NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ska du jämföra med en CLK320 är det inte så stor idé att ta ut en 2,4i. Prova en T5 istället. Jag har varit ute och kört ca 2 timmar idag med C70in (MY09 T5 6-växlad manuell låda) och jag tycker att den går helt perfekt! Att det kan "knarra" lite över ett gupp kommer man inte ifrån när det är en cab. Även en MB SLK som har ett betydligt mindre plåttak gör det.
av Billy
Linqid skrev: 3-serie Cabriolet fick väl relativt usla resultat när IIHS testade den om jag inte minns helt fel. Till skillnad från C70 som blev 'Top Safety Pick' (tillsammans med 9-3 och Eos).

Fick bra resultat vid frontkollision men vid sidokollision var det risk för allvarliga bröstskador för föraren och huvudskyddet för baksätespassagerarna var inte på topp. Allt handlar om prioriteringar..
Konstigt egentligen hur folk väljer ibland. Det verkar ändå vara så pass många som i slutändan tummar på det viktigaste, säkerheten.
XC90_Executive skrev:Underkänt vid 2 av 3 tester kallar jag katastrof för en ny modell!
Verkligen!

Ledsen för trådkapningen, men nu är väl BMWs kontra C70ns krocksäkerhet avklarad. Hade ingen koll på det ovannämnda testet, jag visste att den inte var testad i EuroNCAP men att den vanliga 3-serien hade 5 stjärnor, men att kapa taket ändrar ju som sagt förutsättningar.
av bilgalen
Väljer man bil enbart efter korocksäkerhet så väljer man INTE en cab alls. Är man nu ute efter en cab så är det ju helt andra egenskaper man eftersträvar. Inget vidare att cabba ner en supersäker bil en vacker sommardag om bilen är skittråkig att köra :lol:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ptja, fast Volvo säger att man åker lika säkert i en C70 som i en S80.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Väljer man bil enbart efter korocksäkerhet så väljer man INTE en cab alls. Är man nu ute efter en cab så är det ju helt andra egenskaper man eftersträvar. Inget vidare att cabba ner en supersäker bil en vacker sommardag om bilen är skittråkig att köra :lol:

Men en C70 är inte tråkig att köra....

Jag vill ha en säker cab! Hade kunnat köra 335 cab också, men jag är inte imponerad alls av den faktiskt. Förrutom att dom är roliga att köra och att motor är grym. Utrymmet, baksätet, bagaget, säkerheten etc etc väger helt över till C70 enligt mig. Den upplevda kvalitetskänslan i C70in jag kör är minst lika hög som en 3-serie cab. Sovereign Hide (softläder)-stolarna i C70in är helt underbara!
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Men en C70 är inte tråkig att köra....
Jag lade ingen värdering i mitt uttalande utan syftade endast på att trådskaparen inte verkade tycka att C70:n var så rolig. Jag har själv aldrig kört en C70, varken den nya eller gamla.

Dock så kan man ju snabbt konstatera att drivhjulen sitter i fel ände för att kunna bli riktigt rolig att köra :)
av flink
bilgalen skrev:
XC90_Executive skrev:Men en C70 är inte tråkig att köra....
Jag lade ingen värdering i mitt uttalande utan syftade endast på att trådskaparen inte verkade tycka att C70:n var så rolig. Jag har själv aldrig kört en C70, varken den nya eller gamla.

Dock så kan man ju snabbt konstatera att drivhjulen sitter i fel ände för att kunna bli riktigt rolig att köra :)
Kan bara instämma... ju säkrare det blir desto tråkigare blir bilen.. det är tyvärr oftast regeln!
Drivning på bakhjulen kan man inte bortse från! Bara det kombinerat med lite hk är ett lyckopiller i sig. :)

Inte för det sagt att C70 är en tråkig bil... beror nog mycket på vad man har för preferenser också. Är du van att gasa omkring i en Ferarri så kanske C70 känns som en sengångare som fastnat i en slemklump?!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Då får man se vad man tänker använda bilen till. Jag har inte cabben för att köra skiten ur den och ha kul. Jag har den för att det är en riktigt trevlig glidarbil. Som man kan ha kul med på lite krokiga landsvägar om man vill.

Det kanske är bättre att kolla på en beggad E46 M3 cab isåfall? Om TS är ute efter en MY06 C70 T5 så ryms nog inte en 330-335 cab i kalkylen. Eftersom man får lägga till ca 200 000kr (minst) till för att få en sån istället....

Ang. "körglädjen" så är det alltid vad man jämför med. Jag har kört Porsche 911, BMW M5 etc och jämför med en sån är C70in inte lika rolig. Men C70N är en riktigt, riktigt trevlig cab! Som man dessutom kan köra året runt utan några som helst problem.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]