NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Handtvätt kan rekommenderas till era nästa fälgar... Samt en gummiklädd långhylsa att dra fast och lossa med.
Högtryckstvätt till ngt som ständigt utsätts för sten, grus och tvättmedel är inte helt lyckat.
Kör ni mycket grusväg förresten?
En -06 som är uttagen kanske på hösten -05 är ju minst 3, kanske snart 4 år gammal.
Jag har svårt se att detta skulle täckas av Goodwill. Ingen kan ju bekräfta hur bilen körts. Med tanke på hur bromsok och bromsskivorna ser ut har bilen inte bara rullat i solsken eller hur?
/greenbay
Jag är rädd att det är den polerade finishen som är boven i dramat. Antagligen är den ytbehandlingen inte lika tålig som en vanlig pulverlack.
greenbay skrev:Handtvätt kan rekommenderas till era nästa fälgar... Samt en gummiklädd långhylsa att dra fast och lossa med.
Högtryckstvätt till ngt som ständigt utsätts för sten, grus och tvättmedel är inte helt lyckat.
/greenbay
Hmmm, klart man skall kunna högtryckstvätta. Kör i 110 km/h genom en vattenpöl å du får se på högtrck....

Jag har högtryckat mina fälgar 2-3 ggr i månaden i 3 år å de ser ut som nya!
Yes, men de är sannolikt pulverlackade = tåligare lack.
Men vad f**n, det är ju bilfälgar till en Volvo inte en utställningsbil som bara rullar på torr parkett i en hall.

Hur länge har fälgarna sett ut så här? Skulle tro att det är åldern i kombination med något "tvättmedel" ni använt å ej spolat bort ordentligt som orsakar problemet. Låter man "fälgrent" ligga på för länge så börjar det fräta....
Polerade fälgar eller kromfälgar är extremt mycket känsligare än pulverlackade. Man kan klart ifrågasätta lämpligheten att erbjuda sådana fälgar eftersom många ägare antagligen tror att de är lika tåliga som vanliga fälgar. Det är nog lite den storyn vi ser här.
Har sett många alu-fälgar i mina dar.. och sådär risiga var nog länge sedan man såg.
Som andreas_lofgren säger så är det nog den polerade ytan som är boven... Klarlacken fäster inte lika bra som om den varit behandlad och grundmålad. Pulverlackerad hade varit det bästa.

Hade varit minst lika sur som dig om det varit mina fälgar.. sådär ska inte ett par fälgar se ut, möjligtvis 10 år gammla och om någon stått och kastat sten på dom.
Det syns tydligt hur det har krypit från den skarpa bakkanten framåt under klarlacken.

Du kan ju alltid lämna in för renovering.. brukar inte vara så farligt dyrt.
Är det någon mer som har dessa fälgar?

La ut samma tråd på STCS forumet och där var det en kille som hade likadana fälgar och samma problem.

Vad jag kan se säljs varken denna fälgen eller den polerade versionen av Canicula till V70 II längre, i vart fall inte i samband med nybilsköp. Tyder kanske på att Volvo är medvetna om den risiga kvalitén.
ljungström skrev:Är det någon mer som har dessa fälgar?

La ut samma tråd på STCS forumet och där var det en kille som hade likadana fälgar och samma problem.

Vad jag kan se säljs varken denna fälgen eller den polerade versionen av Canicula till V70 II längre, i vart fall inte i samband med nybilsköp. Tyder kanske på att Volvo är medvetna om den risiga kvalitén.
Ja det verkar inte bättre, kör själv Volvo orginalfälgar på både sommar och vinterdäcken och har inte stött på detta fenomen än iaf.

Tycker du ska försöka reklamera eller på annat sätt få ett väldigt rabbaterat pris på nya fälgar då de nuvarnade inte kan vara speciellt roliga att köra omkring med.

//Xo

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]

Jo, men valmöjligheten finns. Om det är […]

Felkod B5

Försökte gå in på l&aum[…]