NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FiddeUBC
D5 kostar 4200kr i skatt/år
T5 Kostar ca 2000kr i skatt/år

T5 kostar 8000kr mer ny än D5
D5 drar mindre bränsle. Räkna runt halvlitern/mil
T5 drar i runda slängar 0.8-0.9/mil

Sen gillar jag diesel också, därför var valet enkelt för min del. :mrgreen:
av Lövet
Vilken D5 drar en halvliter per mil i Stockholms innerstad? Ingen av de som finns på det här forumet i alla fall med tanke på hur många trådar som skapas av personer som är missnöjda med förbrukningen.

Uppskattningen 3dl skillnad per mil är nog ganska vettig, T5 är ingen sparbössa heller direkt. Min drar runt 1,3 liter per mil när jag pendlar mellan förorter i Sthlm.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Ja jag vet inet hur folk kör i Sthlm men min ligger nu på medel 0.58 i innerstan. Jga är helnöjd efter att ha en törstig liten 1.8F
av Heden
Kristianstads innerstad är ungefär lika stor som en större parkeringsplats i jämförelse (Ja, jag har kört en del i Kristianstad) (D)
av CoqRouge
FiddeUBC skrev:Ja jag vet inet hur folk kör i Sthlm men min ligger nu på medel 0.58 i innerstan. Jga är helnöjd efter att ha en törstig liten 1.8F
"ligger nu på medel 0.58 i innerstan :lol: :lol: 8)
av Lövet
Stadskörning som verkligen är stadskörning hittar man i stort sett bara i Sthlm. Nu pratar vi medelfarter under 30 km/h i snitt :(
av menbj0
Stort tack för all hjälp!

Precis som ni säger spelar inte förbrukningen så stor roll rent ekonimiskt för mig eftersom jag kör så lite. Men det hade varit skönt att ha en bil som inte släpper ut onödigt mycket CO2. Men då får det bli en DrivE och där går min gräns (även om jag inte provkört den heller).

Så T5 är bilen för mig. Manuell så klart. Och begagnad (ny är alldeles för dyr och man kan få fulladdade 08:or till bra pris).

Jag håller med Andreas om kö-situationen i Sthlm. Jag har inga som helst problem att cykla förbi vilken bil som helst.. Det kostar på förbrukningen att stå stilla.

Björn
av Lövet
Tips: Det står två stycken vita C30 T5 med bodykit på Bilia i Haga Norra. De har stått där ett bra tag så de är rabatterade ordentligt och borde gå att pruta ännu mer på.

Edit: Här är en av dem i alla fall: http://www.blocket.se/vi/19285945.htm?ca=11_s

Här är resten i Stockholmsområdet: http://www.blocket.se/li?ca=11_s&th=1&q ... e=&gb=&fu=
Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]