NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
jumu01: Kameran är helt ny, billig var den inte heller(Ixus 950IS) så ja får hoppas att den håller måttet ett tag :lol:

Jag är nog benägen att hålla med cristian m angånde din petighet, Canon gör nästan alltid bra kameror!! :wink:

Någon vår har inte kommit till skåneland än kan jag lova. När bilderna togs var det 1-2 grader kallt och en isande vind gav inget gemytligt fotoväder direkt.[/quote]

Här uppe i norr så skulle jag klart utala mig om att våren hade kommit med ett sådant väder ni har i skåneland! :wink:
Användarvisningsbild
av wendtan
Efter en hyfsad långtrip i helgen(40 mil t.o.r) Så har jag följande relektioner mellan bilarna:

T5ans växellåda känns helt underbar i jämförelse med dieselns. I t5an känns det som motståndet i lådan är som smält smör, i dieselns är det väsentligt mer mekaniskt motstånd, vilket isig inte behöver vara negativt, men i det här fallet så känns den som ett klart nerköp i jämförelse med t5an. Kontentan är väl att det sitter "fords" 6 växlade låda i dieseln är jag rädd för. Jag vet att det är en 6 växlad getrag låda i t5an iaf.

Servon är betydligt lättare i t5an. Här får jag nog säga att de känns bättre i dieseln. Det något ökade motståndet får en att känna en närmare kontakt med vägen. Svårt och beskriva det bättre i ord, men jag föredrar absolut dieselns styrning.

Ljudkomfort och chassisättning: Som jag varit inne på förrut så är Facelift bilen klart tystare. Med ett par bra sommardäck tror jag den kommer bli spöklikt tyst. Chassisättningen är klart behagligare i faceliften. Nu har jag sportchassi på min t5a vilket självklart bidrar. Men även när det börjar svänga lite mer ordentligt så känns det inte som jag saknar sportchassit på dieseln. Det är inte förrän jag kommer ur bilen och ser hur hög den är som saknaden kryper på en :wink:

Motormässigt så tycker jag dieseln presterar helt okej. Jag saknar busigheten på 2an och 3ans växel när man kliver på gas från t5an. Inte så konstigt iof då effektskillnaden är ganska påtaglig. Jag körde nästan uteslutande motorväg i helgen och snittförbrukningen slutade på 0.61. Detta var med 4 pers i bilen och skaplig packning. Farthållare på 120-130.
Nu har jag inte direkt pressat dieseln då den skall få 300 lugna och behagliga mil innan den får prestera fullt. Prestandan känns hur som haver klart tillräcklig, väldigt skönt med 6 växlar så att varvtalet på 120 kommer till till 2100 varv ungefär.

En annan positiv överaskning är hur bra ljud det verkar vara i perfomance stereon på facelift bilarna. Det har separerat diskanten upp i a stolpen precis som på high performance stereon.Över huvudtaget tycker jag ljudbilden blivit mycket bättre än vad jag hört tidigare av performance stereon. Inte för att den låter så bra som high performance i t5an, men de har blivit mycket bättre. Jag körde min Nuvi 660 i aux uttaget och körde ut mp3 och navigator rösten i högtalarna. Ljudet är imponerande bra, vilket får mig att reta mig ännu mer på att t5an inte har ett aux uttag.

Nästa helg står en 100 mils trip på tur, får se om jag återkommer med ännu fler reflektioner då ;-//
av Christian_m
wendtan skrev:Efter en hyfsad långtrip i helgen(40 mil t.o.r) Så har jag följande relektioner mellan bilarna:

T5ans växellåda känns helt underbar i jämförelse med dieselns. I t5an känns det som motståndet i lådan är som smält smör, i dieselns är det väsentligt mer mekaniskt motstånd, vilket isig inte behöver vara negativt, men i det här fallet så känns den som ett klart nerköp i jämförelse med t5an. Kontentan är väl att det sitter "fords" 6 växlade låda i dieseln är jag rädd för. Jag vet att det är en 6 växlad getrag låda i t5an iaf.
Låter som samma skillnad jag upplever när jag testat 2,0 och 1,8F i jämförelse med min 2,4. Trist att växellådan till dieseln verkar ha samma känsla som bensin-fyrorna, de funkar ju ganska bra som sagt men känslan är bättre i lådorna som sitter i de femcylindriga versionerna.
Användarvisningsbild
av wendtan
Christian_m skrev:
wendtan skrev:Efter en hyfsad långtrip i helgen(40 mil t.o.r) Så har jag följande relektioner mellan bilarna:

Låter som samma skillnad jag upplever när jag testat 2,0 och 1,8F i jämförelse med min 2,4. Trist att växellådan till dieseln verkar ha samma känsla som bensin-fyrorna, de funkar ju ganska bra som sagt men känslan är bättre i lådorna som sitter i de femcylindriga versionerna.

