StefanV50 skrev:tack för svaret Orfeous
(D) Är felkoder ilika med säkring,alltså när en säkring går så går en graj urfunktion,
och har man fått en felkod så måste raderas för att funktionen aktiveras igen !? (H)
olika tips och råd får man ,jag fick veta här på forumet ,klickar man dimmljus knappen samtidigt på read,swm knappen så ser man felkoderna! :-E
mvh
Två felkoder gör inte ett rätt...eller vad det nu heter.
Orfeus är inne på rätt spår där.. Nu är jag ingen expert på just Volvos system, men jag vet hur datorer fungerar. "Huvuddatorn" pratar med all utrustning i bilen som är uppkopplad till den. Varje utrustning som är med i systemet har färdigprogrammerade funktioner och larm utifall en funktion skulle fela.
Om du får ett fel som programmet känner igen så får du en "korrekt" felkod. Om du däremot får ett fel som programmet inte är förberedd på/inte känner igen så kan du antingen få en allmän felkod, på vad den tror är fel, eller ingen felkod alls.
Sen kan funktionen fortsätta fungera helt utan vidare. Men att radera felkoder ska inte vad jag vet göra att något börjar fungera igen. Raderar felkoder gör man väl i samband med reparation, då kan jag tänka mig att det börjar fungera. ;) Att en enhet blir avaktiverad skulle nog heller knappast hjälpas med av att radera felkoder... däremot en ombotning av mjukvaran eller att man kopplar upp sig mot bilen och aktiverar den via mjukvaran.
Listan du fått upp där ser ut som an checklista. Varje gång du startar bilen så går den igenom dom mest kritiska systemen för att kolla att dom fungerar som dom ska... om någon av dom funktioner av någon anledning inte skulle fungera så har den olika sätt att ta hand om det problemet. Antingen skicka ut en varning i din display, försätta bilen i "limp-mode", eller inte starta alls då problemet är för allvarligt. Sistnämnda vet jag inte om den verkligen gör, men det hade kunnat vara en bra grej.
Någon som vet bättre än mig får väl ha invändningar på det jag kan ha fel.