NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kan ju köra på både etanol eller bensin. Jag tycker lätt att det steget var värt pengarna. Etanol drar 1.1 blandad, samma körning med bensin 0,95. Och bilen är roligast på etanol då den får 275 hk jämfört med bensin 260. Men hursomhelst tycker jag att du ska välja T5:an och om du blir sugen på etanol köp autotechs multifuel eller nått isåfall.
frippe87 skrev:Jag kan ju köra på både etanol eller bensin. Jag tycker lätt att det steget var värt pengarna. Etanol drar 1.1 blandad, samma körning med bensin 0,95. Och bilen är roligast på etanol då den får 275 hk jämfört med bensin 260. Men hursomhelst tycker jag att du ska välja T5:an och om du blir sugen på etanol köp autotechs multifuel eller nått isåfall.
Konverterade du din T5 till en etanol bil? får man verkligare mer hk om man kör etanol? en volvoförsäljare sa att det är sak samma
t504 skrev:Har en t5 -04 med 18 tum och bilen drar stadigt 0,82 - 0,84 liter per mil
med ac en igång och jag är väldigt nöjd med det
Hur kör du? lätt med högerfoten och lite stadskörning? hur kom du fram till dom siffrorna? för det är ju till och med lägre än vad volvo anger, stämmer det så blir det dagens bästa nyeheter :D
Stack Bundles skrev:
frippe87 skrev:Jag kan ju köra på både etanol eller bensin. Jag tycker lätt att det steget var värt pengarna. Etanol drar 1.1 blandad, samma körning med bensin 0,95. Och bilen är roligast på etanol då den får 275 hk jämfört med bensin 260. Men hursomhelst tycker jag att du ska välja T5:an och om du blir sugen på etanol köp autotechs multifuel eller nått isåfall.
Konverterade du din T5 till en etanol bil? får man verkligare mer hk om man kör etanol? en volvoförsäljare sa att det är sak samma
Japp jag kör på multisetg= kan blanda bensin och etanol hursomhelst. Etanol har ju 104 oktan, autotech sa att det skiljer runt 10-15 hk mellan bensin och etanol. Bilen går och känns mkt piggare om man kör på etanol.
frippe87 skrev:
Stack Bundles skrev:
Japp jag kör på multisetg= kan blanda bensin och etanol hursomhelst. Etanol har ju 104 oktan, autotech sa att det skiljer runt 10-15 hk mellan bensin och etanol. Bilen går och känns mkt piggare om man kör på etanol.
Hur mycket gick det på att konvertera bilen till en etanolbil

Edit: Såg nyss i autotechs hemsida att Steg 1 Multifuel kostar 8000kr lite väll mycket men kanske blir värt om bensin priserna sticker iväg och E85 inte ökar något.

Om Etanol ger 10-15HK mer så betyder det väl att 1.8F får minst 135HK istället för 125hk som det är med bensin, eller?
Kod: Markera allt
Om Etanol ger 10-15HK mer så betyder det väl att 1.8F får minst 135HK istället för 125hk som det är med bensin, eller?
Nej!
Det beror på vad tillverkaren prioriterat, och programmerat. I en sugmotor (för flexifuel) kan man dessutom inte labba med laddtryck så där finns mycket lite att vinna effektmässigt på etanol..

/Thomas

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]