NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MaDmAz
NickeB skrev:Uppföljning:

Felet berodde på givaren. (D)
Har samma "fenomen" med min temp mätare. Vart sitter givaren och vad kostar den?
Användarvisningsbild
av NickeB
MaDmAz skrev:Har samma "fenomen" med min temp mätare. Vart sitter givaren och vad kostar den?
Vänster backspegel.
Kostar troligtvis 141,75kr + moms. (Kan vara gaspedalgivaren också - dålig spec. på verkstadsräkningen).
Användarvisningsbild
av supersonic
mane skrev:Jag har för mig att Volvo bytte "el-system" (el. något med elen) på -06orna.
Det är detta som har skapat problem, men det gäller främst -06or. Tror att Volvo uppdaterade det till MY07.
Någon som vet mer om det här? Syftar han på ett generellt elfel eller kanske kablaget vid A-stoplen vid förardörren, tro? Har själv en 06:a.
av jaj
Samma problem på min S40 MY06!
Volvo har förlängd garanti på problemet! (48 månader?)
Verkstaden byte kontakterna (kabelmattor) i framdörrarna i bilen.
Fri lånebil under tiden
Lite tur med en duktig kundmottagare som ansträngde sig och hittade efter lite kämpande i datorn.

Lycka till
av jooh
Tänkte bara lyfta denna fråga igen för att hjälpa andra med liknande problem.

Jag hade samma problem med min V50 2.4 -05. Yttertemperaturen kunde variera mellan att visa korrekt och visa ner till -40 grader en varm sommardag. Om man startade bilen och väntade lite så brukade även temperaturen sakta sjunka allt eftersom. Vissa säger att detta kan bero på antingen kontaktstycket i A-stolpen i framdörren eller så beror det på yttertemperaturgivaren som sitter under vänster backspegel.

Min bil var inlämnad för ca 1½-2 år sedan där de då på förlängd garanti bytte ut kontaktstycken samt kablage i båda framdörrarna då hela elektroniken på bilens högra sidan blivit helt utslagen (kunde inte låsa upp dörrarna, backspegel, fönsterhissar etc funkade inte).

Jag chansade alltså på att det då inte var kontaktstycket utan yttertemperaturgivaren som var problemet och beställde häromdagen en ny givare för 150kr från Bilia.

Givaren sitter som nämnt under vänster backspegel och går att pilla loss försiktigt med en skruvmejsel underifrån. Med hjälp av Haynes servicemanual så plockade jag sedan bort panelen på insidan dörren eftersom givaren går in genom dörren och är ansluten på insidan dörren. Detta var gjort ganska enkelt bara man visste hur man skulle plocka bort panelen i dörren utan att förstöra något. Detta går att göra på ca 15-20 minuter utan större bilmekarerfarenhet med en bra handbok (Haynes), en aning kunskap om elektronik/kontakter och en dos sunt förnuft.

Det var givaren som var problemet för mig så jag hoppas att detta kan avhjälpa fler med samma problem! Lycka till!
av stenet
Har en v50 -07 (uttagen -06) och har också haft problemet.
Började med att ta isär kontakten mellan dörr och chassi och sprejade kontakten med först rengöring, väntade 15min sedan sprejade ett skydd. Finns att köpa dessa 2 flaskor på biltema för en dryg hundring tillsammans. Det fungerade en kort stund, och efter det sporadiskt.
Bestämde mig för att byta tempgivare också, beställde till närmaste Bilia butik för 155kr (fick 2 st?).
Bytte givare och nu visar den rätt temp hela tiden och har gjort i flera dagar när jag skriver detta.

Tempgivaren sitter undertill i vänster backspegel, den syns som en liten knopp.

Enligt tidigare beskrivning så tog jag bort panelen på dörren. När jag sedan skulle ta bort tempgivaren så ser jag att kabelkontakten till givaren inte går ner i dörren utan sitter i backspegeln den också, så jag behövde inte plocka bort panelen i dörren.

För att ta bort givaren: lossa försiktigt på spegelglaset med en skruvmejsel. Tryck sedan bort kåpan (med en skruvmejsel eller liknande) som sitter på baksidan av backspegeln, gör detta inifrån backspegeln, uppe till vänster sitter ett fäste, man får ta i lite men till sist gav den med sig. Pilla sedan antingen underifrån eller uppifrån bort givaren, titta på den nya så du ser hur den gamla är fastsatt. Jag visste inte riktigt hur jag skulle demontera backspegeln mer så jag kunde dra ur kabeln och sätta i den nya så jag knipsade av kabeln strax ovanför givaren och lossade kontakten (följ kabeln så hittar du kontakten) och tog tag i kontakten och drog ur kabeln. Satte sedan i den nya kontakten och ledde kabeln runt det cirkelformade innanmätet och satte i givaren. Finns säker en bättre beskrivning hur man tar isär backspegeln men orkade inte leta just då ;)
av AngelFB
Hej!
Gammal tråd, men jag hoppas att jag får hjälp ändå!

Har samma problem som övriga här, d v s behöver byta tempgivaren, men jag lyckas inte hitta någonstans att köpa denna. Kan ni hjälpa mig?

Jag har en Volvo V50, automat, 2,4 (170 hk) från 2005.

Stort tack på förhand!
av dieselputte
AngelFB skrev:Hej!
Gammal tråd, men jag hoppas att jag får hjälp ändå!

Har samma problem som övriga här, d v s behöver byta tempgivaren, men jag lyckas inte hitta någonstans att köpa denna. Kan ni hjälpa mig?

Jag har en Volvo V50, automat, 2,4 (170 hk) från 2005.

Stort tack på förhand!
Gå in till närmaste Volvo verkstad så fixar de fram en, kostar runt 150kr.

Ha i åtanke att det nästan uteslutande är bristfällig kontakt i huvudkabeln till vänster framdörr, eller dålig kontakt inne i dörren där givarens kabel är ansluten. Prova att ta lös den stora svarta kontakten intill dörrens gångjärn. Motionera kontakten lite och spreja dit oxid rengöring, har du tur är det glapp där. Jag har haft sporadisk avvikelse på yttertempen , visar då kallare än vad det egentligen är. Jag har dock aldrig behövt ta loss nåt och rengöra, det har fixat sig självt. Köpte iaf en givare för flera år sedan som ligger och skräpar, den kostade 150kr då.

Har du otur har aldrig A-stolpens kablage bytts ut , det var problem med detta fram till 2006 då en ny typ togs fram. När jag köpte vår V50 (-06a) strulade dörrlåsen, kablaget byttes då ut via garanti. Det fanns även en servicebulletin från Volvo centralt om detta. Du bör kunna se i servicehistoriken om den är bytt.

OT: Skål på er alla! Nu är Finland utslaget i JVM hockeyn (BE) :-K
av Perra_367
Håller med. Har haft (för kall) visning på temperaturen på båda min V50, bå den första så följde jag dieselputtes råd ovan, dvs. spraya med oxidspray och fick igång den.

På nuvarande bil funkade inte det tricket. Sökte på nätet och hittade någontstans servicebulletin-info om att man skulle fylla kontaktstycket med fett, jag använde vanligt teflonfett. Pregade den full i två omgångar, funkade fortfarande inte. Då försökte jag strippa insidan på dörren för att komma åt kablaget i dörren, men kom inte förbi "metallplåten" som jag förmodar är nitad med plastnitar(?). I vilket fall som helst, när jag väl fått ihopa dörren igen så funkade tempsensorn och det har den fortsatt att göra sedan dess (några månader sedan). Dvs. förmodligen var det fettet som löste problemet, men att det tog lite tid för den att verka eller nått?
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]