NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

chrissofsweden skrev:Av miljöskäl? Det går för det första åt mer olja vid framtagningen av etanol, etanolen fraktas dessutom hit från Brasilien..
[OT!]
Ursäkta att jag hoppar på dig så här, men varifrån hämtar du bensin och diesel? Från östersjön?
Den lär nog fraktas minst lika mycket som Etanolen från brasilien om du räknar med alla rafinaderier etc. Sen finns ju alltid möjligheten att producera etanol lokalt, det kan du inte riktigt med olja...

Själv körde jag strax över 1000 mil förra året och då är drygt hälften i tjänsten, det är iofs en del kortare sträckor mellan kunder men även en hel del längre sträckor.
Men bor man i t.ex Stockholm, Göteborg eller annan storstad så förstår jag om man samlar på sig många mil och timmar bakom ratten genom att snurra omkring utan att komma någon vart. Här uppe i obygden kommer jag 10mil på en timme om jag kör sakta :)

Kinetic är väl samma utrustningsnivå som Addition??? Eller har jag fel?
Addition hette det tills de bytte namn på utrustningspaketen... finns dock små skillnader, jag hade det mesta som finns i Kinetic i min bil med Additionpaketet förutom makeupspeglar. Inte för att det gjorde mig nått, men tanten surade som sjutton över det! :)
Bärkassehållare i bagageutrymmet har däremot alltid varit extrautrustning så länge jag kan minnas.
chrissofsweden skrev:1000 mil om året.. låter mest som om det är småturer till affären och korvkiosken. Det är heller inte miljövänligt..
/Christian
Nä, det är väl aldrig miljövänligt att köra bil. Men de dryga 1000 milen är framför allt kanske 10-15 40 milsturer på landsväg/motorväg till ställen med kass lokaltrafik, lite längre semesterturer ett par gånger om året och enstaka bilkrävande ärenden i stan. Normalt cyklar/går/åker jag buss i stan. Vettigt att äga bil då? Tja, kanske inte, men vi har tröttnat på att hyra bil 40 dagar om året samt låna av polare för smågrejer.

Etanol eller inte etanol-diskussionen är förvisso jäkligt intressant, men så tänker jag att det finns andra forumtrådar för den kanske?

Lite konkreta frågor:
*När kommer nästa storservice efter 6000 mil (1,8F) och vad kostar den?
*Borde man vara skeptisk till motorer med +10000 mil (både 1,8F och 1,6D och 2,0D)?
*Någon skrev om att pruta tidigare. Ursäkta en novis, men om man kollar handlarannonser på blocket, är det generellt sett prutmån i de priserna? Kan man knalla in på Bilia och säga, "ja tack, men släng med v-däck och slå av 10.000, så tar jag den kontant idag"?
Idag borde du kunna pruta relativt enkelt nånstans mellan 7-10 procent lite beroende på bilmodell. Tillbehör är enklare att få med.

Åk iväg till nån handlare som du INTE tänkt handla av å öva på å pruta. Dumt å bränna korten hos den handlaren du tänkt handla av. Skall du köpa Volvo åk till SAAB å övningspruta etc.
Hos handlare så brukar väl 10.000,- på 130 inte vara en omöjlighet. Det beror lite på det aktuella läget, hur länge bilen varit hos handlaren och annat. Idag när stjärnorna står rätt på himlen och ekonomin ser ut som den gör så har du nog större chans att pruta friskt.
Dock skippa kontantargumentet. Faktum är att bilförsäljarna tjänar mer om du tar bilen på avbetalning.

Däremot är det en fördel om du inte har något inbyte (vilket jag tolkar det som att du inte har)
Om det är en 1,8F du är intresserad har jag en bil som är inkommande.
V50 1,8F -06 med Kinetic. 11 000 mil. Har även backvarnare, Xenon samt alufälg till v-däck. Såvitt jag vet fullservad. 1 ägare.
Hade väl tänkt mig 110´ för den men är inte omöjlig!
Du kan ju maila till mig.... [email protected] om du är intresserad. :D
Kan ju bara instämma i att provkör först en 1.8F innan köp, så du inte blir för besviken på motorn.. Och sen för allt i världen om du slår till på en så måste du lova dig själv att aldrig prova en 2.0D / T5 ! Höj bensinpriset till 25:-/L jag skulle aldrig välja bort min T5 ändå 8) 8) 8)
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]