NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sand3rs
Hexenhammer skrev:
mille08 skrev:hejsan

är så att jag har en Volvo v70N awd och är super nöjd med den. Nu känns det lite som att sitta och köra själv i en sådan stor bil är ganska onödigt. har du kollat på volvo V50 då jag ändå behöver en kombi dom gångerna vi åker hela familjen.

Min frågor då om någon ägt och kört båda dessa bilarna och kan svara på dessa frågor:

1. är det stor skillnad på komfort, menar då väghållning säten mm?
2. stor skillnad på ljudvolymen i bilen?
3. last utrymmet?
4. Kvalitet känslan(upplever v50 som ganska plastig)?

tacksam för svar
1. Yes. V70N är en väldigt bekväm bil, sköna säten, bra väghållning o.s.v. Jag upplever V50 som lite mer "hård", obekväm och mindre rolig att köra. Att jämföra V70N med V50 är väl ungefär som att jämföra V70N med valfri Ford Focus, skulle jag tro. Jag har själv en V50 1,8F (2009) just nu, hade en V70N 2,4 (2004) förut och får mig en V70II 2,0F (2008) imorgon. Anledningen till mitt nya "nedbyde"; V50:n är grymt obekväm, tråkig att köra, trång o.s.v.

2. Ljudvolymen är väl inte någon jätteradikal skillnad på. Men som Flink säger så skiljer det lite, fast det har dock blivit bättre på nya V50. Och eftersom att jag kör en 09:a just nu, så antar jag att det är därför jag inte ser någon större skillnad i ljudvolymen. Motor och sådant spelar förstås in också.

3. Lastutrymmet är den andra anledningen till varför jag byter bil igen. Visst, är man inte i något jättestort behov av en rejäl bagage så kanske man kan tänkas klara sig på en V50. Men man bör ha i åtanke att utrymmet i V50 INTE är mycket att hänga i granen. Tittar man på Volvo's "Model Selector" (http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... ector.aspx#) så ser man tydligt att V50 är VÄLDIGT liten. Både S60 och S80 rymmer mer, och V50 är i sin tur inte långt ifrån varken C70 eller S40, vilket är väldigt illa då bagagen i S40 är den minsta jag någonsin sett. Se det så här; jag spelar i ett band och gitarristerna kan inte ens få in gitarrerna i bagagen på min V50 utan att fälla säten. Och det är VÄLDIGT illa, om man jämför med en V70.

4. V50 är aningen plastig. Men det beror på vad man har för paneler och lite sånt. T.ex så har jag Nordic Light panelerna i min V50, vilket innebär att det är ÄKTA trä vid stereo, dörrhantag o.s.v (http://www.garaget.org/?car=129542), därav försvinner lite av plastighetskänslan. Jag tycker ändå att Volvo är hyfsat duktiga på att få bort den känslan om man jämför med t.ex Opel, Nissan, Toyota, Ford o.s.v. Men visst är t.ex V70 en mer "kvalitetsbil" jämfört med V50.

Hade jag varit du hade jag hållt kvar vid min V70N eller bytt till S60 eller S80. Men det beror lite på vad dina syften är, som sagt... Säljer min 09:a. Köp den! 160.000 kr!
Att din bil är tråkig att köra beror snarare på att du köpt en riktig snikmotor. Att säga V50 är tråkigare att köra pga att du har 1.8F är inte rätt. Den motorn hade gjort vilken bil som helst tråkig.

Jag vill påstå att det samma gäller det du säger om "plastighet" och att den är obekväm... Köp till lite paket så blir den nog bättre.

Jag betvivlar att din "nya" 2.0F är roligare än den du har nu... Tiden får utvisa om du startar en ny tråd om ett halvår...
av Lövet
mille08 skrev:är det stor skillnad på v50 04:a och v50 08:a??? eller är det bara utseendet?
Det är ingen jätteskillnad, lite detaljer i inredningen och ändrat utseende. Performance stereon (billigaste) anses lite bättre.

