NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arbetaren
#259674
Doffen skrev:Hvordan merker man at regenreringen er igang?

Har i det siste lagt merke til en lukt utenfor bilen når den står på tomgang, kan ikke huske å ha lagt merke til den før. Den har gådd ca 60 000 km nå. Merker ingenting på forbruke, ligger på rundt 6.3/100 km
Jag märker det på att bilen "rycker" lite när man kör, inte mkt men det märks. Senast kände jag också att det luktade lite "bränt" när jag klev ur bilen hemma.
av Heden
#259681
Jag har märkt ibland när jag står vid rödljus, dvs. när bilen står helt stilla med Driven i lagd så är det lite mer kännbara vibrationer i bilen. Det blir en pulserande känsla som fortplantar sig mest via stolen. Jag trodde först att det kanske kunde vara dieselvärmaren som arbetar på det sättet, men nu när jag läser den här tråden så undrar jag om det inte är regenereringsprocessen som är "boven" i dramat?! ?:-/
Användarvisningsbild
av Doffen
#259717
Vel.. akkurat det med nykkingen har vel grunn i en dårlig konstruksjon på EGR systemet på 1.6 D og 2.0 D. Denne har jeg så og si alltid hatt, og har alltid vært ett tema på servicen når jeg har hatt bilen.

Men noe skjedde senest for 2 uker siden, fikk 2 kraftige rykk i bilen, og forbruket dobblet seg.. dette forsvant etter at jeg startet bilen på nytt. og ingen feilkoder.

Så kan jo være noe i regenereringsprosessen som fører til det.. men når selv ikke forhandleren vet om det så hva da?
Og det lukter litt brent når bilen står på tomgang for tiden.

Må vel spørre forhandleren min om han kan skaffe info om hvordan dette fungerer.
av JE Jr
#260031
Arbetaren skrev:Jag märker det på att bilen "rycker" lite när man kör, inte mkt men det märks. Senast kände jag också att det luktade lite "bränt" när jag klev ur bilen hemma.
Javisst, det blir bortåt 600C i partikelfiltret under regenerering :-)-)

Man försöker ju kalibrera det så att man ska märka så lite som möjligt av regenereringen, men visst, det är svårt att få det att gå helt obemärkt förbi när man måste förändra insprutningen så mycket (särskilt på låglastfall) för att få upp temperaturen så hög så man börjar regenerera.

Hur ofta det regenererar beror som tidigare nämnt helt på körfallen, men det borde sitta en bränsle eller körsträcketrigger på de där motorerna så att det aldrig går längre än en viss sträcka. Men man måste trots det komma upp i viss motortemp osv för att kunna få igång regen. Det var ju någon här för ett tag sedan som bara körde kortsträckor som lyckats "undvika" alla kriterier så att filtret fylldes...
av timebandit
#871044
Nu är jag trött å grinig och ber om ursäkt men snälla sök lite grabbar!
Finns skitmånga trådar om detta där bland annat jag har skrivit och även saxat ur från VIDA exakt vad ni kan tänkas behöva veta.

Söker ni så finner ni. Lovar. Så kommer ni inte ha några fler frågor sedan.
Kan tillägga att jag hade också samma problem för 2 år sedan och VET att svaret ligger här. Sök.
Finns tom mer info bara någon sida ifrån här...

Tack.
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]