- tor 01 maj 2008, 19:36
#190079
Just nu är det svårt att veta vad som är bäst, ekonomiskt och för miljön. För ett år sedan behövde man bara köra runt 1000 mil per år för att tjäna på att köra diesel, idag måste man köra 2000 mil för att räkna hem det, pga skattehöjningar på diesel (och "bensinbolagens" höjda priser). Staten vinglar fram och tillbaka mellan alternativen och straffskattar dieselbilar utan egentlig anledning.
Jag kör diesel i huvudsak för att det är mest ekonomiskt för mig (kör 2000+ mil per år), men även för miljön (lägre koldioxidutsläpp per km) och andra små fördelar som att man inte behöver tanka så ofta. Gillar även karaktären på moderna dieslar med kraften på låga varv, där man oftast befinner sig vid normal körning. Andrahandsvärdet på dieselbilar har desstuom varit bra senaste åren, men ingen vet hur det är om några år.
Ingen vet vilken teknik som är bäst/billigast/framtidssäker om en månad, ett år eller fem år. Att inte köpa (ny) bil är väl det enda "säkra" valet för tillfället.
Jag kör diesel i huvudsak för att det är mest ekonomiskt för mig (kör 2000+ mil per år), men även för miljön (lägre koldioxidutsläpp per km) och andra små fördelar som att man inte behöver tanka så ofta. Gillar även karaktären på moderna dieslar med kraften på låga varv, där man oftast befinner sig vid normal körning. Andrahandsvärdet på dieselbilar har desstuom varit bra senaste åren, men ingen vet hur det är om några år.
Ingen vet vilken teknik som är bäst/billigast/framtidssäker om en månad, ett år eller fem år. Att inte köpa (ny) bil är väl det enda "säkra" valet för tillfället.