Skicka ett PM till "wendtan" här på forumet. Han har haft båda.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Jag har ägt båda.. iofs S40-05 och nu en V50-09... S40 var lite fastare och snålare.
Men jämför man årsmodellerna så tycker jag att den nya är mycket mer gedigen och genomarbetad än den gammla. Fast då har jag Momentum-paketet på den nya och bara Addition på den förra. Dessutom är nya modellen mycket snyggare.

Det sägs även att de flesta barnsjukdommar skall vara borta fr.o.m facelift, men det återstår att se. Har knappt hunnit köra 1000 mil ännu.
Det jag hann upptäcka på förra bilen var det vanliga med att stereon inte alltid fungerade normalt, ACCn blåste olika temp på båda zonerna(gick iofs att kompencera), ett dörrhandtag bak segade, men annars var den väldigt problemfri.
Vad som hänt på min -09a är bara att den efter ca 20mil fick frispel med en rattsensor och klagade på antisladd och aktiva xenonljusen. Men efter det så har det inte varit någonting.... peppar, peppar...

Annars är det i grunden samma bilar, det är några små förbättringar som gjorts.

Att jämföra S40 och V50'ns bagage är lite fel. Djupet och bredden må vara likvärdigt men sen har du ju höjden. Och öppningen på S40'n är som ett brevinkast. Har du en hård resväska så kan du få lite problem att lasta en S40. Att få in en låda högre än en banankartong så får du lägga den i baksätet.
av mille08
_lucifer_ skrev:Jag har ägt båda.. iofs S40-05 och nu en V50-09... S40 var lite fastare och snålare.
Men jämför man årsmodellerna så tycker jag att den nya är mycket mer gedigen och genomarbetad än den gammla. Fast då har jag Momentum-paketet på den nya och bara Addition på den förra. Dessutom är nya modellen mycket snyggare.

Det sägs även att de flesta barnsjukdommar skall vara borta fr.o.m facelift, men det återstår att se. Har knappt hunnit köra 1000 mil ännu.
Det jag hann upptäcka på förra bilen var det vanliga med att stereon inte alltid fungerade normalt, ACCn blåste olika temp på båda zonerna(gick iofs att kompencera), ett dörrhandtag bak segade, men annars var den väldigt problemfri.
Vad som hänt på min -09a är bara att den efter ca 20mil fick frispel med en rattsensor och klagade på antisladd och aktiva xenonljusen. Men efter det så har det inte varit någonting.... peppar, peppar...

Annars är det i grunden samma bilar, det är några små förbättringar som gjorts.

Att jämföra S40 och V50'ns bagage är lite fel. Djupet och bredden må vara likvärdigt men sen har du ju höjden. Och öppningen på S40'n är som ett brevinkast. Har du en hård resväska så kan du få lite problem att lasta en S40. Att få in en låda högre än en banankartong så får du lägga den i baksätet.
tack för en bra beskrivning på v50. Men är v50 vs v70 jag undra över, inte s40 :)
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Tyckte du fått så bra argument redan... ville bara peka lite på skilnaderna mellan nya och gammla modellen :)
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
andreas_lofgren skrev:Jag förstår ingenting. Nog för att 1,8F kan döda det bästa av chassies men herregud, en V70 är ju som en buss i jämförelse!

Helt död känsla i styrningen och 0 respons runt mittläget. S60 är lite bättre men verkligen inte lika mycket. Servot i S60/V70N är ju så lätt att man kan använda 1 finger för att snurra ratten. Urk
Ja. Det tar jag som något positivt. Gillar det stora, gedigna, kraftiga, sköna... Och återigen; Det är det jag gillar. Hela syftet med en servo är ju att göra att det ska gå lätt att vrida på ratten. Varför gnälla då? Det går för lätt. Jo, men det går lätt att öppna dörren med ett handtag också, gud vad dåligt! ;)

andreas_lofgren skrev:
mille08 skrev:är det stor skillnad på v50 04:a och v50 08:a??? eller är det bara utseendet?
Det är ingen jätteskillnad, lite detaljer i inredningen och ändrat utseende. Performance stereon (billigaste) anses lite bättre.

