NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Just nu är det svårt att veta vad som är bäst, ekonomiskt och för miljön. För ett år sedan behövde man bara köra runt 1000 mil per år för att tjäna på att köra diesel, idag måste man köra 2000 mil för att räkna hem det, pga skattehöjningar på diesel (och "bensinbolagens" höjda priser). Staten vinglar fram och tillbaka mellan alternativen och straffskattar dieselbilar utan egentlig anledning.

Jag kör diesel i huvudsak för att det är mest ekonomiskt för mig (kör 2000+ mil per år), men även för miljön (lägre koldioxidutsläpp per km) och andra små fördelar som att man inte behöver tanka så ofta. Gillar även karaktären på moderna dieslar med kraften på låga varv, där man oftast befinner sig vid normal körning. Andrahandsvärdet på dieselbilar har desstuom varit bra senaste åren, men ingen vet hur det är om några år.

Ingen vet vilken teknik som är bäst/billigast/framtidssäker om en månad, ett år eller fem år. Att inte köpa (ny) bil är väl det enda "säkra" valet för tillfället. :cry:
Jag får väl helt enkelt tänka på det ett tag till... Ville så gärna ha en ny/bättre bil nu till sommaren :(
Får se hur länge jag orkar vänta då.

Förresten, är det någon som vet vad som menas med syntetdiesel och om man kan använda det på vanliga dieselbilar?

Tack alla ni som kommit med alla konstruktiva kommentarer, jag uppskattade de väldigt!

MVH/
May
FiddeUBC skrev:kalle vad är det för nån diesel? typ samma som C30 effiency?
Jag tippar på att det är vanliga 1,6-dieseln, fast det är mycket små ändringar och förfiningar. T.ex. ändrad utväxling, sportchassi, luftriktare, lågfriktionsdäck m.m. som gör att bilen tar mindre bränsle och därmed klarar CO2-gränsen. Det är dessa ändringar som utmärker C30 efficiency.
may77 skrev:Jag får väl helt enkelt tänka på det ett tag till... Ville så gärna ha en ny/bättre bil nu till sommaren :(
Får se hur länge jag orkar vänta då.

Förresten, är det någon som vet vad som menas med syntetdiesel och om man kan använda det på vanliga dieselbilar?

Tack alla ni som kommit med alla konstruktiva kommentarer, jag uppskattade de väldigt!

MVH/
May
Om du går in på http://www.ecopar.se så finns det mycket info där om deras syntetdiesel. SCA forskar också i detta, info i den här länken: http://www.sca.com/sv/Press/Nyheter/Ark ... sk-diesel/

Vad jag har förstått så ska denna diesel funka utmärkt i dagens dieselmororer.

:D
Guligan skrev:
FiddeUBC skrev:kalle vad är det för nån diesel? typ samma som C30 effiency?
Jag tippar på att det är vanliga 1,6-dieseln, fast det är mycket små ändringar och förfiningar. T.ex. ändrad utväxling, sportchassi, luftriktare, lågfriktionsdäck m.m. som gör att bilen tar mindre bränsle och därmed klarar CO2-gränsen. Det är dessa ändringar som utmärker C30 efficiency.
Rätt. 8)

/Kalle
matsv50 skrev:Nu har väl den här tråden gått från ämnet? Den handlar om vilka tillbehör man "bör" välja, inte etanol, disel eller bensin. Back to topic! :)
Men nu är det försent, han hade till i fredags på sig..

Men jag hade tagit Aktiva Bixenonljus

/Kalle

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]