NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#160659
whoppi skrev:
Finns det firmor som specialiserat sig på att optimera bränsleförbrukning i motorer (eco optimering)? -jag skulle kunna acceptera något sänkt motoreffekt i utbyte mot lägre förbrukning.
Lite offtopik :oops: SAAB har ju sin fina eco-motor som man får tanka med motorolja varannan gång du tankar bilen på bensin.
Bästa sättet är att lämna bilen hemma och ta en promenad till t e x affären för att köpa lite mjölk och bröd. :)
av Infide
#160662
Tycker farthållaren skulle haft en undre tolerans på typ 5 km/h så när man kommer till lättare backar så kan man sakta ner lite utan att den gasar mer i onödan.
av Steff 99
#160668
Det finns en artikel skriven av BMW magasin där man kör en BMW 530i (276hk)så långt som möjligt på 5 liter bensin.
Redaktören kom 68 km en förbrukning på 7,4l/milen
Michael Casper instruktör på BMW förarutbildning körde 73 km ett snitt på 6,8l/mil
Sebastian Vettel, BMW:s F1 förare lyckades köra 91km ett snitt på 5,5l/milen.

Läser man hur de bar sig åt så är det de tipsen som "XC90_Executive" nämner som gäller.
Men S.Vettel använder ytterligare några knep...låt en långtradare köra om och lägg dej bakom, ha alla rutor uppvevade, stäng av AC och stäng av bilen när du står still vid trafikljus.

Som slutord i artikeln:

" Efter detta kör vi knappt 60 kilometer i timmen. Då
händer det märkliga att bakom en av Tysklands snabbaste förare bildas
en kö av småbilar, bussar och tunga transportfordon. Vettel låter sig
inte störas av det, utan ligger kvar på ideallinjen i hög växel. Efter en
kort stund blir vi omkörda av en ursinnigt gestikulerande lastbilschaufför."

Som sagt alla ute på vägarna gillar inte "ecodrive", men det går att köra snålt :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Orfeous
#161107
Chiptrimmning av S40N 1.8 (125hk) ger 16hk extra.. hmm ska de vara värt? är det märkbart?
hur pass sänks bränsleförbrukningen?
av Lej
#161351
De dyra pengar bilen soppar i sig kan vi tacka biltillverkarna och nybilsköparna.
Det enda som hänt typ sista 20 åren är att vi fått mera hästkrafter.
Glädjen i en potensförlängare och att knäcka grannen med mera hästar har gjort dagens bilar. Behovet finns inte, men reklam mm. gör att vi unnar oss "förbättringar".

Sen köps det ju lågprofildäck så breda att snart rodnar F1 förarna, Suvar är väl det mest misslyckade inom biltillverkningen som skådats, men köps gladeligen av storstadsbor som inte kör en meter på grusväg.
Allt detta görs dessutom för att åka i max 110 km/h.

Sen säger vi att människan är smart.
av Steff 99
#161441
Osaken till att bilar fortfarande drar förhållandevis ganska mycket bränsle är utvecklingen av mer o mer krocksäkra bilar och inte alls att de blir större för att knäcka grannen
Utvecklingen av krocksäkerheten har gjort bilarna tyngre och större, för att komma ner mer i vikt behövs mer komposit , aluminium och höghållfaststål m.m.
För tjugo år sedan vägde en normal personbil ca ett ton, idag väger en liten bil 1,5 ton här har vi osaken till att trots utveckling på bränslesnåla motorer inte givit större genomslag för vem vill åka i en bil med två stjärnor i krocktestet
Sedan har även allt som vi vill ha som extrautrustning sin del i att tyngden ökar, vem vill ha en bil utan AC, elektriska fönsterhissar m.m. också en mängd elmotorer som styr nästan allt sitter på olika platser i nya bilar, är boven i dramat
av Lej
#161464
Steff 99 skrev:Osaken till att bilar fortfarande drar förhållandevis ganska mycket bränsle är utvecklingen av mer o mer krocksäkra bilar och inte alls att de blir större för att knäcka grannen
Utvecklingen av krocksäkerheten har gjort bilarna tyngre och större, för att komma ner mer i vikt behövs mer komposit , aluminium och höghållfaststål m.m.
För tjugo år sedan vägde en normal personbil ca ett ton, idag väger en liten bil 1,5 ton här har vi osaken till att trots utveckling på bränslesnåla motorer inte givit större genomslag för vem vill åka i en bil med två stjärnor i krocktestet
Sedan har även allt som vi vill ha som extrautrustning sin del i att tyngden ökar, vem vill ha en bil utan AC, elektriska fönsterhissar m.m. också en mängd elmotorer som styr nästan allt sitter på olika platser i nya bilar, är boven i dramat
Titta på nya bilar kontra gamla och jämför 0-100 km/h så håller inte detta argument.
Vill ha tillbehören? tillverkaren sätter i och vi går på att man måste ha det. Utveckling javisst men för vem.
av Steff 99
#161531
Vad är det som inte stämmer???....att de är mer krocksäkra?????????
Användarvisningsbild
av Funk
#161568
Personligen har jag nästan alltid haft bilar i ungefär samma storleksklass, från 140 som förstabil för 25 år sedan till S60:n jag kör idag...

140:n gick på ca. 1l/mil och vägde väl ca. 1200-1300kg, hade ca.85 hkr..
Idag har jag ca. 250hkr, 1600kg, massor av bekvämligheter och krocksäkerhet. Allt till ungefär samma, eller lite mindre bränsleåtgång och i jämförelsen försumbara utsläpp... Det är inte så illa i min bok.

Jag har nu för första gången börjat vara konsekvent ekonomisk i mitt körsätt, jag har under ett par veckor ganska konsekvent kört a'la ecodriving för att se hur mycket det sparar.

/Thomas
av Steff 99
#161585
Ja..precis ..förbrukningen är konstant/mil , men hk och vikt har ökat..skulle vikt och hk varit kvar på samma nivå som för 25 årsedan så kunde vi haft en förbrukning på kanske 3 dl /milen... men som jag skrev tidigare, på bekostnad av mycket sämre krocksäkerhet och bekvämlighet.
Ser man det i det perspektivet så har det hänt väldigt mycket även inom motorutvecklingen.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]