Skicka ett PM till "wendtan" här på forumet. Han har haft båda.
Dom har ändrat lampknappar, knappen för att öppna bagagen och lite sådana småsaker också.
sand3rs skrev:Att din bil är tråkig att köra beror snarare på att du köpt en riktig snikmotor. Att säga V50 är tråkigare att köra pga att du har 1.8F är inte rätt. Den motorn hade gjort vilken bil som helst tråkig.

Jag vill påstå att det samma gäller det du säger om "plastighet" och att den är obekväm... Köp till lite paket så blir den nog bättre.

Jag betvivlar att din "nya" 2.0F är roligare än den du har nu... Tiden får utvisa om du startar en ny tråd om ett halvår...
Jag har aldrig påstått att bilen är tråkig för att det är en 1,8F. Visst, det är lite drygt att den går på så höga varv direkt, samt att den är klen vid omkörningar. Men följer man hastigheterna så är det som vilken bil som helst. Jag köpte till andra paneler och så vidare för att få bort plastigheten. Vad menar du får bort plastigheten i en V50 som man kan köpa till? Du får ju inga V70-stolar i bara för att du köper R-design paketet liksom. Hela saken är den att stolarna är små och hårda, växelspaken (manuell) är grymt obekväm och känns som något snott från en Toyota. Kom gärna med förslag på vad jag kan köpa till för att göra min V50 bekvämare! ;)

Den är roligare av den anledningen att man kan sitta i bilen i mer än 10 minuter utan att få ryggskott, samt att den har äckligt mycket större bagage- och kupé-utrymmen. Det är just det som får mig att verkligen hata V50. Ingen som helst vettig förvaring, och det känns som att sitta i en liten Golf ibland.
dali skrev:Vad läser du för tidningar? Exempel från Auto Motor och Sport: "Vad som däremot gick hem var bilens praktiska format och superba väghållning, förmodligen den bästa någonsin i en Volvo." http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 071104.pdf

Visst får du tycka det. Men du är nog i en väldigt exklusiv klubb. Enligt V70-ägarna som svarat på AMS enkät så ligger "körglädje" på 72/100, snittbilen har 79. V50-ägarna gav 82/100.

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 060110.pdf
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 081708.pdf
Och det som tidningar säger är förstås lag? Är ingen fanatiker av biltidningar, även om jag läser ett och annat test ibland. Däremot är jag en flitig internetanvändare, eftersom att det är en del av mitt jobb. Läser därför väldigt mycket i forum, bloggar, communities etc. Och den bilden jag har fått där är att folket i regel ser V70, S60 och S80 som mycket roligare än S40 och V50, som av många anses vara mer budget (och det stämmer förstås). Men det är förstås inget fakta för det, men det är den bilden jag får.
av Lövet
Det är uppenbart att du köpt fel bil helt enkelt Hexenhammer. Det som V50 är tänkt för - en rapp tight körupplevelse - uppfattar du enbart negativt. Du skulle antagligen trivas mycket bättre i den isolerade miljö som en V70 erbjuder.

Jag är helt annorlunda skapt och ser V70 som en avslagen pösmunk, totalt avsaknad av all form av körupplevelse. Att jag nämnde servot beror på att du inte känner skillnaden på att små tighta svängar eller parkeringsmanövers i ratten. Den är lika död och avslagen oavsett fart. Detta ser du tydligen som en fördel istället.

Uppskattar man inte den direktstyrda känslan i V50 då är det nog bättre att ta en V70 istället.

