NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeWe
marcbe skrev:Vaxa bilen, smörj alla dörrlister med silikon, fyll tanken, i med lite extra luft i däcken, på med ett kapell som täcker bilen. Klart!
Det där med att fylla tanken, är det verkligen det bästa? Jag vet att när man pratat vinterförvaring av båt så har man gått från att jo, tanken ska fyllas upp så att det blir så lite luft som möjligt till att tanken ska helst vara tom och sedan fyller man upp den på våren med fräsch bensin. Det hade något med dagens inblandning av etanol att göra och att oktantalet sjunker tillsammans med att bensinen åldras.. Ja något sådant..
av flink
PeWe skrev:
marcbe skrev:Vaxa bilen, smörj alla dörrlister med silikon, fyll tanken, i med lite extra luft i däcken, på med ett kapell som täcker bilen. Klart!
Det där med att fylla tanken, är det verkligen det bästa? Jag vet att när man pratat vinterförvaring av båt så har man gått från att jo, tanken ska fyllas upp så att det blir så lite luft som möjligt till att tanken ska helst vara tom och sedan fyller man upp den på våren med fräsch bensin. Det hade något med dagens inblandning av etanol att göra och att oktantalet sjunker tillsammans med att bensinen åldras.. Ja något sådant..
Frågan är väl vad som är bäst, kondens eller dålig bensin i tanken (om du kallförvarar vill säga). Om man förvarar i varmgarage så är den nog bäst med så tom tank som möjligt för att slippa ha full tank gammal bensin. Men eftersom dagens bensintankar är ganska täta så tror jag att åldrandet är försumbart. Det man kanske bör vara mest rädd för är väl om det skulle kunna börja rosta.

Appropå förvaring av nya bilar så är det så bra egentligen? Elektoniken brukar ju få lite fnatt när bilar stått länge utan eller med för dålig kräm i batterierna, packningar torkar... och andra kusliga historier som florerar ute på div forum...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
flink skrev:Appropå förvaring av nya bilar så är det så bra egentligen? Elektoniken brukar ju få lite fnatt när bilar stått länge utan eller med för dålig kräm i batterierna, packningar torkar... och andra kusliga historier som florerar ute på div forum...
Ja, exakt. En S40 är ju konstruerad för att köra med året runt. Det tror jag att den mår bäst av.
av Lövet
Köp en Ctekladdare och ha den instoppad hela vintern. Då underhållsladdas batteriet på ett bra sätt. Dessa laddare fungerar på ett helt annat sätt än gamla Biltemaladdare som man knappt kan ha inkopplade på moderna bilar utan att elektroniken får fnatt.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=45650028
av jensam
flink skrev:Frågan är väl vad som är bäst, kondens eller dålig bensin i tanken (om du kallförvarar vill säga). Om man förvarar i varmgarage så är den nog bäst med så tom tank som möjligt för att slippa ha full tank gammal bensin. Men eftersom dagens bensintankar är ganska täta så tror jag att åldrandet är försumbart. Det man kanske bör vara mest rädd för är väl om det skulle kunna börja rosta.
Bränsletanken i V50 är gjord i plast enligt Vi Bilägares rostregister, men kondens i bränsletanken är väl aldrig bra... Till dieselmotorerna finns det en avtappningskran på bränslefiltret för kondensvattnet. Vet inte hur det är på bensinarna.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild, men jag har m[…]

Det sitter inget filter, bara en sil inuti tanken.[…]

Däck dimensioner

Genomslagsgummi, nja men ena plattan eller va man […]