NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Nej tyvärr går detta inte på försäkringen. Den hade gått ca 15.200 mil när det hände, och det var under tiden föregående ägare hade den. Den hade stått avställd ett par månader när jag köpte den, ganska billigt "på vinst eller förlust"..
En chansning, visst, men jag kommer ändå undan en bra slant billigare, än om jag skulle köpt motsvarande bil i fungerande skick.
Dessutom lite kul med ett projekt! Men inget ont som inte har något gott med sig, nu byter jag ramlager-tätning, kamrem mm samtidigt när jag ändå håller på!

Status just nu är att gamla motorn är urtagen och den nya är på g... så förhoppningsvis är det bara att åka till SBP i nästa vecka och börja köra!
Nä, ingen större snurra (hur går det med SBP då?) !
Däremot tänkte jag köra ett sk "Eco-trim". Ska ge hyfsat med extra hk och Nm, men optimera för låg soppaförbrukning. Men kostade 4.800, man lär kanske inte tjäna in det i bensinpengar räknat, men lite bättre flås utan att förbrukningen ökar mer iaf... :wink:
TompaV50T5 skrev:Nä, ingen större snurra (hur går det med SBP då?) !
Däremot tänkte jag köra ett sk "Eco-trim". Ska ge hyfsat med extra hk och Nm, men optimera för låg soppaförbrukning. Men kostade 4.800, man lär kanske inte tjäna in det i bensinpengar räknat, men lite bättre flås utan att förbrukningen ökar mer iaf... :wink:
Ja man får ju inte trimma en massa utan reg.besiktning egentligen. Men dom lär knappast märka det! :wink: Jag vet en som var på besiktning med en TOKTRIMMAD bil (första bes. så den var rätt ny bilen). Hade hade dock en "besiktningsmapp" så den var rejält nerställd just då. Med stor fet downpipe och sportavgassystem så börjde dom undra om något var gjort med den. "Nejdå, inte alls. Avgassystemet hade rostat sönder så jag bytte till ett nytt i rostfritt istället". :lol:

Jepp, den gick igenom! :wink:
Hej igen!

Ja nu börjar det ta sig, den blir klar till slutet av veckan.. äntligen :P

Beställde nya 18" R-fälgar också så att den ska se lite ball ut. 8) Hoppas inte Bilprovningen har några synpunkter på det i alla fall? Dimensionen är 225/40/18

Återkommer med bilder och så när allt är klart.

Mvh Tom
Hej igen!

Ja, nu är den äntligen klar...! Det tog tid men blev bra. Nya motorn på plats och den spinner som en katt! De som hjälpte mig byta motor tyckte det var trångt som f-n, och mängden kablar, anslutningar mm är inte att leka med! V70 är enorm i motorutrymmet jämförelse med V50:n.
Passade på att byta kamrem med spännrullar, vattenpump och alla vätskor, växellådsolja mm. Felkoder nollades och "nöd-läget" som elektroniken ställt in försvann. Startade sedan direkt på första försöket.
Tog även kopplingen från "donator-motorn" som bara gått 6700 mil. Nya 18" hjul monterade så nu återstår bara att byta några glödlampor innan besiktningen på måndag 8)

Men... ett spjäll verkar ha "hängt sig". AC.n kyler fin-fint på vänster sida, men i de 2 högra utblåsen på panelen blåser det varmluft trots att ECC:n ställs på t ex 14'C :shock: Några förslag? Tips mottages tacksamt...
TompaV50T5 skrev:Men... ett spjäll verkar ha "hängt sig". AC.n kyler fin-fint på vänster sida, men i de 2 högra utblåsen på panelen blåser det varmluft trots att ECC:n ställs på t ex 14'C :shock: Några förslag? Tips mottages tacksamt...
Först, gött att motorn är i och att det funkar! :D

Det andra felet får man koppla upp till datorn och se om man kan nollställa. Jag hörde att man kan nollställa/starta om nån givare/spjäll i vissa fall.
Nu äntligen besiktigad utan anmärkning :mrgreen:

Tack för tipset "XC90_Executive", jag har bokat tid på Volvo för felsökning samt ev. nollställning. Kör med högra utblåsen stängda sålänge :???:

Har också beställt en ny nyckel, den var sannerligen inte gratis...
TompaV50T5 skrev:Nu äntligen besiktigad utan anmärkning :mrgreen:

Tack för tipset "XC90_Executive", jag har bokat tid på Volvo för felsökning samt ev. nollställning. Kör med högra utblåsen stängda sålänge :???:

Har också beställt en ny nyckel, den var sannerligen inte gratis...
Hej igen!
Du hade rätt "XC90_Executive", det var mjukvarufel. "Ingen kommunikation med tempgivare" stod det på räkningen.
Var inte så farligt dyrt, Volvo tog typ 150:- för själva mjukvaran, men sedan gjorde de en kalibrering också som tog lite tid = lite mer arbetskostnad.
Totalt blev det ca 1600:- med detta plus aktivering av ny nyckel och tillslipning av "nyckel-ämne"...
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]