NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

2,0 Flexifuel finns inte till Focus
andreas_lofgren skrev:2,0 Flexifuel finns inte till Focus
:oops: Jag hade för mig det men så är det INTE, nu när jag kollar upp det..

/Kalle
Min varvar i vart fall över 3000r/pm i 5an vid 110 och dricker på sommaretnaol 1.2 - 1.3liter milen. Inne i stan är bilen perfekt att köra men längre sträckor är den inte anpassad för.
Jag har dock märkt en liten men betydande skillnad på V50 1.8F 08- där måste lådan vara växlad något högre på ettan och tvåan. För det märks direkt. Någon som vet om de har bytt till en annan låda efter faceliften?
V50åkare skrev:Undrar om det kan tänkas komma någon ny flexifuel motor till V50 som är lite större, typ 2,0F

Men det ligger väl isåfall långt bort i tiden.

Frågan är om man ska fortsätta köra en 2,0 d eller byta till sig en 1,8 F

Vad är skatten på en 1,8 F
Flexifulen drar mot 1,2 l /mil landsvägskörning (hyrde en nu i helgen körde mellan Norrköping och Karlstad. Höll hastighetsbegräningen. Motormässigt mycket tråkig bil liknar mest en symaskin, men tankar du endast ren bensin så får du ju ner förbrukningen i alla fall. Vet inte om den blir rappare????

Har du din gamla 2.0D kvar så fortsätt och köra med den är betydligt trevligare än en spritbil!!

Vidare så tror jag inte att lilla Sverige kan rädda jorden då USA, Kina och Indien spyr ut koldioxidmängder som kommer att ha en betydligare allvarligare inverkan än lilla svenskens val av miljöbil eller inte!! Tycker att hela miljödebatten är patetisk då den nämnda stormakterna kör sitt eget race!!!
Senast redigerad av 2 jumu01, redigerad totalt 0 gång.
Hoho,

Hej på er, när ni ovan räknar på 1.2 l/milen resp 1.3 l/milen, är detta "landsvägskörning" eller "blandad" körning? Enligt Volvo så drar ju 1.8F ca 35-40% mer vilket vid blandad körning borde hamna på 1,036 respektive ca: 0,9 l/milen för landsväg? (ungefär de uppgifter man angett på ex Teknikens värld" men dom kanske kör med "ägg" under gaspedalen? :D

Själv blev det "tyvärr" etanol då jag pendlar genom tullarna i Sthlm varje dag, dessutom så tillåter inte företaget där jag jobbar att man väljer icke miljöbilar...Tycker dieseln var trevligare att köra!

Avslutningsvis så tycker jag att inställningen att: "Om ingen annan gör något varför ska vi?" är lite larvig...Därremot kan man säkert ifrågasätta Etanol som bränsle...

Vänliga hälsningar
Zenden
Kör C30 1.8F Summum ibland. Tycker att den är en trevlig motor! 100% stadskörning och tung högerfot = 1.3l/mil! :D (givetvis med E85 i tanken). Trots 125hk känns bilen aldrig slö. Märker ingen skillnad mellan 95 och E85 förrutom avgaslukten och förbrukningen.
senast jag körde långkörning dvs 90% på 110väg på farthållaren så slutade min förbrukning på 0.97 enligt färddatorn. så om man håller fartbegränsningen o inte har motvind så är de inte så jättefarligt.

Vi använder en från Biltema för ba[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]