NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
XC90_Executive skrev:
nattjobbarn skrev:konstigt att det har tagit sådan tid för volvo att ta fram denna låda.vw har haft sin dsg låda ett tag nu.dessutom kommer den med 7 växlar snart.
http://www.automotorsport.se/sjustegad- ... ring/12632
Den nya 7-växlade klara bara väldigt små påfrestningar. Dom kan inte ha den i en GTI t.ex....

Jag tycker inte att det är speciellt konstigt att det har tagit tid för Volvo. Hur många andra biltillverkare har tagit fram en DSG-låda?
BMW till nya M3 och den är 7 växlad :lol:
Användarvisningsbild
av nattjobbarn
XC90_Executive skrev:
nattjobbarn skrev:konstigt att det har tagit sådan tid för volvo att ta fram denna låda.vw har haft sin dsg låda ett tag nu.dessutom kommer den med 7 växlar snart.
http://www.automotorsport.se/sjustegad- ... ring/12632
Den nya 7-växlade klara bara väldigt små påfrestningar. Dom kan inte ha den i en GTI t.ex....

Jag tycker inte att det är speciellt konstigt att det har tagit tid för Volvo. Hur många andra biltillverkare har tagit fram en DSG-låda?
tänkte mer på att dom har en liknade låda redan fast på tung sidan.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:BMW till nya M3 och den är 7 växlad :lol:
Ja, och den kommer om ett tag.

Men då har vi VW, BMW och Volvo. Dom andra tillverkarna då!?
av Steff 99
Mercedes är också på gång..och de andra tillverkarna kommer också, än så länge är det bara VW -koncernen som levererar, de övriga ligger i start gropparna att leverera under 2008.
DSG -lådorna är ett alternativ att få ner bränsleförbrukningen så vi kan nog se en snabb utveckling inom denna teknik.
av JK24T
Lambo levererar väl !.... iofs en del i FauVe :)
Ford kommer också (Focus i vår) men det är samma låda som Volvo.
av air
Lamborghini är ju en del av VAG så de har ju tillgång till DSG:n om de nu vill ha den...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
air skrev:Lamborghini är ju en del av VAG så de har ju tillgång till DSG:n om de nu vill ha den...
Men DSG-lådan är inte gjord för 500hk+......

Den som sitter i Bugattin Veyron lär vara rejält modifierad!
av Billy
Att Volvo lanserar denna låda visar att dom ligger långt fram vad gäller teknik. Enligt en kommentar från en läsare med signaturen "Johan" på Auto Motor & Sports webbplats angående lådan säger han så här:

"Inte sena...
Ford/Volvo är FÖRST att lansera en dsg-låda, efter det att VW:s patent/mönsterskydd/avtal med Getrag har gått ut. Andra biltillverkare står forfarande i kö...."

Sen om det är en säker källa återstår att se, men någon som vet mera kanske kan bekräfta om det stämmer eller inte.
av air
VW:s DSG-låda är från BorgWarner, inte Getrag. Getrag är däremot den tillverkare som sammarbetar med Ford och som utvecklat Powershiften.
DSG-lådan i Veyronen är utvecklad av Ricardo PLC och har nog inte mycket gemensamt med de vanliga lådorna utom principen.
Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 202[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag igen, Någonting sa mig att det är […]

Volvo car UX

Hahaha börja inte igen :-D

..Med ombyggda atech2, kan man köpa en enhe[…]