Jag hade en 1,8F som lånebil för några veckor sedan i samband med service, och den växellådan var helt horribel! Den 6 växlade lådan i dieseln är inte alls så trög och svårarbetad som flexifuelens. Lånebilen hade rullat 210 mil så jag tror inte den var direkt utsliten.
av Christian_m
wendtan skrev:
Christian_m skrev:

Jag hade en 1,8F som lånebil för några veckor sedan i samband med service, och den växellådan var helt horribel! Den 6 växlade lådan i dieseln är inte alls så trög och svårarbetad som flexifuelens. Lånebilen hade rullat 210 mil så jag tror inte den var direkt utsliten.
Okej, då finns det en tregradig skala när det gäller växellådor låter det som, trodde jag var ensam om att tycka att skillnaden var väldigt stor mellan växellådorna men det var ju skönt att det inte är nåt jag inbillat mig :) Har inte kommit till skott med att testa dieseln än men det ska göras inom kort. Ni hade ingen tanke på att invänta powershiften eller det alternativet låg för långt fram för att ni skulle kunna vänta med bilköpet?
Användarvisningsbild
av wendtan
Nej, powershiften var aldrig aktuell för vår del. Mest pga tillförlitlighet. Min erfarenhet av sekventiella lådor är inte den bästa.
Detta är dock inte baserat på volvos lådor, men principen är densamma.
av Christian_m
wendtan skrev:Nej, powershiften var aldrig aktuell för vår del. Mest pga tillförlitlighet. Min erfarenhet av sekventiella lådor är inte den bästa.
Detta är dock inte baserat på volvos lådor, men principen är densamma.
Vadå, BMW har väl inte haft problem med SMG-lådorna (som jag antar att du syftar på)? ;-)

Jag lär testa den innan jag gör nästa bilköp men samtidigt är det mycket pengar att lägga på något som gör körningen en smula tråkigare samt höjer förbrukningen, om än inte lika mycket som en vanlig automatlåda.
av jumu01

En annan positiv överaskning är hur bra ljud det verkar vara i perfomance stereon på facelift bilarna. Det har separerat diskanten upp i a stolpen precis som på high performance stereon.Över huvudtaget tycker jag ljudbilden blivit mycket bättre än vad jag hört tidigare av performance stereon. Inte för att den låter så bra som high performance i t5an, men de har blivit mycket bättre. Jag körde min Nuvi 660 i aux uttaget och körde ut mp3 och navigator rösten i högtalarna. Ljudet är imponerande bra, vilket får mig att reta mig ännu mer på att t5an inte har ett aux uttag.

Nästa helg står en 100 mils trip på tur, får se om jag återkommer med ännu fler reflektioner då ;-//
Jag håller med dig om att växellådan inte är den bästa inga distinkta lägen, mer som att "röra om i en grytkänsla".

Dom där diskanterna i A-stolpen, har själv en -08 men inga diskanter har jag hittat i A-stolpen har du möjligtvis fått något tillval??
Användarvisningsbild
av wendtan
jumu01 skrev:

Jag håller med dig om att växellådan inte är den bästa inga distinkta lägen, mer som att "röra om i en grytkänsla".

Dom där diskanterna i A-stolpen, har själv en -08 men inga diskanter har jag hittat i A-stolpen har du möjligtvis fått något tillval??
Nej, inget tillval. Jag frågade säljaren och hans svar var att de själv inte fått någon info om att de ändrat på högtalarkonfigurationen men att de gjort så för ett tag sedan.
Förrut var det endast high performance och uppåt som hade dessa.

Tydligen var dessutom den vanliga typen av innerbackspegel slut på fabriken med, så jag fick en automatiskt avbländbar i ren bonus 8)
av jumu01
Grattis till Bonusen wendtan!!

Skulle du kunna ta en bild på var dessa högtalarer sitter och visa på detta forum?

Det enda jag har är vid bakdörrarna där man öppnar bilen inifrån vid sidan av handtaget så sitter det ett litet galler (5 x 6 cm), kan det röra sig om någon form av diskanter?? Jag är dock inte missnöjd med ljudet i bilen trots att jag bara har performance. AUX ingången är guld värd man slipper en massa CD skivor, kopplar dit min mp3 med 16 gb musik.
Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

1986 GLT kamdrivning

Kugghjulen kan också jävlas. Hade en 24[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]