des ska dock 2.0 GTDI komma.
av menbj0
Jag kan ju också tillägga att jag är mkt nöjd med 2.4i. En riktigt skön och stabil motor. Visst, den är inte snål. Ca 8.5 (snålkörning) - 9.5 (då går det undan).

Lycka till!
Användarvisningsbild
av opA
menbj0 skrev:Jag kan ju också tillägga att jag är mkt nöjd med 2.4i. En riktigt skön och stabil motor. Visst, den är inte snål. Ca 8.5 (snålkörning) - 9.5 (då går det undan).

Lycka till!
Ligger på exakt samma medelförbrukning.. kanske inte 9.5 vid "hårdkörning".. då går den bara till 0,9 men när jag kör den där så kallade "Eco-driving" ligger jag på 0,85.
menbj0 skrev:Innan du slår till på en diesel, räkna in den mycket dyrare skatten och servicen. Det är STOR skillnad.
Servicen är mysig... senast idag pratade jag med en av våra grannar ute på landet som har lite maskiner ihop med min chef... han har en 2.0D där dom hade bytt partikelfiltret i veckan - 6000 kronor ! Kul, tänkte jag !
:mrgreen: :-O)
av Ogya
JE Jr skrev:
Sorry för OT, men Ogya, du verkar ha koll: Sitter SI6:an nord-syd monterad i Freelander?
Den sitter öst-väst som på Volvo och kan i all väsentlighet jämföras med en XC60 T6 (som inte finns i Sverige längre), samma plattform och installation, samma "biltyp" (hjulstorlek etc) och samma växellåda och motor (förutom turbon).
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]