NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

miztr skrev:Hejsan pratade med en som sa att hans S40N T5 (-05) Med steg 4 multifuel från ATM drog 0,5 L/mil på bensin / etanol blandning, och 0,8 på bara bensin. Kan en bil på ca 290 hästar dra så lite? Om vi säger att man kör lagligt och någorlunda bensinsnålt.
Det var inte så att den drog 0,5 liter mer per mil på E85 än på bensin? Det låter i så fall rimligt, 0.8 på bensin och 1.3 på E85.
Har oxå steg 1 på min, den drar runt litern med bensin och 1,5 liter på etanol, då är det ganska hård körning. Men färddatorn stämmer inte alls efter multifuel steget, färddatorn visade att jag körde på 0,49 landsväg, den drog 0,7. Men det kmr en ny programvara om några veckor, då är färddatorn fixad och det är en kostnadsfri uppdatering!
Jag har steg 5 från autotech, bland annat en större turbo (Gt3071R), i och med att turbon är så pass stor så hjälper den till att dra ner på förbrukningen, så jag skulle vilja gissa på att jag har nog lägre förbrukning än folk med autotech steg 4 (måste jämföra med bensin i nuläget då jag kör med det i min).

Men min drar (ca) 0.75 blandad körning, visst har jag vinterdäck på nu och vägarna gör ju att man inte kör likadant som man gör på sommaren ;-) ...men säg då att jag kanske kommer upp i ca 0.8 i medelförbrukning till sommaren!

Så det är lite av ett "dåligt rykte" tuningfirmorna har fått, när folk säger rakt ut att "är din bil trimmad, så drar den mer!"

klart att min drar mer nu än när den var orginal...Men inte så farligt mycket mer!, knappast över litern!, det skulle isof vara om jag konverterar till E85 igen, då får man räkna med att bilen drar ca 30% mer bränsle.
Dom håller på o jobbar med en programvara till multisteget. Jag pratade med dom i veckan och den nya programvaran kmr snart. Det är en ny programvara så att färddatorn ska stämma bra!! o.8 blandad körning har du räknat det själv eller har du kollat på färddatorn?
tankade fullt och körde tills den var i stort sett helt tom...fick då ut en medelförbrukning på 0.75...Men som sagt, tror att det är med mycket hjälp från den nya större turbon som egentligen är gjorde för mer hk än det jag har i nuläget...så om du frågar mig om några månader så säger jag nog att förbrukningen har gått upp lite ;-)
En chippad biö drar oftast mindre vid samma gaspådrag än en ochippad,(om det är en seriös & bra tuner) meeen när man använder den xtra effekt som man fått (troligtvis därför man chippade) då drar de iväg.
Etanol drar väl alltid mer,

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]