NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JK24T
Inte bara S40/V50 plattformen lider av kvalitetsbrister. Min S80N har varit på verkstad många gånger sen den började rulla. Allt från oljeläckage till knirkande chassie, ventilations som ständigt låter som tvärdrag i fönster som aldrig blir årgärdat. Automatlåda som växlar sämre än en gammal jänkare med ryck och konstiga nedväxlingar är ytterliggare en "Volvo egenskap" "den ska vara så".Jag undrar hur alla V70II fantasterna ska acceptera detta. Just nu tror jag att just S40/V50 håller högst kvalite.
JK24T skrev:Inte bara S40/V50 plattformen lider av kvalitetsbrister. Min S80N har varit på verkstad många gånger sen den började rulla. Allt från oljeläckage till knirkande chassie, ventilations som ständigt låter som tvärdrag i fönster som aldrig blir årgärdat. Automatlåda som växlar sämre än en gammal jänkare med ryck och konstiga nedväxlingar är ytterliggare en "Volvo egenskap" "den ska vara så".Jag undrar hur alla V70II fantasterna ska acceptera detta. Just nu tror jag att just S40/V50 håller högst kvalite.
Du har ju ett riktigt måndagsex. Så du kan ju inte säga att alla S80 har dom felen.....
av Tele58
Tomas88 skrev:Hur är det med s60 då? Har hört här på forumet att den skulle vara en av de bättre Volvosarna i nuläget.
Borde ju va' så att den är ganska ok nu för tiden, den har ju varit med ett bra tag.
Ska man titta på fel så var/är väl framvagnen ett orosmoment med glapp i styrleder, slitna bussningar och dåliga stötdämpare. Likaså finns en hel del rapporter om elfel (som vanligt), problem med styrservon och även problem med inredningen (knarr).

Jag tror att i dagsläget så är de två bästa Volvo valen C30:n och S60:n, vilket är synd då ingen av dem är mycket till lastare så för många är de inga alternativ.

Ska bli väldigt spännande att se hur man tänker sig lösa sina kvalitetsproblem, för det går ju faktiskt att fixa sånt här kolla på Merca som tappade grymt ett tag men nu är bättre igen.
Tele58: Håller med dig fullt o fast när det gäller Volvo PV:s ägarförhållanden, önskedrömmen är ju att rika Volvo lastvagnar köper hem dem, ett samägande Volvo/Scania hade ju iofs oxå funkat.

S40/V50 har enligt en volvomekaniker jag talat med fått oförtjänt dåligt rykte ang kvalitetsproblem, det stora felet har varit i nån dålig kabelgenomföring som ställt till div elfel (modbus-system)
av JK24T
XC90_Executive;

Har kört många S80N 3,2 som växlar allt annat än smidigt, klart sämsta automaten på många år.
Knirkanden är det inte bara jag som har råkat utför.
JK24T skrev:XC90_Executive;

Har kört många S80N 3,2 som växlar allt annat än smidigt, klart sämsta automaten på många år.
Pappa köp en S40 D5a ....
JK24T skrev:XC90_Executive;Har kört många S80N 3,2 som växlar allt annat än smidigt, klart sämsta automaten på många år.
Jag har kört alla motoralternativ. Tycker att automaten gör ett bra jobb. Det enda man kan kanske skulle kunna anmärka på är att den är väldigt 'på' i t.ex D5. Vilket kan göra körningen ryckig innan man har vant sig.

Kör själv en S80 V8 Executive nu och den går underbart. Den växlar precis exakt när man vill. Inga knirr, knak, gnek någostans heller! Känns väldigt välbyggd! :-)-)
av Linqid
XC90_Executive skrev:
JK24T skrev:XC90_Executive;Har kört många S80N 3,2 som växlar allt annat än smidigt, klart sämsta automaten på många år.
Jag har kört alla motoralternativ. Tycker att automaten gör ett bra jobb. Det enda man kan kanske skulle kunna anmärka på är att den är väldigt 'på' i t.ex D5. Vilket kan göra körningen ryckig innan man har vant sig.

Kör själv en S80 V8 Executive nu och den går underbart. Den växlar precis exakt när man vill. Inga knirr, knak, gnek någostans heller! Känns väldigt välbyggd! :-)-)
Bilder? :mrgreen:

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]