Och JA, skillnaden är enorm mot V50 1,8F och exempelvis V50 T5. Bilen känns aldrig så stressad och kraftlös som 1,8F gör utan ger den kraft som behövs för att bilen ska kännas lätt i steget och rolig att köra.
av flink
Att V50 känns som en liten Golf ibland är nog för att det är det som är tanken lite.. Den är liksom i det segmentet och tävlar.
V50 är inte och kommer aldrig att bli lika "bra" som V70. Nu vet jag inte hur V60 kommer att bli, men det får vi se då. Det är liksom ingen idé att konkurrera med sig själv.. Se bara på Toyota hur konstigt det blir med både Corollan och Aurisen i samma modellprogram. Man blir ju bara snurrig som konsument.

Att V70 är "bra" säger jag då jag som "gammal gubbe" på dryga 30 år föredrar mina långfärdsbilar mer åt det mjuka och komfortabla hållet. Vill jag ha något roligt så tar jag hellre en dedikerad sportbil på sidan om.
Men nu har man ju kanske inte alltid råd med det och då tycker jag V50 är en ruskigt bra kompromiss i mellanklassen om man bortser från några få tillkortakommanden.
Jag tycker absolut att den är både bekväm och sammtidigt lite sportig, så länge man har standardchassit och inte sänkt med lågprofil, då blir den visserligen sportigare men på tok för stötig för våra svenska potthålsgator.

Vad blir då summan av det hela? Man kan inte få allt men betalar man nog mycket så kan man få det mesta ;)
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
andreas_lofgren skrev:Det är uppenbart att du köpt fel bil helt enkelt Hexenhammer. Det som V50 är tänkt för - en rapp tight körupplevelse - uppfattar du enbart negativt. Du skulle antagligen trivas mycket bättre i den isolerade miljö som en V70 erbjuder.

Jag är helt annorlunda skapt och ser V70 som en avslagen pösmunk, totalt avsaknad av all form av körupplevelse. Att jag nämnde servot beror på att du inte känner skillnaden på att små tighta svängar eller parkeringsmanövers i ratten. Den är lika död och avslagen oavsett fart. Detta ser du tydligen som en fördel istället.

Uppskattar man inte den direktstyrda känslan i V50 då är det nog bättre att ta en V70 istället.

Och JA, skillnaden är enorm mot V50 1,8F och exempelvis V50 T5. Bilen känns aldrig så stressad och kraftlös som 1,8F gör utan ger den kraft som behövs för att bilen ska kännas lätt i steget och rolig att köra.
Jo, jag har insett det. Och det är därför jag säljer V50:n idag. Och det är därför det blir en V70II på Måndag (skulle blivit idag, men bilhandlaren har det stressigt denna vecka). Ja. Vi ser uppenbarligen på det annorlunda. Det jag menar är att; klagar man på att ratten går för lätt (p.g.a servon) så bör man väl snarare köpa sig en gammal skrothög utan servo. Självklart är skillnaden rejäl även mellan V70 och V50, dock tror jag att det har med andra saker att göra också. För båda de tjänstebilarna (V70) vi har på jobbet känns faktiskt väldigt annorlunda i ratten jämfört med den V70 jag hade (som var väldigt mjuk och "lös" i ratten).

Återigen; jag har aldrig klagat nämnvärt på motorn i min V50. Jag klagar på komfort, utrymme, funktionalitet, lullull o.s.v... Upplever som sagt att den är jämförbar med valfri Ford Focus, dvs inte särskilt lockande för min del.
av greenbay
Och du känner förstås till att stolarna i V70 och V50 görs av samma tillverkare, och har samma grundstomme...?
Jag hoppas du blir nöjd med din V70II, visst är den skön att köra, betydligt mjukare att åka med i, men i mitt fall är den för stor och även för dyr.
/greenbay
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Behöver du hela armaturen? Skulle bli f&oum[…]

Bensinpriser v2

https://carbon-pulse.com/437979/ https://www.ieta.[…]

Oljeläckage 2.5FT

@tobby , Oj de var en gammal tråd du hitt[…]