NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
XC90_Executive skrev:
~Kalle~ skrev:och det är ju i princip samma motor som T5an
Ja, men det är inte bara att 'droppa' ner i S40/V50/C30 tyvärr.....
Ja, men jag tänkte att

2.5T + T5 = samma motor ungefär

Är det en stor kostnad att konvertera T5an till etanol? ?:-/

/Kalle
av Djurberg
FiddeUBC skrev:Fick höra så sent som igår att de vanliga bensinmotorerna 1.6 och 2.0 är slut :twisted: MISSTÄNKSAMT!
2.0F på G ???
R-design var också slut och kommer inte gå att beställa förräns årsmodell 2009
Vad är det du säger? Beställde min C30 R-Design för bara någon dag sedan, och det gick bra?
Det enda jag varit fundersam över är att tillvalet R-Design inte fanns med i den prislista jag laddade ner på Volvo's hemsida, men på den jag laddade ner då jag köper bilen via min arbetsgivare.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
ja det var Bilmånsson i Eslöv som sa att de inte kunde speca en V50 08a r-design längre utan de kunde bara beställa "vanliga bilar".
Jag tyckte det lät konstigt.

Ang T5F så vet jag att i fjol hade Autotech en c30 T5a flexifeultrimmad som de visade uppe i Jönköping på Elmia mässan.
Den motorn gav då 260hk. Vill ni ha "T5F" så ring o kolla med dem.
Hade nu den spisen kommit som riktig flexifuel av Volvo hade jag inet tvekat. Problemet tror jag är att Volvo måste dras med Fords grejer.
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
~Kalle~ skrev:Är det en stor kostnad att konvertera T5an till etanol? ?:-/
JA!!
Det jag vet skiljer mellan en etanol- och bensinmotor är ju mjukvara och spridare. Men vad är det i så fall mer egentligen?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Det jag vet skiljer mellan en etanol- och bensinmotor är ju mjukvara och spridare. Men vad är det i så fall mer egentligen?
Det är mycket komponenter som skiljer. Sen är det inte bara att byta lite grejer och sätta på ett F på bagageluckan! Att utveckla en motor, med allt vad det innebär, kostar enormt mycket pengar!
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Precis, men för de som har pengar kan ju kolla med autotech eller bsr. Det ska bil intressant på årets Bilsport och performance custom motor show i Jönköping nästa helg o se vad de olka trim företagen har att visa. BSR har ju trots allt sagt att det kommer etanoltrim till volvo men inte när.
av bilgalen
Fast diverse trimfirmor har ju etanolkonverteringskit att sälja. Dessa tror jag går lös på ca 10-15kkr. Mot den bakgrunden kan det ju inte vara så jäkla mycket som skiljer egentligen.

Jag tror snarare att bilbranschen är ganska tveksamma till framtiden för etanolmotorer och att det är däför de inte tar fram fler alternativ. Bmw Audi tex har ju inga såna motorer alls trots deras extrema (senaste åren) vinstresultat och alltså resurser.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]