NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Shaapa skrev:Rekommenderad bytesintervall för kamrem på en -04 är 18000mil. Detta har jag dubbelkollat då jag läst båda siffrorna på forum. Jag bytte min i förtid vid 16700 ifjol och blev då uppringd av Volvomekanikern som verkligen ville bekräfta att remmen skulle bytas i förtid. Kostade ca 4500kr extra utöver ordinarie service. (Totalt 7550:- inkl 16500-milaservice vilket torde innebära oljebyte, kupéfilter plus div kontrollpunkter gissar jag).

Vad som ingår i 18000-milaservicen vet jag tyvärr inte, hann sälja bilen innan jag hamnade där.
Det var konstigt, för på min 05:a är det kamremsbyte efter 16000 mil. Men det kanske skiljer sig vad vet jag.
Användarvisningsbild
av wendtan
Som sagt, min på 06:a är bytes intervallet 18 000 mil som jag skrev ovan. Det verkar vara lite skillda bud, men när jag frågade så var 18 000 mil som gällde för min årsmodell och framåt.
av Shaapa
Tomas88 skrev:
Shaapa skrev:Rekommenderad bytesintervall för kamrem på en -04 är 18000mil. Detta har jag dubbelkollat då jag läst båda siffrorna på forum. Jag bytte min i förtid vid 16700 ifjol och blev då uppringd av Volvomekanikern som verkligen ville bekräfta att remmen skulle bytas i förtid. Kostade ca 4500kr extra utöver ordinarie service. (Totalt 7550:- inkl 16500-milaservice vilket torde innebära oljebyte, kupéfilter plus div kontrollpunkter gissar jag).

Vad som ingår i 18000-milaservicen vet jag tyvärr inte, hann sälja bilen innan jag hamnade där.
Varför bytte du i förtid? Det är väl onödigt, speciellt nu när du ändå sålde bilen innan den behövde bytas.
Jadu Thomas88, hade man kunnat se in i framtiden att man skulle byta jobb och även bil pga pendling så skulle man eventuellt inte ha bytt kamremmen i förtid. Nu är jag tyvärr inte synsk som även de flesta andra människor utan tvingas ändra mitt bilägande efter ändrade förutsättningar.

Jag resonerade ändå så att om jag byter remmen i förtid så är det ett plusargument vid eventuell försäljning innan 18000mil samt att man slipper risken för haveri (inte ovanligt bla hos VW mfl) då jag tycker 18000mil låter långt. Om jag inte byter remmen och skulle sälja bilen så är detta ett klart minus och garaterat ett prutargument. Därav mitt beslut att byta i förtid då jag vägde att värdeminskning kontra verkstadsavgiften var nära eller i princip lika stora när jag ändå var så nära de 18000 milen. Nöjd med mitt svar?

Frippe87: Har du en T5? Jag har fått för mig att kamremsbytesintervallen är 16000mil på en annan motortyp än den 5-cyl men hittar inte informationen nu som jag gick på för ett år sedan (plus verkstades uppgifter).
av E_Mellin
På min brors bil v50 t5 -04 skulle kamremmen bytas på 16,000 och på min v50t5 -06 ska den bytas på 18.000 vet inte varför men så är det..
Användarvisningsbild
av Tomas88
Shaapa skrev:
Tomas88 skrev:

Varför bytte du i förtid? Det är väl onödigt, speciellt nu när du ändå sålde bilen innan den behövde bytas.
Jadu Thomas88, hade man kunnat se in i framtiden att man skulle byta jobb och även bil pga pendling så skulle man eventuellt inte ha bytt kamremmen i förtid. Nu är jag tyvärr inte synsk som även de flesta andra människor utan tvingas ändra mitt bilägande efter ändrade förutsättningar.

Jag resonerade ändå så att om jag byter remmen i förtid så är det ett plusargument vid eventuell försäljning innan 18000mil samt att man slipper risken för haveri (inte ovanligt bla hos VW mfl) då jag tycker 18000mil låter långt. Om jag inte byter remmen och skulle sälja bilen så är detta ett klart minus och garaterat ett prutargument. Därav mitt beslut att byta i förtid då jag vägde att värdeminskning kontra verkstadsavgiften var nära eller i princip lika stora när jag ändå var så nära de 18000 milen. Nöjd med mitt svar?

Frippe87: Har du en T5? Jag har fått för mig att kamremsbytesintervallen är 16000mil på en annan motortyp än den 5-cyl men hittar inte informationen nu som jag gick på för ett år sedan (plus verkstades uppgifter).
Mitt inlägg var inte alls menat att kritisera dig. Du får byta kamremm när du vill. Men eftersom de flesta människor är synska så borde vi ju förståss vetat att du inte hade plander på att sälja din bil.
Även om man säkert kan få lite mer för bilen när den säljs om kamremmen är bytt så tror jag ändå inte man kan få igen särskilt mycket av kostnaden.
Jag tror nog att även om bytesintervallerna är långa så är de nog ändå tilltagna så att det inte ska vara någon risk att de går av om man nu kör någorlunda normalt.

Men som sagt det kanske är så att du kör mycket med husvagn eller mycket hård körning och då kanske det kan vara klokt att byta i förtid. Du gör som du vill.
av Shaapa
E_Mellin skrev:På min brors bil v50 t5 -04 skulle kamremmen bytas på 16,000 och på min v50t5 -06 ska den bytas på 18.000 vet inte varför men så är det..
Om detta ovan är korrekt så hade inte de lokala Volvomeckarna någon koll alls på bytesintervallet och jag gjorde rätt som bytte vid 16700 kan man konstatera (dock fanns inte punkten med deras datasystem som sagt). Inte helt ovanligt att det är snurrigt hos märkesverkstan kanske? :) Volvo har då tydligen ändrat intervallen mellan årsmodellerna och inte gjort så mkt väsen av det, tex informera verkstäderna mm? :???:

Dock kan vi ju summera tråden med att själva kamremsbytet inte kostar några otäcka pengar att utföra och att det enligt majoriteten här ska utföras vid 16k på en 04'a...

Tomas88: :) Kan även tillägga att veckorna innan fick jag kännedom om ett kamremshaveri mitt mellan bytesintervallen (var 12000 mil har jag för mig) på polarens nyss sålda Audi S6 med V8 inverkade på beslutet... Det renoveringsarbetet lär ha gått på minst 30'. Inte skoj på en fläck...
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]