NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Christian_m skrev:
Hellrider skrev: finns säkert nån forumkurs för dig med.,,,,,det här är ingen svenskauppsats..
:lol: Nä och tur är väl det.

Nu ska jag sluta käfta med dig. Fira nu jul i lugn och ro och gläds över att dina extrema kunskaper inom ämnet bilar räddat dig från hemskheter som rättstavning och goda kundrelationer.
Japp,ska skall göra.

Är jättenöjd med alla mina trevliga kunder,och extremet nöjd med mina stavningar och extrema bilkunskaper

Ps kolla upp skärmtangentbordet!
Användarvisningsbild
av ErikHusberg
Oljan heter Mobil syntes olja 030, duger den ?
Hellrider skrev: Ps kolla upp skärmtangentbordet!
Lovar!

Erik, om vi nu ska återgå till ämnet och låta moderatorerna städa lite här ovan:

Volymknappen till radion ska tydligen vara ett vanligt problem, har dock inte drabbat mig än så länge och lär väl inte göra det heller om det nu hållt bra i 2,5 år. Däremot kan det kanske vara en idé att kolla upp om de nya alu-ringarna funkar även på äldre årsmodeller, om inte annat är det ju betydligt snyggare. Vet att någon här kollade hos sin åteförsäljare och fick nej, men å andra sidan fick jag nej som svar när jag frågade om S40-grillen funkar på V50'n också, så det kan vara värt att kolla upp ändå för det är inte alltid de vet säkert, vilket inte är så konstigt kanske med tanke på hur många komponenter det finns.

När det gäller servicen har jag samma erfarenhet som dig, man kan spara rätt mycket pengar på att jämföra olika Volvoverkstäder och behöver därför inte vända sig till en icke-auktoriserad verkstad för att komma undan billigare. Oftast är det ju också timkostnaden det diffar på, och inte olika val av oljor, mindre antal kontrollpunkter etc.
av Hellrider
ErikHusberg skrev:Oljan heter Mobil syntes olja 030, duger den ?
Beror på vilka normer den uppfyller,helt ointressant vilken visko den har
av munken
Det verkar vara en trevlig prick den där HellRajder :lol: En riktig "Bilia Fanboy".
av Hellrider
munken skrev:Det verkar vara en trevlig prick den där HellRajder :lol: En riktig "Bilia Fanboy".
Japp det brukar ju hjälpa att attackera när man blir överbevisad,,, eller?
Användarvisningsbild
av Funk
Mobils 0W-30 syntet uppfyller bl.a Volvos krav (egentligen Ford spec #F WSS-M2C) och används även på en del auktoriserade verkstäder..

/Thomas
av bilgalen
Konstig utveckling i den här tråden.

Självklart så vet ju alla auktoriserade Volvoverkstäder vilken olja man ska hälla i en ny Volvo. Spelar ju ingen roll om det är Bilia, Rejmes eller vad de nu heter. Det borde väl ändå alla här inne förstå?

Däremot ska man ju helst övervaka den som häller i oljan, för det finns inget som helst noggranhetstänk inom yrkeskåren bilmekaniker. (Jag har själv fått mineralolja i en ny Volvo av en på jobbet sovande mekaniker).
av Hellrider
bilgalen skrev:Konstig utveckling i den här tråden.

Självklart så vet ju alla auktoriserade Volvoverkstäder vilken olja man ska hälla i en ny Volvo. Spelar ju ingen roll om det är Bilia, Rejmes eller vad de nu heter. Det borde väl ändå alla här inne förstå?

Däremot ska man ju helst övervaka den som häller i oljan, för det finns inget som helst noggranhetstänk inom yrkeskåren bilmekaniker. (Jag har själv fått mineralolja i en ny Volvo av en på jobbet sovande mekaniker).
Ja man önskar att det hade varit så,tror du verkligen jag hade orkat kommentera det om jag inte visste det var på ett annat sätt?isåfall är det upp till dig!
av Hellrider
Funk skrev:
Mobils 0W-30 syntet uppfyller bl.a Volvos krav (egentligen Ford spec #F WSS-M2C) och används även på en del auktoriserade verkstäder..

/Thomas
japp,, men tyvärr uppfyller inte mobil´s olja ILSAC,vad jag vet iaf
detta är kraven;
API SL
ACEA A1/B1 A5/B5
ILSAC GF-2
Ford WSS-M2C-920-A.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]